Praha, Česká republika – 16. prosince 2009: Již podeváté IBM Česká republika a České vysoké učení technické v Praze vybraly a ocenily výzkumné práce studentů, kteří se zapojili do soutěže IBM Student Research Projects. Nosným tématem tohoto kola byla tentokrát integrace nových technologií do prostředí tzv. „smart kiosku“, proto deváté kolo soutěže neslo název „Smart kiosk for a Smart Planet“. Kromě finanční odměny soutěž přinesla studentům i praktické zkušenosti a možnost přímé spolupráce s odborníky z výzkumného a vývojového oddělení IBM.
Projekty realizované v devátém kole měly za úkol vytvořit prostředí kiosku, které podporuje interakci uživatele s jeho aplikacemi za podpory moderních technologií jako je například identifikace analýzou obrazu či s pomocí RFID, ultrazvukové měření výšky uživatele nebo rozložení jeho váhy.
Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, bylo tentokrát přihlášeno 12 projektových týmů. Od roku 2005, kdy IBM začala na výzkumných projektech s ČVUT spolupracovat, se do programu zapojilo již 429 studentů.
Hlavním cílem programu „IBM Student Research Projects“ je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy a vhodně svou práci zdokumentovat a prezentovat. „Díky spolupráci s renomovanou společností mají studenti možnost realizovat jejich nápady a metody vědecké práce v praxi, což je neocenitelná zkušenost pro jejich další kariérní rozvoj,“ uvádí prof. Ing. Pavel Slavík, CSc., profesor katedry počítačové grafiky a interakce Elektrotechnické fakulty ČVUT.
Odborná porota složená ze zástupců IBM a ČVUT vyhodnotila a ocenila nejlepší projekty ve dvou kategoriích a kromě toho udělila 3 další ceny poroty projektům, kde kritérii hodnocení byla originalita řešení a kvalita jeho provedení.
Vítězné projekty
Projekty byly zařazeny do dvou kategorií:
Kategorie „Hardwarově podporovaná komunikace člověk-počítač“:
1. místo: Mechanický obličej, autor Jan Kofroň
2. místo: Navigace robota stereoskopickou kamerou, autor Jaromír Hořejší
3. místo: Hračka Furby jako vstupně-výstupní zařízení počítače, autor Miroslav Mužný
Kategorie „Uživatelská rozhranní pro inteligentní kiosek“:
1. místo: Detekce přítomnosti, autor Milan Stezka
2. místo: Smart Kiosk v prostředí SecondLife, autor Vojtěch Vavřín
3. místo: Čtečka karet, autoři Michal Kalous a Filip Hřebačka