Hlavní navigace

Portály zbrojí proti spamu, vyhlídky jsou totiž neradostné

8. 1. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Spam, spam, spam. Kdepak, tentokrát se nejedná o slavný popěvek ze známého skeče humoristické skupiny Monty Python, ale o problém, který čím dál tím více sužuje české freemaily. Nejenže spam představuje již takřka 40 procent elektronické pošty, ale jen Seznam.cz denně dostane na dva miliony exemplářů, a toto číslo stále roste.

Spam je sám o sobě věcí velmi zvláštní, avšak ještě zvláštnější je jeho vnímání. Když nám v minulosti chodily do poštovních schránek řádově jednotky kusů měsíčně, všude se o něm mluvilo. Zakládaly se blacklisty, whitelisty i seznamy jiných barev, vznikaly iniciativy a sdružení a každý jednotlivý exemplář byl pranýřován médii jako věc neetická a nemorální.

Spam byl problematikou devadesátých let. Na pořadu dne se objevil v okamžiku, kdy se začalo lámat původně akademické a vojenské zaměření Internetu na zaměření komerční. Patrně první spam „moderního střihu“ byl poslán roku 1994 a jednalo se o reklamu na Green Card Lotery, přičemž jeho obsah se nacházel v šesti tisících novinkových skupinách.

Dnes už je spam jako téma vyčpělý a zprofanovaný. Všichni jsme si na něj tak nějak zvykli a buď jej trpělivě mažeme, nebo jsme se svěřili do rukou sofistikovaných softwarových prostředků (ať již na serveru, nebo na desktopu). Ovšem na pozadí tohoto paradoxního nezájmu přerůstá spam v podstatně větší problém – tentokráte nikoli etický, ale technický.

Patrně nejvýrazněji jej pociťují provozovatelé freemailů; zvláště pak v poslední době je dobře patrná jejich snaha udělat mezi spamem a jejich uživateli demarkační čáru. Kupříkladu Centrum.cz spustilo nedávno novou verzi freemailu obsahující nástroje k nakládání se spamem a vylepšenou verzi freemailu chystá rovněž Seznam.cz (Atlas.cz dotazy bohužel nezodpověděl).

Tato opatření nejsou samoúčelná, protože provozovatelé freemailů se nacházejí v první linii. Pro Centrum představuje spam 30 až 35 procent denní pošty, v některých obdobích i 40 procent. Seznam uvádí 40 procent, přičemž toto číslo se v poslední době výrazně zvyšuje.

To u Seznamu vzhledem ke čtyřem až pěti milionům přijatých emailů v denní poště znamená 1,6 až dva miliony spamů denně. Při 2,8 milionech poštovních schránek to vychází přibližně na čtyři spamy týdně na jednu poštovní schránku.

Centrum jako svého „top spammera“ uvádí Spojené státy, Seznam připojuje ještě (podle IP adres) Nigérii, Rusko, Brazílii a Čínu. Pokud jde o konkrétní freemaily, z nichž spam nejčastěji přichází, s výrazným náskokem vede Hotmail, následuje Yahoo! a ostatní světové služby. Pokud se týče freemailů českých, pak konkrétně u Seznamu boduje Atlas, jinak je procento českých spamů mizivé (spíše se jedná o promile).

Všechno ovšem nasvědčuje tomu, že „lepší už to nebude“. Podle americké společnosti MessageLabs vzrostl v prosinci objem spamu mezi poštou na 56 procent, což bylo částečně ovlivněno poklesem běžných emailů a částečně vzrůstem aktivity spammerů. Výzkumná agentura Ferris Research navíc odhaduje, že letos bude spam tvořit 60 procent veškeré pošty.

BRAND24

A jak se říká, bude hůř (abych provětral tuto otřepanou frázi…). Podle zářijového vydání časopisu Wired se předběžně očekávalo, že za rok 2003 dostane člověk 3681 komerčních sdělení, z nichž 2603 bude nevyžádaných. To znamená přibližně sedm kusů spamu denně. Do roku 2008 by však průměrný počet spamů měl představovat 40 exemplářů v práci a dalších 50 doma.

Pět procent uživatelů bude přitom dostávat dokonce mezi 130 a 400 spamy denně. Za sebe mohu jen poznamenat, že jsem rád, že se mi konečně v něčem podařilo předstihnout zbytek světa – já tuto kvótu bezpečně naplňuji již nyní, čtyři roky před termínem.

Kolik vám denně chodí spamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).