„V minulém roce klesla průměrná částka vynaložená na jeden nákup, výrazněji se však zvýšil počet objednávek,“ říká Tomáš Hodboď, manažer internetového srovnávače Heureka.cz, a dodává: „Celkově tak trh online nakupování opět vzrostl, což dokládají také aktuální výsledky výzkumu Českého statistického úřadu.“ Stávající zákazníci v loňském roce sice nakupovali nepatrně méně, výrazněji však vzrostl celkový počet zákazníků tím, že na internet loni zamířili také noví zákazníci.
Jeho slova potvrzuje také David Vychytil z nákupní galerie Aukro.cz: „Na Aukro.cz během posledního půl roku významně vzrostl počet nově registrovaných uživatelů, před Vánoci dokonce o 60 000,“ informuje Vychytil a dodává: „Trend rostoucí frekvence nákupu sledujeme z pohledu sortimentu nakoupeného zboží. Kromě typicky internetových produktů jako například elektro začali uživatelé nakupovat i produkty, které doteď vybírali spíše v kamenných prodejnách, jako je vybavení bytu a aktuálně i zahradní technika.“
Během posledních tří let uživatele výrazně více využívají internetových srovnávačů cen. Oproti roku 2008, kdy informace o produktech na srovnávačích vyhledávalo přibližně 14 % uživatelů internetu, to byl v roce 2010 dvojnásobek, tedy téměř 28 %.
Podobně jako loni výzkum potvrdil, že nejvíce uživatelů nakupuje na internetu z domova (93 %) nebo v zaměstnání (6 %). Jen minimum uživatelů uvádí, že nakupuje v internetové kavárně, ve škole nebo u známých.
Kde hledáte informace o produktech, které si chcete koupit na internetu? | ČR | SR | ||
2010 | 2009 | 2008 | 2010 | |
Používám služby nákupních rádců a srovnávačů cen | 27,65% | 20,87% | 13,92% | 18,94% |
Hledám v nabídce internetových obchodů, které znám | 15,19% | 14,67% | 18,04% | 18,38% |
Používám vyhledávač (Seznam, Google, Centrum, atd.) | 50,85% | 52,34% | 55,29% | 58,75% |
Jiný způsob (jaký?) | 6,31% | 12,12% | 12,75% | 3,93% |
Celkem | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% |
- Realizátor – Heureka.cz, Heureka.sk, Aukro.cz, MITON
- Výzkum proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 15 000 českých a 3 000 slovenských internetových uživatelů.
- Další sociodemografické údaje na vyžádání
O webu Heureka.cz:
Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Miton. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 1 550 0001 RU měsíčně. Na jednom místě porovnává zboží z více než 11 000 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů. Heureka.cz každoročně pořádá anketu ShopRoku, ve které oceňuje dlouhodobě spolehlivé e-shopy.
O společnosti Aukro:
Společnost Aukro provozuje největší internetový aukční portál v České republice, který se od svého zahájení v roce 2003 orientuje jak na nejširší veřejnost, tak i na firmy. Aukro se velmi rychle rozvíjí, komunitu Aukro.cz tvoří více než 2 miliony registrovaných uživatelů. Pro společnost Aukro pracuje téměř 100 zaměstnanců. K prioritám vývoje služeb portálu Aukro.cz patří bezpečnost, rychlost a jednoduchost obchodování. O úspěchu v oblasti e-commerce svědčí spuštění a provoz sesterských aukčních servisů ve 13 zemích střední a Východní Evropy (Bělorusku, Bulharsku, Estonsku, Kazachstánu, Litvě, Maďarsku, Polsku, Rusku, Rumunsku, Slovensku, Srbsku a na Ukrajině) Více informací na www.aukro.cz