Hlavní navigace

Koupí Český Telecom Atlas?

15. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Prodej portálu Atlas je věčným evergreenem českého Internetu a "zaručená" zpráva prosákne prakticky co 14 dnů. Jednání s Českým Telecomem ovšem vypadají vážně -- když se za cenu masivních investic do marketingu nepodařilo prosadit Quick, "zaretušuje" se to nákupem Atlasu. Otázkou zůstává, zda se nebude opakovat debakl s akvizicí M.I.A.

Prodej portálu Atlas je věčným evergreenem českého Internetu. První spekulace na toto téma se tuším objevila v dubnu loňského roku (tj. přibližně rok po vstupu investora II. Epic Holding) v časopise Ekonom a počínaje tímto okamžikem nějaká ta „zaručená“ zpráva prosákne co 14 dnů. Donedávna těmto dohadům zdatně sekundovaly úvahy o odchodu firmy Microsoft ze společného podniku MSN.Atlas, ale protože Microsoft nakonec skutečně sbalil kufry a odešel (viz Atlas: Slunce českého Internetu?), mohla většina zainteresovaných konečně popustit uzdu fantazii naplno. Lidové rčení však říká, že na každém šprochu pravdy trochu. A tak aniž by stačila zaschnout barva na čerstvě vyvedeném sluníčku v logu Atlasu, objevuje se informace, která nabírá o poznání realističtější obrysy, než všechny předchozí – zájemcem o koupi Atlasu totiž tentokráte není nikdo jiný, než společnost Český Telecom.

Když byl André Frans Bessel Kok, zástupce generálního ředitele Českého Telecomu, požádán redaktorkami Zpravodaje Českého Telecomu (09/2000), aby nahlédl do křišťálové koule budoucnosti telekomunikací, mj. řekl: „Pokud jde o telekomunikace, tak tady budeme svědky konvergence (…). Mimo jiné i s médii, protože média zajišťují informační obsah, který potřebujeme, aby naše služby lidé využívali.“ Ba, ba, moudrá slova. Škoda, že je Český Telecom neměl na paměti, když se rozhodl neuzavřít partnerství s vydavatelstvím MAFRA a raději koupit mediální agenturu M.I.A. s pestrým obsahovým zázemím. Zřejmě byl přesvědčen, že dokáže zbořit mýtus, že telekomunikační společnosti nerozumí médiím a naopak a vyrobit si za levný peníz obsah sám. Nezdařilo se a výsledek jeho snažení – portál Quick – se přes krvavé investice do marketingu nikdy neprosadil. Následuje druhé podání.

Jednání mezi II. Epic Holding a Českým Telecomem nikdo nechce komentovat, což je vzhledem k objemu obchodu pochopitelné. Petr Toman, II. Epic Holding (stejně jako Pavel Sodomka, Atlas), pouze připustil, že tato jednání probíhají a konkrétní dohoda dosud nebyla podepsána. II. Epic Holding sice tvrdí, že má na koupi Atlasu vyjma Českého Telecomu ještě několik dalších zájemců, osobně ale beru tuto informaci s rezervou, protože na trhu není příliš hráčů, kteří by si mohli dovolit obdobnou (rizikovou, viz dále) investici. Konkrétně vyjádřit se nechtěl ani Český Telecom. Ovšem podle neoficiálních zdrojů z Českého Telecomu – asi jste tušili, že to napíšu – se celá záležitost považuje víceméně za uzavřenou, nenastanou-li nepředpokládané okolnosti. Formálně by celá transakce měla proběhnout koncem jara. Pokud se tak stane, bude to ve stojatých vodách českého Internetu skutečně událost.

Tipy C

Na celé záležitosti by vydělal především II. Epic Holding. Investor obyčejně prodává projekt až v okamžiku, kdy se jej podaří dovést do černých čísel – II. Epic Holding se o to v Atlasu sice zaváděním nejrůznějších opatření několikráte pokoušel, ale bez zásadního úspěchu – tentokráte se však zřejmě podařilo najít někoho, kdo tento „vysavač na peníze“ koupí (důvodů tohoto stavu je povíce, například dřívější exkluzivní smlouva s mediální agenturou ARBOmedia, která nesplnila očekávání apod.). Ani Atlas jako takový by ovšem nezůstal zkrátka, neboť Český Telecom ho rozhodně nekupuje s úmyslem jej zavřít a před Atlasem by se tak mohly otevřít netušené možnosti, které by mu poskytly další arzenál v boji s konkurencí (představovanou v tomto případě portály Centrum a Seznam) – kupříkladu masivní offline marketing, jenž si ostatní nemohou dovolit, nebo alespoň nikoli v takové míře.

Zde musí následovat logická otázka – co by se v takovém případě stalo s Quickem? Odpověď je prostá: parádním číslem celého výstupu by mělo zrušení značky Atlas a její nahrazení značnou Quick. Ač to na první pohled vypadá šíleně, nápad má racionální pozadí. Český Telecom by před svými akcionáři jen obtížně obhájil debakl spojený s nákupem M.I.A. (jenž je po celou dobu své existence ve ztrátě) a desítky milionů utopené za propagaci Quicku, takže bude nejlepší udržovat obojí při životě nejnutnějšími prostředky a nakonec „zaretušovat“ kupříkladu právě nákupem Atlasu. Problémem je, že Atlas v tomto ohledu představuje mírné dejá vu – rizikovou investici, protože se stejně jako M.I.A. nachází ve ztrátě, takže je otázkou, zda se Českému Telecomu povede překlopit jej do černých čísel, když se mu to v předchozím případě nepovedlo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).