Internetové stránky úřadů jsou často pro běžného občana či podnikatele příliš nepřehledné a vyhledání úředních formulářů je složité. Pokud chtěl občan získat elektronickou verzi některého z mnoha formulářů v elektronické verzi, musel si jej vyžádat od samotného úřadu anebo pracně prohledávat celý internet. Nyní je snadno najde na internetové adrese http://www.formulare-ke-stazeni.cz/.
290 nejčastěji používaných úředních formulářů je na stránkách Formulare-ke-stazeni.cz ke stažení zdarma. Stránky se snaží pomáhat občanům i podnikatelům a ulehčují svým návštěvníkům čas i práci při shánění potřebných formulářů.
„Naším cílem je, aby lidé snadno a rychle nalezli na jednom místě aktuální formuláře pro finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny a další instituce,“ říká provozovatel webu Miloš Kastner ze společnosti KASTNER software. Ta vyrábí software pro správu a tisk dokumentů FORM studio (http://www.formstudio.cz/) a účetní software Stereo (http://www.stereo.cz/).
Vedle formulářů organizací státní správy, správy sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven jsou zde k dispozici také poštovní tiskopisy, předlohy pracovně právních dokumentů, formuláře žádostí pro městské nebo obecní úřady, žádosti v oblasti silniční dopravy či vydávání zbraní.
Archiv formulářů zahrnuje také obchodní tiskopisy jako faktury, směnky, výkazy účetních závěrek, cestovní příkazy, knihu jízd a řadu dalších tiskopisů. Seznam dostupných předloh je průběžně aktualizován o změny a nově vydávané tiskopisy jednotlivých organizací.
Na webu je možné si stáhnout volně použitelný software FORM studio eXpress, který umožňuje jednotným způsobem vyplňovat a tisknout různé formuláře pomocí připravených předloh. Tento
freewarový editor obsahuje základní funkce pro vyplňování a tisk formulářů. Je odvozen od komerčního softwaru FORM studio, který poskytuje řadu nadstandardních funkcí, jako automatické výpočty, elektronické podání na úřady, elektronický podpis vyplněných formulářů, správa a archivace dokumentů a další.
KASTNER software bude zajišťovat aktualizaci všech formulářů na webu.
Nový web Formulare-ke-stazeni.cz je určen převážně podnikatelům a organizacím, ale využívat jej mohou také občané. Zatím je možné vyplnit a poslat přes internet jen velmi omezený počet úředních formulářů. Další formuláře musí občan vyplnit a osobně odevzdat na příslušném úřadu.
Pokud se v současné době občan rozhodne například založit vlastní podnikání, musí postupně navštívit živnostenský úřad, finanční úřad a správu sociálního zabezpečení. Přitom je potřeba vyplnit nejméně čtyři formuláře. Jejich počet se přitom může vyšplhat až k osmi. Počet formulářů se úměrně zvyšuje v případě, že se nový podnikatel rozhodne zaměstnávat další pracovníky.
Česká vláda se snaží byrokracii omezovat. V roce 1996 dokonce vytvořila speciální antibyrokratickou komisi, která však byla již po roce pro neúspěch rozpuštěna. Podobnou komisi sestavil také Vladimír Špidla. Zrušena byla v tichosti letos na jaře. Sněmovna totiž nepřijala zákony, které by umožnily účinně bojovat proti zbytečnému papírování.
5 353 972 e-podání by bylo vyšší než Eiffelova věž
Česká správa sociální zabezpečení ve své zprávě uvádí, že již 61 % českých podniků (tedy 18 001) komunikuje s tímto úřadem prostřednictvím internetu. V současné mohou organizace elektronicky podávat dva druhy formulářů: evidenční listy důchodového pojištění a přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění.
Do konce září přijal úřad celkem 2 392 022 evidenčních listů důchodového pojištění a 2 961 950 přihlášek a odhlášek k nemocenskému pojištění zaměstnanců. Úřad tvrdí, že pokud by se 5 353 972 elektronicky podaných dokumentů vytisklo a naskládalo na sebe, vznikla by hromada papírů vyšší než Eiffelova věž (s anténou měří 324 metrů) a vážící více než 20 600 kg. Většina elektronických podání se uskutečnila prostřednictvím Portálu státní správy.
Přestože se objevují první vlaštovky v podobě různých on-line aplikací pro předávání elektronických formulářů úřadům, stále ještě existuje velké množství dokumentů, které není možné podat přes Internet.
S byrokracií se nepotýkají pouze občané
Také samotné úřady mají občas s neustálým papírováním problémy. Známý je případ místní samosprávy v Jindřichovicích pod Smrkem, která vydala vyhlášku zakazující vstup úředníkům na území obce.
Důvodem byla podle vyjádření místního zastupitelstva „stále větší nároky při vyřizování agendy, kterou na obec a obecní úřad přenáší státní správa“. Obecní úředníci byli dle svého vyjádření nuceni vyplňovat velké množství formulářů, statistik a zavádět nové metodiky. Stát přitom obci hradil jen část nákladů.
„Místní samospráva v Jindřichovicích pod Smrkem využívá svého ústavního práva a touto vyhláškou hodlá bránit zájmy obce a jejích občanů protizneužívání státní moci,“ stojí mimo jiné ve vyhlášce.
Ministerstvem vnitra ČR s obcí zahájilo správní řízení a vyzvalo zastupitele k pozastavení platnosti sporného dokumentu. Zastupitelé svoji vyhlášku drobně upravili a vydali znovu. Ústavní soud v dubnu 2005 rozhodl o zrušení „antibyrokratické“ vyhlášky. Zároveň ovšem konstatoval, že přemíra správních úkonů kladených na obce i občany jde mnohdy nad rámec pravidel řádného fungování demokratického státu.