Jak rozumět odborníkům

Máloco vypadá v novinách tak dobře jako vhodně volené číslo podpořené vyjádřením experta. Stačí však přitom málo, a dobře vypadající odhad nebo statistika se může změnit ve frašku i s expertem, který ji prezentoval. Jak rozumět expertům ve sféře Internetu?

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Podle jistého odhadu expertů dosáhl podíl Linuxu na netboocích krásné takřka třetiny, hlásá titulek na serveru Slashdot. Pro zastánce tučňákova systému je to nepochybně skvělá zpráva, ovšem není tak dávno, co se hlásil přesný opak a konec konců největší dodavatel operačních systémů se neopomene připomenout, že jeho současný produkt už na segmentu malých síťových přístrojků funguje, jak má. Krásná, a na Internetu nepochybně pozitivně znějící zpráva tak po zasazení do okolností získává poněkud trpkou příchuť zprávy přinejmenším sporné. A to jsme ji použili jen jako ilustraci jevu, který bych zde rád rozvinul do křišťálovějšího jasu.

Ať se po zpravodajských a informačních serverech v tuzemsku i jinde rozhlédnete kdekoli, nemůžete si nevšimnout jedné zásady. Každá zajímavá informace nejlépe ta, která má čtenáře vyděsit, je prezentována „expertem“. Čili člověkem, který vypadá moudře a erudovaně proto, aby z tušené vážnosti svého úřadu tvrdil, že je to tak, tak a tak. Někdy je expert i v titulku zprávy a o čím větší kravinu jde, tím je důležitější, aby byl zmíněn. Někdy si experti dokonce protiřečí a někdy tatáž osoba v průběhu vývoje příslušné katastrofy i několikrát změní názor, aby stále zůstala expertem.

Co je tedy pod pokličkou „expertů“? Rychlost publikování a výměny informací na internetu poukázala na něco, co existuje mnohem déle v prostředí konvenčních médií, totiž na žurnalistickou snahu zaštiťovat vlastní názor autoritou, nejlépe vědeckou. Anglický filozof Anthony Giddens hovoří mimo jiné o expertní sféře. Jsou to lidé, kterým sice nerozumíme, ale kterým musíme věřit, protože je potřebujeme. Stejnou myšlenku vyslovil dávno před Giddensem Jan Werich v úloze císaře Rudolfa druhého nad dílem slivovici pálícího alchymisty: my mu nerozumíme, ale my mu věříme. Ani Giddens, ani Rudolf II. ovšem netušili nic o Internetu a o tom, že experti mohou mít ještě jinou úlohu než být odborníky vysvětlujícími problém.

EBF16

V žurnalistice, a na Internetu je to patrnější než kdekoliv jinde, platí, že experti jsou používáni jako nástroje legitimizace záměrů novinářů, rozuměj: prodejci katastrof. Autor zde odkázaného textu potřeboval vyděsit své čtenáře (strach váže uživatele k určitému typu webové stránky), a tak použil experta. Naštěstí, jak říkali Američané v časech závodů ve zdokonalování raketových technologií, „naši Němci jsou lepší než vaši Němci“, a tak po nějaké době přichází protiútok od konkurence, jak jinak než s expertem.

Experti (nechci zde nijak snižovat jejich tituly, hodnosti, zkušenosti a moudrost) nejsou nic jiného, než figurky na šachovnici médií tažené novináři. Tak bylo, tak je, pouze online je to výraznější než v tradičních médiích. Sebevíce cenný vědecký výzkum se v rukou publicistů stává fraškou a jeho autoři nástroji k jejímu sehrání. Jedinou obranou zůstává pro čtenáře silný žaludek a pro experty pokus o humor.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 12. 2009 22:53

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »