Amsterdam, 3. září 2009 – Společnost AVG Technologies ve spolupráci s CMO dnes uvolnila výsledky ankety „Jak přinést bezpečnost na sociální sítě“ (Bringing Social Security to the On-line Community). Z výzkumu vyplynulo, že uživatelé sociálních sítí mají sice obavy o bezpečnost při komunikaci, málokdo však podniká alespoň základní kroky k ochraně před on-line hrozbami. Jen necelá třetina respondentů se jim aktivně brání, téměř polovina se obává krádeží identity v on-line komunitách a také rostoucího množství phishingu, spamu i virových útoků.
Anketa na internetu shromáždila ve druhém čtvrtletí 2009 odpovědi náhodného vzorku více než 250 uživatelů. I přes masivní používání nejrůznějších sociálních sítí doma nebo v práci (86 %) nedodržuje většina uživatelů pravidelně ani následující základní bezpečnostní pravidla:
- Změny hesel (64 procent zřídka nebo vůbec)
- Úprava nastavení soukromí (57 procent zřídka nebo vůbec)
- Informování administrátora sociální sítě (90 procent zřídka nebo vůbec)
„S celkově rostoucím počtem uživatelů sociálních sítí, jejich specializací a možnostmi mobilních technologií se úměrně zvyšuje i naše zranitelnost a množství hrozeb, kterým musíme čelit,“ řekl výkonný ředitel CMO Council Donovan Neale-May. „Stále častější útoky na oblíbených sociálních stránkách dokazují, že jejich uživatelé by měli myslet více na prevenci a vzájemně se před hrozbami varovat.“
Respondenti zmiňovaného výzkumu definovali několik obvyklých praktik, které provádí navzdory zřejmým bezpečnostním rizikům při zapojení do sociálních sítí a mohou nechráněné uživatele poškodit:
- 21 procent respondentů přijme nabídku na kontakt od členů sítě, které osobně nezná.
- 51 procent nechá známé či spolubydlící navštěvovat sociální sítě na svém osobním počítači.
- 64 procent respondentů kliká na odkazy od dalších členů sítě.
- 26 procent dotázaných sdílí prostřednictvím sociálních sítí soubory.
Výsledkem šíření odkazů, souborů a nevyžádaných kontaktů je, že se uživatelé sociálních sítí velmi často setkávají s nejrůznějšími hrozbami a narušením soukromí:
- Téměř 20 procent již zažilo krádež identity.
- 47 procent se stalo obětí nákazy nějakým typem škodlivého kódu.
- 55 procent dotazovaných se setkalo s phishingovým útokem.
„Skutečnost, že uživatelé obdobná rizika podstupují a přitom nepřijímají ani základní kroky ke své ochraně, představuje zajímavou výzvu pro firmy jako AVG, které pracují na tvorbě bezpečnější kyber komunity,“ uvedla ředitelka komunikace a vztahů s investory AVG Technologies Siobhan MacDermott.
MacDermott doufá, že se AVG podaří tento trend zvrátit na známých sítích, jako je Facebook nebo Twitter. „Naše kampaň Data Snatchers je virálním prostředkem, který by měl přimět uživatele přemýšlet o své osobní bezpečnosti. Poskytne jim také jednoduché nástroje, s jejichž pomocí mohou pro svou bezpečnost něco udělat, a zvláště, pokud se pohybují v místech, kde se cítí zranitelní.“
Podle Siobhan MacDermott je kampaň Data Snatchers kombinací zvukové technologie s bezpečnostními postupy, které však zároveň umožňují užít si sociální sítě naplno. Kromě výhod produktu AVG, který je zdarma ke stažení na http://free.avg.cz/stahnout, doporučuje MacDermott šest jednoduchých kroků, které uživatelům pomohou zajistit bezpečí:
- Nepotvrzujte pop-up okna či výzvy ke stažení software, dokud váš počítač není vyzbrojen webovým štítem, jakým je i AVG LinkScanner, dostupný zdarma na http://free.avg.cz/linkscanner. AVG LinkScanner zkontroluje každou stránku ještě před tím, než na ní vstoupíte.
- V sociální síti nikdy neuvádějte, neposílejte ani nepřikládejte žádná soukromá osobní data (například rodné číslo, údaje k bankovnímu účtu či zdravotní záznamy). Sociální sítě nevyžadují informace podobného typu k tomu, abyste se mohli stát jejich členem, pokud tedy nehledáte na internetu partnera.
- Měňte své heslo pravidelně, alespoň jednou za měsíc. Neměňte ho, když jste k tomu vyzváni. Mohlo by jít o odkaz třetí strany, která z vás chce heslo vylákat.
- Nenechávejte své přátele, spolužáky, kolegy atd., aby navštěvovali sociální sítě z vašeho počítače, a ani vy je nenavštěvujte z cizího. Další osoby by svým neopatrným chováním mohly zanést do vašeho počítače infekci, případně by vaše přihlašovací údaje mohly být ohroženy prostřednictvím cookies, uložených na váš počítač.
- Nikdy nevyužívejte automatického uložení vašich hesel a pravidelně mažte historii, alespoň jednou za týden.
- Nikdy nepřijímejte nabídky na přátelství nebo o něj nežádejte osoby, které sami neznáte.
O CMO Council:
Rada marketingových ředitelů se zaměřuje na sdílení znalostí, zkušeností a vytváření osobních vztahů mezi vedoucími pracovníky marketingu napříč širokou škálou odvětví globálního průmyslu. Asi 4 500 členů CMO Council kontroluje více než 120 miliard dolarů ročních marketingových rozpočtů a řídí rozsáhlé marketingové a prodejní operace po celém světě. CMO Council a jeho strategické zájmové skupiny zahrnují 12 000 manažerů z mnoha odvětví a tržních segmentů v 90 zemích. Regionální pobočky a dozorčí rady působí v Severní a Jižní Americe, Evropě, Asii, na Středním východě a v Africe. Mezi zmiňované strategické zájmové skupiny patří Coalition to Leverage and Optimize Sales Effectiveness (CLOSE), Brand Management Institute a Forum to Advance the Mobile Experience (FAME). Více informací o Radě marketingových ředitelů můžete získat na www.cmocouncil.org.
O společnosti AVG Technologies:
www.avg.cz
AVG Technologies je přední mezinárodní poskytovatel bezpečnostních řešení. Produkty se značkou AVG chrání před stále rostoucím objemem různých typů škodlivého kódu 80 milionů počítačů v domácnostech i firmách celkem ve 167 zemích světa. Společnost se sídlem v nizozemském Amsterdamu má téměř dvě desetiletí zkušeností s bojem proti kybernetickému zločinu a také jednu z nejmodernějších laboratoří pro detekci internetových hrozeb. AVG Technologies nabízí i volně dostupnou verzi, kterou lze bezplatně stáhnout z internetu, a dovoluje tak začínajícím uživatelům získat základní antivirovou ochranu. Zvýšit úroveň bezpečnosti ve verzi pro jednoho či více uživatelů lze pak snadno a bez velkých nákladů. Společnost disponuje celosvětovou sítí téměř 6000 prodejců, partnerů a distribučních týmů včetně Amazon.net, CNET, Cisto, Ingram Micro, Play.com, Wal-Mart a Yahoo!