Co Češi nakupují?
V posledních 12 měsících Češi na internetu nejčastěji nakupovali spotřební zboží (94 %) a techniku (92 % – IT, audio, video produkty). Konkrétně šlo o tyto kategorie:
- Oblečení a doplňky 88 %
- 2Kosmetika a parfémy 78 %
- Osobní péče (holicí strojky, fény) 56 %
- Periferní počítačová zařízení (tiskárna, scanner, atd.) 55%
Jak hledají a nakupují?
88 % lidí před nákupem zkoumá nabídku na internetu, zvláště to pak platí pro nákup počítačové a digitální techniky, domácích spotřebičů, mobilních telefonů, aut a výdajů spojených s cestováním.
Typickými online produkty (průzkum i nákup častěji online) jsou zájezdy, počítačové programy a náklady spojené se služebními cestami (letenky, hotel, atd.)
Typickými offline produkty (průzkum i nákup častěji offline) jsou pak oblečení a doplňky, kosmetika, sportovní zboží a mobilní tarify. (viz graf č. 1)
Kde hledají, když nakupují?
Při prozkoumávání nabídek spoléhá až 88 % českých uživatelů na vyhledávače, protože jim umožňují dostat se k webovým stránkám, které by jinak vůbec neobjevili (87 %) nebo z toho důvodu, že rychle najdou relevantní prodejce zboží, o které mají zájem (85 %).
Dále pak pro hledání zboží využívají přímo webové stránky výrobce (53 %) nebo stránky maloobchodů (51 %). Zajímavým způsobem je internetová aukce, kterou k nákupu, případě vyhledávání informací před koupí používá 44 % uživatelů. Jak u nákupu digitálních fotoaparátů, domácích spotřebičů, tak při pořízení povinného ručení nejdříve uživatelé porovnali ceny v jednotlivých e-shopech a pak nakoupili online.
Kdy věří internetovému obchodu?
Češi důvěřují těm online obchodům, které mají na stránkách uvedený český telefonický kontakt (75 %), případně najdou reference od jiných spotřebitelů (74 %) nebo nabízejí českou řadu produktů.
Češi mezi evropskou špičkou v online nákupech
Češi patří mezi středoevropany mezi aktivní online zákazníky. V porovnání třeba s Polskem nakoupilo spotřební zboží na internetu 94 % českých uživatelů internetu a 91 % Poláků. Nejčastěji ze sledovaných zemí také nakupujeme na internetu auta: v Česku je to 18 % lidí, v Polsku 17 % a v Turecku 13 %. A Češi vedou i v případě nákupů techniky: nakoupilo ji 92 % českých návštěvníků internetu, v Polsku to je 91 % a v Turecku 87 %.
Informace o výzkumu:
- Výzkumná agentura: TNS Infratest
- Období: 30. července – 12. srpna 2008
- Metoda: online panel
Vzorek:
- 1,019 internetových uživatelů
- 8,478 nákupů
- 55 % ženy: 45 % muži
- 15 – 59+ let
- používají internet častěji než jednou denně
Graf č. 1 – Online vs offline & Průzkum vs nákup