Hlavní navigace

Xerox vyvinul barevný jazyk, který usnadní práci s barvami

[Tisková zpráva] Praha, 30. května 2007 – Každý, kdo někdy viděl krabici pastelek, dokáže popsat karafiátově růžovou. Ale kolik lidí dokáže tutéž barvu dostat ve správné podobě na počítačovou obrazovku nebo do své prezentace? Vědci společnosti Xerox pracují na nové technologii, která přemění úpravu barev v dokumentech na úkon stejně snadný, jako je prostý slovní popis barevných odstínů.

Sdílet

Uživatel může napsat „udělej oblohu trochu tmavěji modrou„ nebo dát hlasový příkaz „udělej pozadí světle růžové,” a software vybavený novou technologií daný úkon provede. Vynález Xerox Innovation Group, stále ve fázi výzkumu, vytváří „barevný jazyk“ překladem lidského popisu barev do přesných číselných kódů, které počítače používají pro tisk barevných dokumentů. Xerox již zažádal o patentovou ochranu tohoto unikátního přístupu k práci s barvami.

„V kancelářích dnes pracují lidé, kteří přesně vědí, jak vypadají barvy, ale nedokážou pracovat s počítačovými nástroji pro úpravu barevných odstínů,“ říká Geoffrey Woolfe, odborný vedoucí Xerox Innovation Group. „A podle nás opravdu nemusíte být expert, abyste dokázal udělat nebe o několik odstínů modřejší nebo louku zelenější.“

Objev týmu pana Woolfea znamená, že se úprava barev na zařízeních, jako jsou barevné kancelářské tiskárny nebo produkční tiskové stroje, může obejít bez matematiky. Například nachově rudá barva je na tiskárně nebo počítačovém monitoru vyjádřena matematickými souřadnicemi v trojrozměrném prostoru – gamutu všech barev, které dané zařízení dokáže zobrazit. Pro úpravu barevného odstínu experti upraví tyto souřadnice do nového postavení v rámci gamutu.

Woolfe zaměřil svůj výzkum na popis barev v běžné řeči. Zjistil přitom, že slova, která lidé používají pro rozlišení různých barevných odstínů, mohou být převedena do technického jazyka barev, který používají tisková zařízení. Možnost použít běžné výrazy lidské řeči pro úpravy barev by měla dalekosáhlé důsledky pro laické uživatele i odborníky – grafiky, tiskaře, fotografy a další profesionály, kteří tráví spoustu času úpravami barev v dokumentech.

„Inovace našeho objevu spočívá v propojení běžného jazyka s počítačovým,“ říká Geoffrey Woolfe. „Když spojíte lidský přístup s matematickým, otevřou se vám netušené možnosti. Důležité je využití v praxi, nikdo by neměl být odborník jen proto, aby mohl pracovat s barvami.“

Přestože je Woolfeho objev, stále ve fázi raného výzkumu, může být použit k celé řadě účelů. Při spojení s hlasovým ovládáním budou uživatelé moci počítači při úpravě fotografie kytice kosatců doslova říci „tu fialovou udělej sytější“. Nebo budou moci přikázat tiskárnám, jakým způsobem mají tisknout určité barvy („při tisku zelené použij brčálově zelenou“). I v oblasti komerčního digitálního tisku najde nová technologie své místo – tiskaři budou se svými zákazníky při zadání nových tiskových úloh moci komunikovat v běžné řeči („logo máme v meruňkové, ne v broskvové“).

Xerox Innovation Group se věnuje vývoji a výzkumu v oblasti barev, počítačové vědy, digitálního zpracování obrazu, elektromechanických systémů, nových materiálů, lingvistiky, nanotechnologií a analýz pracovních postupů ve spojení se silným postavením společnosti Xerox v oblasti tisku a správy dokumentů. Pro podrobnější informace o vývoji a výzkumu společnosti Xerox navštivte prosím www.xerox.com/in­novation.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).