Uživatelé, kteří na internetu nakupují pravidelně, používají prokazatelně jiné metody platby za zboží a služby než uživatelé, kteří na internetu nakupují jen výjimečně. „Zatímco mezi uživateli, kteří nakupují na internetu přibližně jednou ročně, využívá dobírku přibližně 35 %, u pravidelných nakupujících na internetu podíl platících dobírkou rapidně klesá,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platební brány PayU. Uživatelé, kteří nakupují online přibližně jednou týdně, pak volí dobírku jen ve 14 % případů. Většinou vybírají jiné způsoby platby.
S rostoucím počtem nákupů na internetu klesá také počet využívání platby v hotovosti. Zatímco hotovostí platí přibližně desetina příležitostných nakupujících, mezi pravidelnými je o tuto metodu platby zájem jen v 5 % nákupů. Téměř 70 % pravidelných nakupujících využívá platbu bankovním převodem, ačkoli tento způsob platby patří pro nakupující administrativně k těm nejsložitějším, protože musejí opisovat čísla účtů, variabilní symboly i placené částky. „Vysoká obliba bankovního převodu však poukazuje na to, že pokud mají lidé pozitivní zkušenosti s platbou předem a platí u ověřeného prodejce, pak tuto metodu preferují,“ říká Gabriel Kalapoš z PayU.
Výběr platební metody ovlivňují pochopitelně hlavně samotné e-shopy tím, jaké způsoby platby nabízejí. Příkladem obrovského vlivu prodejců na výběr platebního kanálu může být například situace v nákupní galerii Aukro.cz, kde většina nakupujících platí za zboží bankovním převodem, který preferují právě prodejci na Aukru. „Obecně není podle mého názoru nabídka platebních metod v českých e-shopech dostatečná. Mezi nakupujícími v posledním roce prudce vzrostl zájem o rychlé platby pomocí online převodu nebo kartou, e-shopy však na tento fakt reagují poměrně opatrně,“ dodává Kalapoš.
Obecně lze říci, že čím méně respondenti nakupují, tím více používají dobírku nebo platbu v hotovosti a naopak. Lidé, kteří nakupují častěji, více využívají moderní platební kanály, jako jsou platby kartou nebo rychlým online převodem, který je propojený s internetovým bankovnictvím. Zároveň mají tendenci platit předem a používat větší škálu dostupných a moderních platebních metod.