„Po zisku Křišťálového disku na INVEXu jsme rozhodně neusnuli na vavřínech. Po úspěšném prvním kole testů se už pilně připravujeme na podzimní pokračování,“ uvádí Jiří Dvorjančanský, marketingový ředitel společnosti T-Mobile, a dodává: „Našim zákazníkům bychom službu rádi nabídli již v příštím roce.“
V minulém týdnu úspěšně proběhla další fáze projektu. Ta zahrnovala zkušební provoz, otestování nových koncových zařízení (Motorola) a přípravu nových funkcí služby. Na základě krátkodobé licence a oprávnění k využívání frekvenčního spektra byla „Televize v kapse“ předvedena představitelům regulačních orgánů.
Pilotní provoz proběhne na podzim letošního roku. Mělo by se jednat o závěrečnou fázi testování před komerčním startem služby. Oficiální zařazení „mobilní televize“ do nabídky služeb T-Mobile je naplánováno na rok 2007.
Partnery projektu jsou: Radiokomunikace (vysílací síť), Česká televize a TV Prima (zajištění obsahu), Siemens (centrální server), Nagravision a Gemalto (dříve Gemplus;řešení ochrany přístupu ke službě) a nově Motorola (dodavatel koncových zařízení).
„Při testování DVB-H jsme využili naše bohaté zkušenosti s provozem digitálního televizního vysílání. ‚Mobilní televize‛ je z hlediska pokrytí mnohem složitější, přesto se nám úkol podařilo zvládnout v poměrně krátkém období,“ říká Martin Roztočil, ředitel úseku vysílacích služeb společnosti Radiokomuniakce. Navzdory šesti letům praxe s vysíláním DVB-T nebylo z pohledu Radiokomunikací testování DVB-H rutinní záležitostí. „Mobilní televize“ totiž vyžaduje mnohem hustší pokrytí při výrazně nižším datovém toku.
T-Mobile zvolil technologii DVB-H, protože nabízí nejlepší parametry pro přenos multimediálního obsahu. O správnosti volby svědčí velký zájem významných mobilních operátorů, kteří tento standard přenášení nejen TV obsahu v současné době testují. Technologie DVB-H je součástí koncepce rozvoje digitálního vysílání, kterou připravilo ministerstvo informatiky. Také Český telekomunikační úřad hodlá v nejbližší době připravit sadu kmitočtů pro síť DVB-H.
Pro úspěšné zavedení služby je nezbytné kvalitní pokrytí TV signálem, a to včetně pokrytí uvnitř budov. Z hlediska využití kmitočtového spektra je podle odborníků ideální vyčlenění separátního multiplexu pro DVB-H, který bude sdílen všemi provozovateli.