„Konec účetního roku se jako každý rok projevuje na poptávaných komoditách tržiště. Oproti zbytku roku už teď registrujeme až o 23 procent vyšší poptávku například po tiskárnách, monitorech, ale i inkoustových kazetách, papírech, tiskových hlavách do laserových tiskáren, počítačích, počítačových myších nebo DVD mechanice. Dovybavuje se i strojní park výrobních firem. Dále jdou na odbyt tiskoviny a reklamní propagační předměty,“ komentoval výsledky průzkumu Tomáš Multana, manažer obchodníků internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché. „Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Jakmile se poptávka rozešle – a denně rozesíláme 21 tisíc mailů více než 28tisícům aktivních uživatelů – začnou se zadavateli hrnout nabídky. Zbývá už jen vybrat si tu nejvýhodnější. Prakticky jen zákazníkům radíme zadat do poptávky žádost o specifikaci i dalších relevantních ukazatelů pro rozhodnutí: Ceny, dodacích podmínek a servisu,“ vysvětlil Multana.
Poptávky je možné zadávat zdarma – stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Úspora se navíc pohybuje mezi 20 procenty až polovinou finančních prostředků. Se stejnou sumou se tak dá nakoupit mnohem více nezbytných náležitostí. Podle dosavadních zkušeností navíc platí, že čím větší částky firma přes B2B tržiště točí, tím vyšší úsporu realizuje.
„Nákupy by podnikatelé neměli nechávat až na samý konec roku. Daňově uznatelné samozřejmě budou do posledního prosince, ale případná kontrola z finančního úřadu se může zvlášť zaměřit na prokázání faktu, že na konci prosince nakoupené zařízení je skutečně používané pouze pro firmu. Laicky řečeno: Že nakoupená tiskárna nebyla dárek pro příbuzné k Vánocům. Jde o zbytečné komplikace, kterým se dá předejít rozložením firemních nákupů do co největší části roku,“ varoval daňový poradce a majitel kanceláře České daně Petr Hruška.
Výhoda internetového obchodování spočívá i v jednoduché možnosti získat dodávky zboží ze zahraničí. Klient si tak z přehledného systému vybere maximálně vyhovující nabídku. V tuto chvíli jsou nejčastěji využívanými lokalitami země Evropské unie. Největší počet zakázek – tedy poptávek a nabídek – registruje B2B tržiště ABC Českého Hospodářství ze zemí jako je Francie, Německo, Velká Británie, Španělsko. Velmi dobře se rozjíždí touto formou i obchod se Spojenými státy nebo Ruskem.
„Typickým klientem našeho tržiště je menší firma od jednoho zaměstnance až po velkou firmu s tisícovkou zaměstnanců. Na tržišti realizuje obchody celý top management – od majitelů firem, přes jednatele, šéfy marketingu a obchodu až po office managery. U velkých firem pak většinu obchodů realizují zásobovači,“ shrnul Tomáš Multana, šéf obchodníků internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.