Dobírku jako nejlepší způsob platby při nákupu na internetu označilo více než 54 % českých respondentů, což je ve srovnání s loňským rokem růst o pět procentních bodů. „Čeští zákazníci se oproti předchozímu roku výrazně odklonili od platby bankovním převodem, což je jednoznačně nejpomalejší metoda platby. Místo toho volí dobírku a platbu kartou,“ říká Tomáš Hodboď, manažer internetového srovnávače Heureka.cz O 11 procentních bodů klesla v České republice právě obliba plateb bankovním převodem. V roce 2010 došlo k růstu moderních platebních kanálů jako platba kartou, platba prostřednictvím platebních bran a platba rychlými platebními tlačítky bank, za nejlepší je v současné době považuje 12,78 % Čechů. Na Slovensku preferuje rychlé metody téměř 14 % respondentů.
V praxi je nejčastěji využívaným platebním kanálem dobírka. V loňském roce koupilo zboží na dobírku více než 84 % českých uživatelů internetu. Druhým nejpoužívanějším způsobem je platba bankovním převodem, jejž v minulém roce alespoň jednou využilo více než 58 % Čechů. Využití platby bankovním převodem zaznamenalo největší pokles. „Zájem mezi uživateli o tuto platební metodu klesá proto, že zákazníci začínají preferovat modernější způsoby plateb jako je například rychlý online převod pomocí platebních tlačítek,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platební brány PayU, který situaci v oblasti plateb sleduje, a dodává: „Bankovní převod je zastaralý a komplikovaný, nakupující se může snadno splést při opisování čísla bankovního účtu, variabilního symbolu nebo částky.“ Platební tlačítka nebo platební karty nabízí uživatelům větší komfort při placení a právě to se podle něj odráží v pozitivních výsledcích moderních platebních metod.
V loňském roce na internetu nakoupilo necelých 96 % českých uživatelů internetu a téměř 94 % uživatelů na Slovensku.
| Jaký způsob platby na internetu uživatelé považují za nejlepší | CZ | SK | |
| 2009 | 2010 | 2010 | |
| Bankovním převodem | 34,16% | 23,82% | 19,77% |
| Dobírkou | 49,18% | 54,53% | 59,73% |
| Mikroplatební systémy (PaySec, PayPal, ..) | 2,19% | 2,31% | 2,87% |
| Platební kartou | 7,89% | 9,79% | 9,12% |
| Platebními tlačítky | x | 0,68% | 1,74% |
| Pomocí SMS | 0,13% | 0,20% | 0,24% |
| Přímo v sídle společnosti | 2,90% | 4,78% | 3,79% |
| Těžko říci | 3,55% | 3,89% | 2,64% |
| Nejpoužívanější způsob platby na internetu | CZ | SK | |
| 2009 | 2010 | 2010 | |
| Bankovním převodem | 65,22% | 58,34% | 48,95% |
| Dobírkou | 81,28% | 84,60% | 82,41% |
| Mikroplatební systémy (PaySec, PayPal, ..) | 7,30% | 8,03% | 8,51% |
| Na splátky | 7,27% | 6,51% | 6,82% |
| Platební kartou | 17,72% | 20,44% | 19,37% |
| Platebními tlačítky | x | 4,98% | 7,59% |
| Pomocí SMS | 3,48% | 1,34% | 1,09% |
| Přímo v sídle společnosti | 15,97% | 18,79% | 13,20% |
| Ostatní | 1,50% | 1,81% | 2,70% |
Informace o výzkumu:
- Realizátor – Heureka.cz, Heureka.sk, Aukro.cz, MITON
- Výzkum proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 15 000 českých a 3 000 slovenských internetových uživatelů.
- Další sociodemografické údaje na vyžádání
O webu Heureka.cz:
Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Miton. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 1 785 0001 RU měsíčně. Na jednom místě porovnává zboží z více než 11 000 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů. Heureka.cz každoročně pořádá anketu ShopRoku, ve které oceňuje dlouhodobě spolehlivé e-shopy.
O společnosti Aukro:
Společnost Aukro provozuje největší internetový aukční portál v České republice, který se od svého zahájení v roce 2003 orientuje jak na nejširší veřejnost, tak i na firmy. Aukro se velmi rychle rozvíjí, komunitu Aukro.cz tvoří více než 1,5 milionu registrovaných uživatelů. Pro společnost Aukro pracuje více než 70 zaměstnanců. Hodnota obchodovaných transakcí v loňském roce překročila 2,5 miliardy korun, v letošním roce lze očekávat nárůst této hodnoty na 4 miliardy korun. K prioritám vývoje služeb portálu Aukro.cz patří bezpečnost, rychlost a jednoduchost obchodování. O úspěchu v oblasti e-commerce svědčí spuštění a provoz sesterských aukčních servisů ve 13 zemích střední a Východní Evropy (Bělorusku, Bulharsku, Estonsku, Kazachstánu, Litvě, Maďarsku, Polsku, Rusku, Rumunsku, Slovensku, Srbsku a na Ukrajině) Více informací na www.aukro.cz