Hlavní navigace

S&T: Milionové investice do vzdělávání jsou zárukou

[Tisková zpráva] Pro udržení vysoké kvality služeb v oblasti informačních technologií je nutné investovat do vzdělávání ideálně až tři procenta z celkových ročních mzdových výdajů. Nadnárodní skupina S&T ročně investuje do rozvoje svých zaměstnanců v přepočtu 56 milionů korun, což bráno statistickým průměrem představuje zhruba 25 tisíc korun na zaměstnance.

Sdílet

PRAHA, 25. dubna 2007 – Obstát ve vysoce konkurenčním prostředí branže informačních technologií je stále složitější. Cestou, jak v konkurenčním boji uspět, je podle nadnárodní technologické společnosti S&T vůle pravidelně investovat do vzdělávání zaměstnanců. „Podle zkušeností S&T je ideální vynakládat na vzdělávání zaměstnanců zhruba 1,8 až tři procenta z celkových ročních mzdových výdajů. Jen tak je možné dlouhodobě udržet vysoký standard služeb,“ řekl Jiří Košťál, generální ředitel společnosti S&T CZ. V Rakousku firmy do vzdělávání investují v průměru pouze 1,5 procenta, což podle zkušeností S&T k udržení vysoké kvality IT služeb nestačí.

Nadnárodní technologický koncern S&T, který působí v 18 evropských zemích a zaměstnává kolem 2300 zaměstnanců, loni investoval do vzdělávání v přepočtu zhruba 56 milionů korun (2 miliony eur). V průměru to představuje zhruba 25 tisíc korun na zaměstnance. Výše částky vydávané na vzdělávání jednotlivých pracovníků se samozřejmě liší podle regionu a dalších faktorů, jako je například jejich pracovní zařazení a specializace. „U klíčových zaměstnanců může jít až o stotisícové částky ročně. Školení zahrnují oficiální certifikace k užívání produktů od klíčových výrobců softwaru a hardwaru, dále průběžná školení v užívání klíčových technologií. Stěžejní je i vzdělávání napomáhající v kariérním růstu specialistů a manažerů,“ řekla Olga Svobodová, personální ředitelka společnosti S&T CZ.

IT firmy kladou největší důraz zejména na prohlubování znalostí u technologií, které jsou stěžejní při poskytování nejžádanějších služeb. „Vysoká poptávka zákazníků po řešeních analýzy firemních dat – takzvané systémy Business Intelligence – například zvyšuje počet školení zaměřených na technologii firmy Cognos. Podobná je situace u řešení pro přístupové strategie společnosti Citrix či nové moduly a nástroje informačního systému SAP,“ dodala Olga Svobodová.

Komunikační schopnosti jsou stejně důležité jako odborné znalosti
Dnešní IT firmy potřebují nejen odborně zdatné specialisty, ale také všestranné odborníky, kteří mají výborné komunikační a organizační schopnosti. Ceněna je zejména schopnost reagovat na neustálé změny i ochota nést odpovědnost za další rozvoj firmy. „Image přihrbeného programátora ve vytahaném tričku je dávno minulostí. IT odborníci musí být schopni dobře vystupovat, oblékat se a hlavně umět s lidmi komunikovat nejen v IT žargonu, ale řečí srozumitelnou pro běžného uživatele. Už nejde jen o technické znalosti, které mají beztak v oboru IT poměrně krátký poločas platnosti, ale cení se hlavně schopnosti, které se přímo podílejí na růstu firmy,“ řekla Olga Svobodová.

Podle společnosti S. T. UNITE consulting, personální agentury specializující se na odborníky z oblasti informačních technologií, je tato branže výjimečná svou proměnlivostí a ze všech oborů nejvyšší rychlostí změn nástrojů a postupů. „Ve všech ostatních oborech probíhá změna evolučně, ale v IT se změny tvoří revolučně. Jste-li dnes ‚guru‘ v některých technologiích, nemusí to zítra být pravda, proto je vzdělání v tomto oboru klíčovým faktorem ovlivňujícím další růst. U řady společností, které si uvědomují tato rizika, rostou každoročně náklady na vzdělání v desítkách procent. IT společnosti, které dnes neinvestují do vzdělání svých pracovníků, se mohou během několika let ocitnout mimo byznys,“ řekl Jan Turek ze společnosti S. T. UNITE consulting.

Sdílení interního know-how zvyšuje konkurenceschop­nost.
Značnou konkurenční výhodu představuje sdílení technologického know-how uvnitř jednotlivých poboček firmy i v rámci nadnárodní sítě. Výměně technologických znalostí napomáhá například systém „kompetenčních center“, jež společnost S&T zakládá v jednotlivých státech. Jejich hlavní úlohou je nabídnout zákazníkům konzultační služby v oblasti informačních technologií a rozvoj daného produktu. Jsou také odpovědná za odzkoušení nových technologií. Založení kompetenčního centra se plánuje i v České republice. „Zaměřovalo by se na problematiku přístupových strategií k podnikovým datům pro střední a velké zákazníky. Ideou kompetenčních center je centralizovat strategické know-how a sdílet je s klienty S&T po celé Evropě,“ řekl marketingový ředitel S&T CZ Otta Matoušek. Kompetenční centra zatím vznikla například na Slovensku, ve Slovinsku a v Rumunsku.

Standardizovaná angličtina je nutností
Podobně jako u většiny nadnárodních firem je též v rámci skupiny S&T oficiálním komunikačním jazykem angličtina. Aby se odborníci z 23 zemí, kde má firma pobočku, stoprocentně domluvili, musela společnost S&T standardizovat užívání klíčových anglických technologických termínů – zejména těch, které vyjadřují kvalitu či úroveň služeb. Projektové týmy z jednotlivých zemí totiž dříve používaly různou terminologii či jinak chápaly význam odborných termínů, především těch, které definovaly kvalitativní úroveň služeb.

„Rozdílná anglická terminologie působila značné problémy zejména při přípravě nabídek a dokumentace k nadnárodním zakázkám. Proto jsme začali napříč firmou užívat terminologii zakotvenou v mezinárodní metodologii standardů informačních technologií ITIL. Nedochází tak ke zbytečným nedorozuměním a zákazník si může být jistý významem jednotlivých termínů v nabídce a projektové dokumentaci,“ uzavřel marketingový ředitel S&T CZ Otta Matoušek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).