Podle závěrů Evropské unie patří i Česká republika mezi země s nejvyššími sazbami za telefonní volání a rozdíly mezi jednotlivými členskými zeměmi byly nezanedbatelné. I to byl zřejmě jeden z důvodů, proč Komise Evropských společenství dala po dvouleté přípravě národním telekomunikačním úřadům doporučení o regulaci sazeb za ukončení volání (terminaci) v pevných a mobilních sítích EU. Český telekomunikační úřad začal postupně realizovat doporučení a v dubnu letošního roku zahájil projekt, jehož hlavním cílem je vytvoření metodik výpočtu cen poplatků za ukončení hovoru.
Současně ČTÚ vydal rozhodnutí, kterými nově stanovil maximální výše velkoobchodních cen pro dominantní operátory a to tak, aby vstoupilo v platnost do 31. 12. 2012 s celkovým snížením ceny propojovacích poplatků až na třetinu původní hodnoty ze začátku roku 2009. Velkoobchodní ceny si operátoři účtují za propojení hovoru ze sítě jiného operátora a jsou zahrnuty v telefonním účtu každého uživatele pevných i mobilních linek, nejnověji i internetové telefonie.
Na činnost Českého telekomunikačního úřadu jako první se značným předstihem zareagoval poskytovatel internetové telefonie Mikrotech. Ten od začátku července nabízí volání do mobilních sítí za cenu pod dvě koruny za minutu, přesněji za 1,94 Kč. „Toto snížení bylo logickým krokem v několikaletém vývoji naší firmy. Firma Mikrotech se vždy snažila snižovat cenu hovorného v návaznosti na snižování propojovacích poplatků a poskytovat tak nejlevnější volání na trhu,“ řekl Marek Mencner ze společnosti Mikrotech. „Doporučení EU a snižování propojovacích poplatků nám k tomu vytvořilo lepší podmínky. Internetová telefonie ale potřebuje pro další rozšíření překonat ještě více bariér a to zejména v ekonomických a technických podmínkách ze strany státu, ještě nižších cenách volání a levnějších přístrojích pro zákazníky. V neposlední řadě jde i o změny v myšlení lidí, kteří stále vůči internetové telefonii chovají předsudky,“ doplnil Mencner.
Společnost Mikrotech byla založena v roce 1996. Od svého vzniku se věnuje především podnikání v oboru IT se specializací na serverová řešení a hardware. V roce 2006 objevila potenciál internetových hlasových služeb a začala tyto služby aktivně poskytovat ve spolupráci s desítkami svých partnerů, kterým poskytuje technické zázemí.. Mezi zákazníky VoIP operátora Mikrotech patří úřady a státní instituce, školy, živnostníci, firmy, ISP, ITSP, další VoIP operátoři a především také tisíce koncových zákazníků.