Jak jsme kupovali Sciphone

Je to něco přes rok, co v této rubrice vyšla glosa popisující peripetie při nákupu skvěle módního mobilního telefonu s jablkem ve znaku „Jak jsme kupovali iPhone“. Vůbec by mne nenapadlo, že se k tématu lze ještě někdy vrátit, leč doba se mění, idoly zůstávají.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Abych na počátek shrnul děj onoho rok starého příběhu. Dostalo se mi té cti asistovat jako odborný poradce při nákupu nového iPhone. Kupujícím byl člověk, který se zhlédl v luxusně lesklém dizajnu přístroje, ale kterému jeho chytré vlastnosti absolutně nic neříkaly. Skončilo to málem profackováním prodejce v růžovém firemním tričku operátora.

Od té doby utekla spousta vody v řece. Konkrétně jeden rok. iPhony se zabývám jen okrajově, a tak musím konstatovat, že jestli existuje něco, co mne překvapuje, je to fakt, že za tu dobu nejen že nezlevnily, ale naopak zdražily. Má to jeden vedlejší efekt.

Cenová politika Applu způsobuje, že tam, kde se bohatí odlišují iPhonem, chtějí chudí něco srovnatelného. Pirátských kopií ovocnářského zázraku existuje nepřeberné množství, dovolil bych si vás však upozornit na tento kousek (odkaz vede na stránky české komunity). Jeho cena je někde okolo tisícovky a tudíž se dá hovořit o aparátu takřka pro každého. Vnější vzhled (čili to, co je pro uživatele nejdůležitější) je přitom od originálu k nerozeznání. K přístroji jsem se dostal, jsa po oné výše ve stručnosti popsané glose označen za odborníka na placaté věci s dotykovým displejem. O výsledky své rešerše bych se s vámi rád podělil, neb stojí zato.

Takže, iPhone pro chudé: SciPhone. Vypnutý a na dálku od originálu k nerozeznání (nesmí však ležet vedle něj). Displej (oproti iPhone) menší fyzicky i rozlišením, tlakocitlivá vrstva na hranici nepoužitelnosti (na straně té hranice, kdy se to ještě používat dá). Mnohem pomalejší procesor, žádné GPS, žádné WiFi. Nerozšiřitelný RTOS, mizerná multimédia. Spousta potíží plynoucích částečně z toho, že uživatel po telefonu chce věci, na které telefon nemá. Odporný software, nefunkční Java. Principielně a jako hračka to však použitelné je. A pak, za ty peníze…

Říkáte si, nutný výsledek srovnání laciné kopie a nedostižného originálu? Možná na první pohled. Kopie má s originálem společné vlastnosti, které by vás asi ani nenapadly. Stačí se podívat po Internetu (doporučuji začít už zmíněným odkazem české komunity).

SciPhone má skupinu uživatelů, kteří na něj nedají dopustit. Tito uživatelé se s ním od svého okolí odlišují (je tak cool). Nacpat do něj nový vyzváněcí tón je pro člověka odkojeného běžnými mobily stejně netriviální, jako v případě jeho vzoru. Jak „i“ tak „Sci“ foun neoplývají některými jinak standardními funkcemi. Práce s SMS a telefonním seznamem vyžaduje po začátečníkovi trochu sebezapření. Pojem „kustomizace“ v obou případech neznamená přizpůsobení přístroje uživateli, ale naopak uživatele přístroji.

UX16

A teď to nejlepší. Že Sciphone je pirátská kopie iPhone, je snad každému jasné. Víte však, že na trhu můžete pořídit dokonce i pirátské kopie SciPhone? Ano, existují Sciphone, které jsou výrazně horší než originál (pracovně je nazývám „homeopatické ředění“). Za pár ušetřených drobáků dostanete mnohem více problémů a méně funkčnosti (dotyková vrstva těchto kopií-kopie je údajně až o 30 % horší).

Jeden z postulátů Simmelovy teorie koloběhu Módy je, že to, čím se výše postavené vrstvy odlišují, přitahuje plebs tak, že zatouží po vlastní, podobné, leč dostupné variantě, která imituje originál. Že mají zapotřebí jej imitovat sice s obligátní ztrátou kvality, ale včetně toho, že jsou sami imitováni, považuji za novum hodné vytesání do kamene. Zadavateli mé rešerše i vám doporučuji: Nemáte-li na iPhone, pořiďte si nějakou tu „hvězdičku“ nebo „koláček“ (hledej Google). Poslouží vám lépe.

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 2. 2013 15:19
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»