Hlavní navigace

Přes 90% internetových uživatelů využívá k nákupu nebo vybírání vánočních dárků internet

[Tisková zpráva] Jablonec nad Nisou, 2. 12.2008 - Češi si zvykají na nakupování na internetu a s nákupy online počítají také při nákupu vánočních dárků. Poukázal na to komplexní výzkum o nakupování na internetu realizovaný nezávislým nákupním rádcem Heureka.cz ve spolupráci s Aukro.cz a Obchodni-dům.cz, který byl proveden na reprezentativním vzorku 20 000 uživatelů českého internetu. Více než 90% českých internetových uživatelů se při výběru dárků inspiruje na internetu, nejčastěji hledají tipy ve vyhledávačích, oblíbených internetových obchodech a nákupních rádcích.

Sdílet

Nakupují Češi vánoční dárky na internetu nebo v kamenných obchodech?
„Oblíbenost internetového nakupování každoročně roste, stejné to je i s vánočními nákupy přes internet. Ačkoliv jen 2% uživatelů přiznává, že celou vánoční nadílku pořídí přes eshopy, více než 90% uživatelů se na internetu nechává inspirovat tipy na dárky, případně část vánočních dárků i nakoupí,“ komentuje výsledky výzkumu Tomáš Hodboď, manažer webu Heureka.cz.

Rostoucí zájem o vánoční dárky reflektují i internetové obchody. Největší internetové obchodní domy přiznávají, že poslední dva měsíce roku tvoří 25–33% jejich celoročního obratu.

Jak dárky hledají a vybírají?
Při hledání konkrétního zboží začíná většina nakupujících na obecných fulltextových vyhledávačích. Přibližně 18% dotázaných hledá v nabídce internetových obchodů, které znají nebo u kterých už nakoupili. Necelých 14% se obrací na internetové stránky nákupních rádců nebo srovnávačů cen. „Někteří nakupující po špatných zkušenostech například s dodáním zboží zjišťují, že cena není jediný faktor, který by měli zvažovat. Obracejí se tedy na nezávislé nákupní rádce, které obsahují také recenze zboží a e-shopů od zkušených uživatelů,“ říká Tomáš Hodboď a dodává: „Co se týká srovnávačů cen, bude procento využití vyšší, což dokazují i návštěvnosti těchto služeb. Vysvětluji si to tím, že uživatelé často nerozlišují tyto rádce od vyhledávačů nebo internetových obchodů.“

Jaké jsou hity mezi vánočními dárky?
Podle vyjádření oslovených internetových obchodů Češi k Vánocům nejčastěji kupují elektroniku a drobné domácí spotřebiče. „Obrovským hitem v loňském roce byly domácí pekárny, letos jsou to LCD televizory a fotorámečky,“ říká Petr Šebek ze serveru Obchodní-Dům.cz. Dalším často kupovaným dárkem jsou pressovače nebo parfémy, „Prodej parfémů vzroste o Vánocích oproti běžnému roku až o 700%,“ doplňuje Hana Huntlová ze serveru Vivantis.cz. Tradičně se kupují také MP3 přehrávače, domácí kina, digitální fotoaparáty a navigace. Podle serveru Kasa.cz mezi dárky převažuje drobnější zboží v cenových relacích 1 000 – 2 000 Kč.

Hlavní důvody k nákupu vánočních dárků na internetu
Jednoznačně nejpodstatnějším důvodem k nákupu na internetu ve srovnání s kamennými obchody je pro respondenty cena zboží (84%) a širší sortiment (66%). Druhé místo patří slevám a speciálním nabídkám (71%). „Cena je pro Čechy nakupující na internetu opravdu velice podstatná. Pokud se rozhodnou, že si koupí nějaké dražší zboží, vydrží i několik týdnů sledovat na internetu jeho cenu a čekat na nejpříhodnější okamžik koupě,“ dodává Tomáš Hodboď.

Respondenti oceňují také to, že zboží prodávané na internetu je většinou srozumitelněji a komplexněji prezentováno. „Internetové obchody se snaží prodávaný sortiment potenciálnímu zákazníkovi co nejvíce popsat a přiblížit a překonat tak fakt, že nakupující zboží reálně uvidí, až když je mu doručeno. E-shopy mají většinou kvalitní fotografie i popisy produktů. Navíc při nákupu na internetu může nakupující navštěvovat diskuze ostatních a inspirovat se v nich,“ říká Tomáš Hodboď, manažer webu Heureka.cz.

Jak často a proč nakupují na internetu?
Poměrně tradiční Češi se internetu přestávají bát, nákup na internetu vyzkoušelo více než 90%, téměř 50% z nich nakupuje alespoň jednou měsíčně. Mezi největší výhody takového nákupu uvádějí finanční a časovou úsporu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).