„Fakt, že jsou tato témata skutečně číslem jedna v každodenním životě firem, dokládá i obrovský nárůst účastníků konference,“ říká Petra Lávičková, marketingová a PR manažerka společnosti SAS. Zatímco v loňském roce se konference zúčastnilo kolem 250 účastníků, letošní SAS Forum přivítalo na čtyři stovky těch, kteří si přišli poslechnout, jak se připravit na budoucnost. „…Zajímavé, obecné téma, které každý přednášející pojal po svém.....výborní rétoři, žádná nuda a klišé…i přes fakt, že je teprve únor, si troufám tvrdit, že jde o jednu z nejlepších konferencí tohoto roku… ,“ tak hodnotili účastníci konference SAS Forum Praha 2011 on-line na webových stránkách konference.
Konferenci zahájil Jim Goodnight, CEO SAS, který prostřednictvím videopozdravu popřál účastníkům pražského SAS Fóra, aby pro ně byla konference inspirací i přínosem: „Jsem si jistý, že s námi objevíte nové cesty,“ uvedl Jim Goodnight. Nový generální ředitel společnosti SAS Česká republika Jan Medřický poté předal tradiční ocenění zákazníkům za nejlepší Customer Intelligence řešení (CI Excellent Award) a Risk Intelligence řešení (RI Excellence Award). První cenu si odnesl Daniel Koiš z DIRECT Pojišťovny za nejrychlejší implementaci Campaing managementu, které trvalo pouhé tři měsíce. Druhou cenu za komplexní řešení řízení a detekce podvodu převzal Ivo Hawiger z České pojišťovny.
Dopolední část, které dominovala dlouho očekávaná panelová diskuse s vynikajícím obsazením, pokračovala prezentací zahraničního hosta – pana Iana Manochy, generálního ředitele společnosti SAS ve Velké Británii a Irsku. Na několika konkrétních příkladech z britského trhu ukázal, jak lze díky řešením založených na byznys analytice dosáhnout potřebného růstu firem v komerční i veřejné sféře.
Buďte připraveni na budoucnost!
Hledání odpovědi na otázku, jak mohou růst společnosti v době stagnace trhu, si dala za cíl v panelové diskusi šestice známých českých osobností – Zdeněk Tůma, bývalý guvernér ČNB, Tomáš Sedláček, hlavní makroekonomický stratég ČSOB, Jakub Strnad, generální ředitel pojišťovny Allianz, Jiří Škorvaga, náměstek a člen představenstva České spořitelny, David Ondráčka, ředitel Transparency International a Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Czech. Diskusi řídil zkušený moderátor Martin Veselovský. Otázka, jak růst v době stagnace, nebyla jednoznačně zodpovězena. Panelisté se totiž ve vzácné symbióze shodli, že zázračný recept neexistuje. Existují ale postupy, které firmám umožňují do určité míry predikovat budoucnost a být, jak uvedl Zdeněk Tůma, připraven dělat správné věci a reagovat včas. Zmínil řadu společností, které dokázaly např. změnit strukturu svého podnikání tak, aby na budoucím trhu uspěly. Cestou může být stejně tak dobře růst na úkor konkurence jako hledání rezerv. Středobodem růstu je pak stále zákazník, který se ale mění, vyznačuje se stále větší samostatností, zájmem o „osobní ekonomiku“ a očekáváním stoprocentních služeb, které vyřeší jeho potřeby. To je obrovskou výzvou nejen pro oblast bankovnictví a pojišťovnictví, ale také pro řadu dalších odvětví.
Detekce a prevence podvodu – cesta k růstu
Velkou otázkou diskuse se stalo téma detekce a prevence podvodů. Jak uvedl Ondřej Tomas, který představil výsledky exkluzivního průzkumu pro společnost SAS, fraud (nebo-li řešení pro detekci a prevenci podvodu) bude tvořit významnou část cesty společností k růstu, resp. k růstu prostřednictvím rezerv. Shodlo se na tom 82 % respondentů průzkumu Gfk, kteří označili jako zdroj svých rezerv své zaměstnance a jejich podvodné chování. Detekce a prevence podvodu má význam především ve chvíli, kdy již není možné růst pouze „výtěžností“ zákazníka nebo lze touto cestou růst jen částečně. Zároveň však z průzkumu vyplynulo, že české společnosti realizují obvykle pouze reakční kroky. Zatímco 74 % z nich plánuje větší kontrolu svých zaměstnanců pro detekci a prevenci odhalování podvodného chování, pouhá 2 % plánují realizovat hlubší výchovu a motivaci svých zaměstnanců, aby preventivně podvodnému chování předcházeli.
Soukromý versus veřejný sektor
Prolínání soukromého a veřejného sektoru v otázkách detekce a prevence podvodu se pokusil nastínit David Ondráčka. Potvrdil, že prostor pro úsporu ve státním sektoru je skutečně značný. Nicméně specifické prostředí, které státní sektor představuje, je velmi náročné a ne příliš flexibilní ke změnám. První impulsy do něj musí nutně přijít právě ze zkušeností soukromého sektoru.
„Žijeme v digitálním světě,“ uvedl Ian Manocha v úvodu konference a nutně tak nastolil otázku sociálních sítí a jejich dopadu na byznys firem. Všichni přítomní se shodli na tom, že je třeba sociální sítě a život na nich sledovat a monitorovat, protože mohou mít významný vliv nejen na značku, ale i loajalitu zákazníků. Nicméně dalším prodejním kanálem bank či pojišťoven se sociální sítě s největší pravděpodobností nestanou, alespoň ne v blízkém horizontu, jak uvedl Jiří Škorvaga i Jakub Strnad.
Zákazník, trendy a novinky, IT i akademický sektor
Odpolední program, který přinesl především více praktických zkušeností, prezentace úspěšných řešení zákazníků a podnětné diskuse, byl rozdělen do čtyř paralelních odborných sekcí. První se zaměřila především na řízení a analýzy vztahů se zákazníky. Dotkla se také otázky, jak si poradit s novými trendy, jakými jsou například digitální marketing nebo sociální sítě. Druhá sekce se zaměřila na představení trendů a novinek v řešeních společnosti SAS. Své pevné místo zde mělo především řešení prevence a detekce podvodu, které se jako zásadní téma prolínalo celou konferencí. K představeným novinkám patřilo i řešení pro efektivní plánování budoucnosti. Další sekce se zaměřila na to, jak může IT oddělení lépe podporovat byznys ve firmách díky nových možnostem a zkušenostem. Poslední odborná sekce patřila akademickému prostředí a byla věnována použití softwaru SAS na vysokých školách.