PRAHA – 13. listopadu 2007 – Sun Microsystems, ČVUT a Dobrý web potřetí pozvaly zájemce o design a vývoj softwaru se zaměřením na jeho použitelnost (usability)* na konferenci World Usability Day. Akce pořádaná pod záštitou české pobočky SIGCHI (Special Interest Group on Computer-Human Interaction) byla součástí celosvětového dne použitelnosti. Vyjma pražského setkání se konference uskutečnila ve střední a východní Evropě již pouze v Polsku, Rusku a Bulharsku.
Oficiálním přivítáním Jiřího Mžourka, User Experience Design manažera společnosti Sun Microsystems, byla 8. listopadu konference zahájena v prostorách Palace Cinemas Anděl v Praze. S velmi zajímavými prezentacemi na téma „Co to znamená znát uživatele“ a „Proč mluvit se starými lidmi aneb případová studie s happyendem“ vystoupili nejprve Nalini Kotamraju a poté Jakub Franc, specialisté společnosti Sun Microsystems v oblasti výzkumu chování uživatelů. O využití tzv. person při vývoji uživatelských rozhraní hovořil na závěr dopoledního bloku Martin Klíma z ČVUT.
Velký zájem byl o trojici odpoledních školení, konaných přímo v pražském sídle Sun Microsystems Czech. Využito bylo nejmodernější laboratoře na výzkum použitelnosti softwaru (Usability Lab), kterou má společnost mimo USA. Připomeňme, že podobné zařízení zřídil Sun Microsystems také s Fakultou elektrotechnickou ČVUT, a to již v roce 2004 jako vůbec první ve střední Evropě. Tato laboratoř na Karlově náměstí slouží k výuce studentů a při spolupráci s průmyslem k testování použitelnosti softwaru.
„Byť jsme předem věřili, že se letošního ročníku znovu zúčastní více designérů a vývojářů, než vloni, zájem nás příjemně překvapil,“ doplňuje Jiří Mžourek, User Experience Design Manager ve společnosti Sun Microsystems. „Zatímco první ročník konference přilákal asi 80 účastníků a druhý okolo 140, letos se jich zúčastnilo již přes 200. Vzhledem k významnosti tématu použitelnosti jsem přesvědčen, že příští rok zájemců, pracujících na zajímavých projektech, opět přibude.“
* Použitelnost (usability) je obecný pojem, který vyjadřuje, jak je pro cílovou skupinu uživatelů snadné či obtížné používat danou věc (software). Základním principem testování použitelnosti je simulace reálného použití daného produktu vzorkem uživatelů z cílové skupiny a současné pozorování testovaných uživatelů.
Více informací o World Usability Day najdete na adrese www.worldusabilityday.org.