Áj-Kendy aneb čím vydráždit geeky

Odborníci jimi opovrhují, softwaroví tvůrci je respektují, uživatelé je milují – a co hůře, mají za známku pokroku. Grafické efekty a efektní serepetičky jsou víc než jen nezbytnou úlitbou laikům u počítače. Nevěříte?

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Souhrnně se tomu říká „eye-candy“, čili pastva pro oko. Ve světě počítačového softwaru se tímto pojmem mají na mysli zbytné, ale efektní a uživateli vítané funkce programů a systémů. Tedy průhledná okna, akcelerovaný desktop, otáčení ploch na kostce, aktivní náhledy, dashboardy, composé, kovově vypadající kurzory, galerie miniatur webových stránek po spuštění prohlížeče, a mnoho dalších podobných vlastností. I když jsem v tomto malém přehledu spletl dohromady hned několik operačních systémů, mnoho věcí na nich má Áj-kendy společných. Minimálně to, že se jedná o efekty nesouvisející s hlavním účelem dané aplikace, přitom pojídající nemalé množství systémových prostředků, a zabírající čas programátorů při tvorbě, odlaďování a následné údržbě.

EBF16

Technologičtí insideři, geekové a guru pastvu pro oko v krajnějším případě nenávidí, v méně krajním jí ostentativně opovrhují. Ti více ekonomicky smýšlející tvrdí (a mají v tom samozřejmě pravdu), že vynecháním eye candy by bylo možné snížit cenu softwaru, jeho hardwarovou náročnost, prodloužit dobu jeho morální životnosti a zvýšit efektivitu práce s ním. Tak například: kolik prostředků by se ušetřilo, kdyby vaše nová Windows 7 běžela v grafickém tématu Windows 98, a s jejich podpůrnými službami? O kolik by váš Mac byl rychlejší, kdyby jeho Sněžný Leopard (Mac OS X 10.6) používal rozhraní dnes již historického systému 9? O dost, ale současně si to asi nedovedete představit. Proč? Protože pastva pro oko má i jiné vlastnosti, než konzumaci systémových prostředků. Uživatele ji milují a tvůrci softwaru to vědí. Když Microsoft uváděl na trh Windows Vista, jednou z hlavních inzerovaných funkcí bylo „3D“ přepínání mezi okny. Už jste je někdy použili? Grafické serepetičky a atraktory (věci, které nedělají nic jiného, než že přitahují pozornost) nicméně najdeme i v čistě praktickém, firemním a na zakázku tvořeném softwaru. Co více, někdy jsou argumentem, proč tento software pořizovat právě od tohoto dodavatele. Zdá se vám to už poněkud přehnané?

Nemusí. Jedním z průvodních jevů „krize“ byl pokles zájmu o nový software. Zákazníci přestali slyšet na dříve trendy „zelené IT“, a někteří pak i na „ušetřete investicí do nového vybavení“. Prodlužování morální životnosti stávajícího hardwaru novým softwarem už možná trochu zabralo, ale hádejte, co s ním šlo ruku v ruce? Nic menšího, než nová pastva pro oko. A tak mne napadá. Není ta „pastva pro oko“, všeobecně opovrhovaná zbytnost, vlastně skutečným motorem vývoje? Není to šidítko vlastně tím, co všichni chceme, a co dělá naše počítače tak zatraceně Kůl? Není to důvod, proč si nový software (a teď ani zdaleka nemyslím jen domů) pořizujeme? Možná že ano.

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 7. 2010 22:40

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »