České weby, kterým se zadařilo a které letos zválcují trh

Prošli jsme statistiky a pokoušíme se pro vás vytipovat weby, kterým se v loňském roce s návštěvností zajímavě dařilo a možná by v roce letošním mohly stát za pozornost.

Dlužno říci úvodem, že sestavovat jakékoliv žebříčky je práce nevděčná a navíc krajně spekulativní. Už proto, že chybí jak spolehlivá čísla, tak obecně uznávaná metrika, jak takové žebříčky sestavit. My jsme se odrazili od NetMonitoru, v němž je zhruba pětistovka českých webových služeb zahrnuta, což je dobré východisko, ovšem celá řada zajímavých služeb tu také chybí. Na ně snad dojde řada někdy příště, podle nějakých jiných „žebříčků“.

Nástin metodiky pro výběr webů je na konci tohoto článku, s ohledem na problém se zdrojovými daty berte vše následující spíše jako tipy a náměty na pozornost než za verdikt, přes nějž vlak nejede.

ShowBiz.cz a Motions.cz

ShowBiz.cz

ShowBiz.cz

První věc, která stojí za pozornost, je firma MOTIONS.CZ s.r.o. a její weby, zejména pak ShowBiz.cz. Firma je na informace o sobě dosti skoupá, ale provozuje portfolio webů o slušné návštěvnosti, především pak ShowBiz.cz, jenž se od spuštění v roce 2009 (tehdy ještě pod jménem Zakazane.cz) vypracoval mezi „čtvrtmilionáře“ a v prosinci 2010 překročil 372 000 RUest se zřejmě největším ročním růstem, ještě počátkem roku se pohyboval kolem 140 000 RUest.

On-line deník ShowBiz.cz vznikl 1. června 2010. Za listopad 2010, tedy půl roku po startu projektu, jsme měli 330 000 unikátních návštěvníků, což je stejně, jako měla v tutéž dobu internetová verze deníku Aha!, říká jednatel společnosti Oldřich Antoš (s Markem Antošem z Internet Info, vydavatele Lupa.cz, není příbuzný). Co se týče odlišnosti našeho přístupu, jde především o styl a obsah článků. Snažíme se brát bulvár mnohem více s nadhledem a humorem než naše konkurence, jejíž často zbytečná negace nám není příliš sympatická. Také pomáháme čtenářům jednotlivé zprávy lépe zasadit do kontextu, včetně celého příběhu konkrétního člověka, o kterém píšeme,  upřesňuje styl ShowBizu Antoš.

Motions.cz provozuje i další weby, například i Českávidea.cz, obdobu VideaČesky.cz, která byla oceněna v Křišťálové Lupě 2010 v kategorii Dobrej nápad. Je zřejmé, že české lokalizace youtubáckých videí jsou šlágrem zábavních serverů, dlužno ale dodat, že podle Toplistu mají Česká Videa zhruba osminovou návštěvnost proti VideaČesky.

Nenápadné webové impérium Motions.cz vlastní pánové Oldřich Antoš a David Řezanina, obchodně je zastupuje Impression Media, nakolik je projekt výdělečný, nelze soudit, ve Sbírce listin výsledky za rok 2010 ještě nejsou a z webů je auditovaný jen ShowBiz, který se navíc k Motions.cz prakticky nijak nehlásí.

Loupák.cz

Jedním ze zajímavých webů stoupajících v loňském roce je Loupák. Nejde o žádnou žhavou novinku, „amatérský“ projekt sbírky vtipných či interesantních videí a online her existuje od roku 2005, ale konstantně roste a nyní se pohybuje kolem třísettisícové hranice měsíční návštěvnosti. Zjistit, jak moc rostl v roce 2010, je těžké, v NetMonitoru je zavedený dobře až od léta, podle interních statistik ale lze soudit, že web roste konstantně.

V květnu 2010 jsem se rozhodl umístit na Loupak.cz pluginy Facebooku (Like button, iframe s fan stránkou a další). Hodně jsem se zaměřil na propagaci v sociální síti Facebook, návštěvnost díky tomu vzrostla skokově o stovky procent a poměrně se to drží. Největší „žně“ byly paradoxně za měsíce červenec a srpen. Každý měsíc investuji do reklamy na Facebooku několik tisíc. Starám se o naší fanouškovskou stránku, která má momentálně neuvěřitelných 75 000 lidí. Tento kanál je pro mě velice důležitý, jelikož ho používám jako dobrou zpětnou vazbu, řeším s fanoušky nové funkce a provádím různé ankety. vysvětluje růst Loupáku jeho provozovatel Lukáš Mynařík

Loupák.cz

Loupák.cz

A projekt roste, pomalu se i profesionalizuje: V roce 2010 jsem se poprvé rozhodl, že někoho budu platit, jelikož v jedné osobě se ten projekt táhne těžko. Proto mi se samotným přidáváním článků pomáhá redaktor. Ke konci roku 2010 jsme museli web museli přesunout do Francie na výkonnější železo. Ve špičce se často přiblížíme k 3000 – 4000 uživatelů/on­line, říká Mynařík.

Pokud jste milovníci unikátního obsahu, pravděpodobně nad ním ohrnete nos, ale jako výběr odpočinkového (a také „právně kontroverzního“) obsahu poslouží dobře, podobně jako třeba RozzlobeníMuži.

eCards je sezónní web

Že se v žebříčku mihne server eCards, asi nepřekvapí, jde ovšem o záležitost navýsost sezónní. Elektronické pohlednice si lidé posílají především o vánocích, kdy se návštěvnost ztrojnásobila, a tak spíše než o stabilní provoz jde o stabilní každoroční výkyv, byla by ovšem škoda jej opomenout.

