Hlavní navigace

Jak rozumět odborníkům

Vojtěch Bednář 15. 12. 2009

Máloco vypadá v novinách tak dobře jako vhodně volené číslo podpořené vyjádřením experta. Stačí však přitom málo, a dobře vypadající odhad nebo statistika se může změnit ve frašku i s expertem, který ji prezentoval. Jak rozumět expertům ve sféře Internetu?

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Podle jistého odhadu expertů dosáhl podíl Linuxu na netboocích krásné takřka třetiny, hlásá titulek na serveru Slashdot. Pro zastánce tučňákova systému je to nepochybně skvělá zpráva, ovšem není tak dávno, co se hlásil přesný opak a konec konců největší dodavatel operačních systémů se neopomene připomenout, že jeho současný produkt už na segmentu malých síťových přístrojků funguje, jak má. Krásná, a na Internetu nepochybně pozitivně znějící zpráva tak po zasazení do okolností získává poněkud trpkou příchuť zprávy přinejmenším sporné. A to jsme ji použili jen jako ilustraci jevu, který bych zde rád rozvinul do křišťálovějšího jasu.

Ať se po zpravodajských a informačních serverech v tuzemsku i jinde rozhlédnete kdekoli, nemůžete si nevšimnout jedné zásady. Každá zajímavá informace nejlépe ta, která má čtenáře vyděsit, je prezentována „expertem“. Čili člověkem, který vypadá moudře a erudovaně proto, aby z tušené vážnosti svého úřadu tvrdil, že je to tak, tak a tak. Někdy je expert i v titulku zprávy a o čím větší kravinu jde, tím je důležitější, aby byl zmíněn. Někdy si experti dokonce protiřečí a někdy tatáž osoba v průběhu vývoje příslušné katastrofy i několikrát změní názor, aby stále zůstala expertem.

Co je tedy pod pokličkou „expertů“? Rychlost publikování a výměny informací na internetu poukázala na něco, co existuje mnohem déle v prostředí konvenčních médií, totiž na žurnalistickou snahu zaštiťovat vlastní názor autoritou, nejlépe vědeckou. Anglický filozof Anthony Giddens hovoří mimo jiné o expertní sféře. Jsou to lidé, kterým sice nerozumíme, ale kterým musíme věřit, protože je potřebujeme. Stejnou myšlenku vyslovil dávno před Giddensem Jan Werich v úloze císaře Rudolfa druhého nad dílem slivovici pálícího alchymisty: my mu nerozumíme, ale my mu věříme. Ani Giddens, ani Rudolf II. ovšem netušili nic o Internetu a o tom, že experti mohou mít ještě jinou úlohu než být odborníky vysvětlujícími problém.

V žurnalistice, a na Internetu je to patrnější než kdekoliv jinde, platí, že experti jsou používáni jako nástroje legitimizace záměrů novinářů, rozuměj: prodejci katastrof. Autor zde odkázaného textu potřeboval vyděsit své čtenáře (strach váže uživatele k určitému typu webové stránky), a tak použil experta. Naštěstí, jak říkali Američané v časech závodů ve zdokonalování raketových technologií, „naši Němci jsou lepší než vaši Němci“, a tak po nějaké době přichází protiútok od konkurence, jak jinak než s expertem.

Experti (nechci zde nijak snižovat jejich tituly, hodnosti, zkušenosti a moudrost) nejsou nic jiného, než figurky na šachovnici médií tažené novináři. Tak bylo, tak je, pouze online je to výraznější než v tradičních médiích. Sebevíce cenný vědecký výzkum se v rukou publicistů stává fraškou a jeho autoři nástroji k jejímu sehrání. Jedinou obranou zůstává pro čtenáře silný žaludek a pro experty pokus o humor.

Našli jste v článku chybu?

16. 12. 2009 22:53

Jarmil (neregistrovaný)
Dobrý článek. Tituly a hodnosti jsou spíše snižovány jejich zneužíváním. Každý, kdo má o něčem větší než malé povědomí je už expert, profesionál a jeho výrobky jsou ultra super dokonalé. Dalo by se rýpnout i do profesionálů, kteří jedou podle ověřeného manuálu, umožňující na jedné straně bezchybnou a dokonalou práci, ale bez schopnosti rozumově vybočit. Ale i to se nazývá profesionalitou.

16. 12. 2009 7:55

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Jo jo, vzal jsi mi slinu.

Další expert "žurnalista" tentokrát z řad malého českého státu neco sesmolil, a to klasickým způsobem pro čechy - někdě něco vyhrab a všechno popři - lidi to zaujme.

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život