Už přes 60 let je jednou z hlavních aktivit mezinárodní studentské organizace AIESEC zprostředkovávání zahraničních stážistů firmám. Na základě profilu praktikanta, který si firma sestaví, se rozjede komplexní výběrový proces s cílem najít nejvhodnějšího kandidáta. U uchazečů o stáž nestačí jen vlastní motivace. Při výběrovém řízení je testovaná jazyková dovednost uchazeče, jeho schopnost začlenit se do skupiny či přizpůsobit se kulturnímu šoku. Díky mezinárodnosti organizace AIESEC je možnost vybrat si stážistu až ze 110 zemí – dá se říci od Japonska přes Arabské Emiráty až po Ugandu nebo Chile.
„Na základě pozitivních referencí od našich partnerů jsme i my využili možnosti zahraničního stážisty,“ komentuje Jan Šafka, manažer společnosti Atollon, a dodává: „Naše společnost se snaží o hlubší globalizaci, a tak nám nápad se zahraničním stážistou přišel právě vhod a neváhali jsme na zkoušku pozvat prvního praktikanta. Stal se jím programátor z Brazílie, pomohl vnést do společnosti cizí prvek, což pozitivně motivuje relativně mladý tým pracovníků. Na základě pozitivní zkušenosti jsme pozvali o půl roku později další praktikanty."
A jaké další výhody vyplývají ze zaměstnání zahraničního stážisty? Například může svými odbornými znalostmi přispět v oblasti zahraničních trhů, obchodních zvyklostí země, ze které pochází, či dokonce posunout výši jazykové úrovně na pracovišti. Navíc pokud chybí odborník s technickými či IT znalostmi a zkušenostmi a na českém pracovním trhu není dostatek vhodných uchazečů, tak právě v této situaci dokáže organizace AIESEC pomoci.
„Vzpomínám si na své první dojmy,“ říká Orlando Saavedra, stážista z Kolumbie. „Zpočátku byl pro mě a ostatní pracovníky jazyk spíše bariérou. Tehdy mi přišlo, jakoby Češi měli nějakou fobii mluvit anglicky. Jestli byl tento strach dán opatrností z chyb v konverzaci nevím doteď. Ale díky delšímu času strávenému ve firmě jsem měl možnost pozorovat, jak se bariéry postupně odbourávají a lidé se přestávají komunikace v cizím jazyce bát.“
Že mohou zahraniční praktikanti firmě, ve které pracují, poskytnout podnětné informace týkající se kulturních i obchodních zvyklostí, Orlando potvrzuje: „V České republice má byznys zcela jiný koncept, než má v Kolumbii. Práce je cokoliv, jen ne ztráta času a mrhání jím. Pracovníci jsou více směrováni a vedeni k úkolům, které je třeba udělat. To je například naprostý opak způsobu práce v Kolumbii.“
Informace o společnosti:
AIESEC Praha – http://praha.aiesec.cz
AIESEC Praha je největší pobočkou mezinárodní studentské organizace AIESEC v České republice. AIESEC propojuje studenty s firemní sférou a neziskovým sektorem. Prostřednictvím zajišťování zahraničních praxí pro studenty a zahraničních praktikantů pro společnosti a neziskové organizace se členové učí, jaké je to pracovat v prostřední mezinárodní organizace a vést svůj vlastní projekt nebo tým.
AIESEC působí ve více jak 100 zemích světa a za rok 2010 zprostředkoval přes 8000 zahraničních stáží po celém světě. Díky těmto výsledům i tradici, která začala založením AIESEC v roce 1948, spolupracují s touto organizací významné nadnárodní společnosti po celém světě, pro které je AIESEC zdrojem mladých talentů v oblasti managementu, marketingu, financí, HR, projektového řízení a dalších oborů.