Hlavní navigace

Sběratelé symbolických kapitálů

Vojtěch Bednář

Představte si čtrnáctiletou slečnu, která odchází od počítače s příjemným pocitem lovce sběratele – právě se přidala k dalším deseti skupinám na Facebooku. A představte si na jejím místě sebe.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Symbolický kapitál je hodnota, která je hodnotou jedině v případě, že ji jako hodnotu uznávají ostatní. Jistě, kdyby ostatní přestali uznávat jako kapitál peníze, byly by nám docela k ničemu, V kontextu ostatních lidí je tak vlastně každý kapitál (auto, pár volů) symbolický, jenže některý je symbolický o něco více než ostatní. Tak například uznání, vyznamenání. Nebo prostě pocit, že máme něco, co ostatní nemají, že jsme získali něco navíc a tím že u ostatních povyrosteme.

Internet je již od svých (moderních) počátků dokonalým zdrojem a kolbištěm symbolických kapitálů. V časech kdy rychlost připojení byla drahým statkem a ISP omezovali své uživatele na datech, se páni kluci vytahovali tím, kdo jako první stáhl nejnovější film, kdo překonal ochranu u nejnovější hry, kdo viděl nejnovější pornografický obrázek. Tyto časy jsou nenávratně pryč. Přišly však jiné.

Vraťme se ke slečně, kterou jsem uvedl na začátku. Není to žádná konkrétní slečna. Je to archetyp, neboť podobných slečen jsou miliony. Žádná z těch přihlouplých skupin („Miluji muže“, „Nenechám se mlátit muži“, „Muži si myslí, že mi jde jen o muže“, „Kašlu na Muže“ a další) nemá absolutně žádný význam než ten, že sbírá své členky. Žádná jim nikdy nepošle žádnou zprávu, a v jejich diskuzích budou diskutovat v nejlepším případě obě dvě zakladatelky. Členství v nich ale představuje symbolický kapitál. Čtrnáctiletá slečna má pocit, že někam patří. Zakladatelky mají pocit, že udělaly něco, kam (jim podobné) čtrnáctileté slečny chtějí patřit. Jsou spokojené.

Opusťme čtrnáctiletou slečnu a vydejme se směrem k dospělejšímu světu. I on sbírá symbolický kapitál a je s podivem, kolik je do této činnosti ochoten investovat energie i peněz. Kolik přátel na Facebooku máš, tolikrát jsi profesionálem. Kolik fanoušků si vaše firma zaplatí, tak moc je ve virtuálním světě úspěšná. Kolik osob na svou stránku pozveš a ony tvé pozvání přijmou, tolik online úspěchu máš. Totéž, co provádí zmíněná slečna, se kapitalizuje do reálných peněz, převádí na hodnoty a hledají se v tom reálné benefity. Pochopitelně že zde žádné nejsou, ale velké množství manažerského newspeaku dovede zhloupnout hlavu jinak chytrých lidí – pokud se k němu přidá kapička exkluzivity. A sice „vaše konkurence to ještě nemá“, případně inkluzivity v podobě „vaše konkurence to už má“.

Obojí způsobí hon za symbolickým kapitálem, jež je poháněn úplně stejnými pohnutkami jako slečnino přidávání se do všech skupin, s nimiž se alespoň trochu ztotožňuje (není podstatné, že ona, podstatné je, že její kamarádky). Jediným rozdílem je, že pro získání symbolického kapitálu nízké užitečnosti a pochybné hodnoty jsou jinak naprosto seriózní lidé ochotni investovat nemalé prostředky. Není to úžasné?

Našli jste v článku chybu?

4. 1. 2010 14:42

x (neregistrovaný)
pardon, ale tohle jsou zase pseudohumanisticky keci

z moji zkusenosti se v naproste vetsine pripadu lidi pridavaji ke skupinam, protoze ta skupina vyjadruje nejaky jejich nazor a naprosta vetsina lidi vubec nechce na skupinovou nastenku nic psat

spis je problem ze zakladatele skupin nerozlisuji mezi tim, kdy by se lide meli stavat "fanousky", a kdy by se meli prihlasovat do "skupiny"



4. 1. 2010 10:20

lol (neregistrovaný)
fb je jen dalsi prihloupla socialni sit, ano ted je v laufu to je fakt a par lidi si slusne namasti kapsu (nic proti) ale chcipne na ubyte jako vetsina "in" projektu a zapadne v prachu internetoveho praveku. to jestli to bude za rok, dva nebo pet je nepodstatne.
vetsina lidi co me na fb bezuspesne lamali uz ho bud nepouziva vubec, nebo jim maximalne slouzi jako privatni fotogalerie pro par znamych, ale tak pred rokem by za nej klidne i dychali.
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

DigiZone.cz: Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny