V roce 2010 nakupovalo od domácích prodejců po internetu 36 % evropských spotřebitelů, oproti 34 % v roce 2009. Přeshraniční elektronický obchod vzrostl z 8 jen na 9 %, a to navzdory jeho nepopiratelným výhodám z hlediska úspor a výběru zboží, na které poukazují předchozí studie Evropské komise. Doma nejčastěji nakupují Britové (64 %) a v zahraničí Lucemburčané (53 %). Jinde v Unii nakoupila loni online pouze 2 procenta Čechů, přičemž z nabídky domácích e-shopů si vybral každý čtvrtý český spotřebitel.
Zdá se, že hlavní překážkou přeshraničního elektronického obchodování jsou obavy spotřebitelů. 62 % lidí, kteří si po internetu z jiné země nikdy nic neobjednali, se obává podvodného jednání, 59 % přiznává, že se obávají, že nebudou vědět, co dělat v případě problémů, a 49 % odrazují předpokládané problémy s dodáním zboží.
„Přitom problémy s doručením zboží z jiné země EU jsou ve srovnání s vnitrostátními nákupy o něco méně časté. Zboží není doručeno pouze v 5 procentech přeshraničních nákupů, zatímco u domácích nákupů je to 6 procent. Doručení zboží ze zahraničí bylo loni zpožděno v 16 procentech případů, na rozdíl od domácích 18 procent,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které zdarma poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a pomáhá řešit jejich případné spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska či Islandu.
Spotřebitelé, kteří už někdy jinde v Evropě nakoupili, v 61 % důvěřují přeshraničním obchodům stejně jako domácím, přičemž v případě všech spotřebitelů je tomu tak pouze ve 33 % případů.
Údaje obsažené v pravidelné hodnotící zprávě Evropské komise o spotřebitelských trzích vycházejí z průzkumu chování nejen spotřebitelů, ale i maloobchodníků, z nichž pouze 22 % loni dodalo své zboží do jiné země EU, což je oproti roku 2009 pokles o 3 %. Kompletní studie je dostupná zde. Více informací o právech spotřebitelů na evropském trhu lze nalézt na www.coi.cz/esc.