Hlavní navigace

Státní správy se snaží zachytit nástup Web 2.0

[Tisková zpráva] LONDÝN, 10. května 2007 — Organizace veřejné správy učinily z technologických inovací svou nejvyšší prioritu a snaží se nezaostávat za aktivitami občanů, kteří ve stále větší míře využívají interaktivní on-line služby. Společnost Cisco Systems zveřejnila výsledky průzkumu, podle něhož 35 procent z 84 vysokých státních úředníků ze 17 zemí celého světa považuje „zvýšení schopnosti mé organizace inovovat“ pro rok 2007 za prioritu.

Sdílet

Průzkum provedený mezi účastníky setkání Cisco Public Sector Summit minulý rok ve Stockholmu ukázal, že navzdory obecné představě o šedivých byrokratech se státní úředníci stále více snaží zachytit nástup „Web 2.0“ služeb poskytovaných přes web, který pomalu mění lidskou společnost a obchod. Průzkum také ukázal, že hlavním problémem zdržujícím transformaci úřadů státní správy nejsou chybějící ambice, ale nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, což za „skutečnou překážku změny“ považuje 23 procent respondentů. Po inovaci je hlavní starostí administrativních úředníků zvýšení dostupnosti nebo zpřístupnění on-line služeb (což jako „prioritu své agendy“ uvedlo 29 dotazovaných), změna procesů s cílem zvýšit produktivitu personálu (vyzdvihlo 27 procent) a zvýšení schopnosti úřadu spolupracovat (26 procent). Dalšími překážkami bránícími transformaci je politická nejistota nebo odpor ke změně (skutečná překážka pro 16 procent dotazovaných), nadřízení bránící změně s cílem ochránit své zájmy v organizaci (také 16 procent) a nedostatek peněz pro financování projektů – a to i tam, kde je zřejmá návratnost do dvou let (14 procent).

Sdílené služby, u nichž jsou zdroje rozděleny mezi několik oddělení s cílem ulehčit rozpočtům při investování do aplikací přímo sloužícím občanům, nasazuje 73 procent úřadů do back-office funkcí, jako jsou finance nebo zásobování. Kromě toho je 84 procent úřadů využívá v IT službách a infrastruktuře a 73 procent ve front-office službách využívaných při interakcích s občany. Na druhou stranu průzkum ukázal znepokojující fakt, že někteří vedoucí úředníci stále ještě nepochopili výhody sdílených služeb. Šest procent uvádělo, že „využití potenciálu sdílení služeb s ostatními nebo jejich outsourcing“ není pro ně priorita.

„Tento průzkum ukázal, že organizace veřejné správy po celém světě jsou ochotny zavádět inovace, aby zlepšily své služby zaměřené na občany, ale mohou své úsilí promarnit kvůli nedostatku kvalifikovaného personálu nebo peněz,“ uvedla Yvon Le Roux, viceprezidentka Cisco pro veřejný sektor v Evropě a na nastupujících trzích. „Sdílené služby mohou tento problém překlenout a je dobré, že se sdílením služeb mnohé úřady právě začínají. Ty, pro které to není priorita, však riskují, že při poskytování služeb občanům začnou zaostávat.“

Dotazovaní v průzkumu, jenž se uskutečnil jako první fáze obsáhlejší studie, kterou bude Cisco sponzorovat tento rok, pocházeli z mnoha rozdílných zemí – od Thajska přes Belgii a Kanadu až po Rusko.

„Jak lokální, tak regionální nebo státní úřady vyzdvihují význam front-office jako důležitou oblast, v níž již zavádějí nebo v krátké době plánují zavést sdílené služby,“ dodala Le Roux. „Školství je jediný sektor, který uvádí IT služby a infrastrukturu jako oblast, v níž co nejrychleji zavádí sdílené služby. Zdravotnictví a centrální úřady se zaměřují na back-office.“

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).