Zdn.cz – zdravotnické noviny

Zdravotnické noviny Mladé fronty rostly z malého oborového periodika s 30 000 RUest v lednu 2010 na molocha s 200 000 RUest v prosinci. Stabilní celoroční růst je dán za prvé změnou vzhledu webu, jeho oživením, kdy přestal být jen nedokonale překlopenou verzí papírového vydání, ale také – a to zřejmě především – situací ve zdravotnictví.

Zdravotnické noviny na adrese Zdn.cz

Zdravotnické noviny na adrese Zdn.cz

Tématu protestu zdravotníků je věnována celá řada článků Zdn.cz, takže pokud chcete podnikatelský tip: bruste kolem odborových svazů a v předstihu připravte webový magazín z oboru, v němž se letos bude pořádně stávkovat.

Celkově se vám ale bude úspěch Zdn.cz replikovat obtížně, už proto, že vycházejí i papírově a v oboru jsou zavedeným médiem. Na druhou stranu, zaměstnáním roku 2010 jsou prý kominíci, co takhle založit Kominické listy?

Vybereme.cz a SrovnáníCen.cz

Dá se vyhledávání ve zboží udělat jinak, než jak vypadá Zboží.cz? Jistě, že dá, ale když máte stejnou podkladovou technologii a přitom hromadu vlastních návštěvníků, proč se s tím mořit.

Vybereme.cz vypadá hodně podobně jako Zboží.cz, i když se u tohoto tvrzení budou asi product manageři obou služeb moci zalknout vztekem. Však také vzniklo přerodem z akvírované služby Jyxo Zboží, která stojí i ve vnitřnostech Zboží.cz firmy Seznam.cz.

CET 21 ovšem službu od podzimu 2009 vypiplalo na slušnou návštěvnost kolem čtvrt milionu RUest, což je úspěch hodný zaznamenání. Ačkoliv, i to bude sezónní záležitost, návštěvnost kulminovala v listopadu při předvánočních nákupech a nutno v rámci spravedlnosti zaznamenat, že Heureka Mitonu měla ve stejné době 1,8 milionu a Zboží.cz přes 2 miliony, v těchto číslech se ale už nedá procentuálně růst zdaleka tolik, i když v absolutních číslech jsou oba projekty zhruba na desetinásobku Vybereme.cz. 

Update: už jsme přišli na to, jak CET 21 návštěvnost Vybereme.cz vyhonil. Malým „trikem“. Když si dáte cokoliv vyhledat ve vyhledávači na stránkách Nova.cz, zobrazí se výsledky na doméně nova.vy­bereme.cz. Inu, elegantní podvůdek s návštěvností krytý metodikou NetMonitoru, ale poněkud degraduje naše nadšení z toho, že CET 21 uspěl v novém segmentu trhu. Uspěl jen v generování umělých čísel, která svědčí spíše o využívanosti vyhledávání na Nova.cz, než srovnávače zboží.

Trik CET 21 k zlepšení čísel Vybereme.cz

Trik CET 21 k zlepšení čísel Vybereme.cz – všimněte si adresy v adresním řádku prohlížeče.

Podobně zabodovalo Srovnánícen.cz, které také využilo předvánočního nákupního šílenství a dostalo se přes 400 000 RUest v listopadu a prosinci, což z výchozí pozice mírně přes sto tisíc počátkem roku není špatný výkon. Provozovatelem tohoto srovnávače je opět liberecký Miton – to pro případ, že by vám Heuréka nevoněla. SrovnáníCen spolu se ShowBizem je také jedním z mála rychle rostoucích nových projektů, kteří se koncem roku 2010 přiblížili k půlmilionové hranici RUest.

Nakoupit levně nás zkrátka baví nejen na slevových serverech, jež v NetMonitoru nejsou a jejich loňským výsledkům se budeme věnovat v jiném článku. 

Úschovna

Úschovna.cz

Úschovna.cz

Další web, u kterého se na chvíli zastavíme, je Úschovna. Nejstarší český web na sdílení dat přes web není náhradou sdílečů jako Uložto, je určen spíše pro soukromou výměnu dat, které nechcete či nemůžete posílat e-mailem. Úschovna.cz letos změnila majitele, v květnu ji od Dial Telecomu koupila společnost Capsa-Premier. Ta se postarala o relaunch webu a zdá se, že úspěšně.

Rok 2010 byl pro Úschovnu.cz zásadním zlomem. V květnu došlo k prodeji portálu původním majitelem Dial Telecom, a.s. Novým vlastníkem se stalo sdružení serveru Capsa.cz a firem Premier system, a.s. a Witto, s.r.o. pod názvem Capsa-Premier.cz, s.r.o. Od 1.7.2010 byl provoz převeden na nové servery. Provedli jsme několik důležitých změn – navýšení limitů v bezplatné variantě (velikost zásilky 300 MB, doba uložení 14 dnů bez ohledu na první stažení), zavedení placených tarifů pro zásilky překračující limity (velikost zásilky až 2 GB, doba uložení až 90 dnů), zjednodušení aplikace a celkový redesign. Díky těmto změnám se počet uživatelů zvedl z původních 260 tis. měsíčně (červen) na 460 tis. (listopad), říká Jan RaabCapsa.cz.

Pravdou je, že na leadery pirátského obsahu, jako je Uložto, Úschovna návštěvností nemá, ale to zjevně ani není cíl. Vzestup z lednových 140 000 RUest na prosincových více jak 200 000 RUest je dobrou odplatou za letní upgrade funkcí, kde přibyla i placená možnost ukládat až 2GB velké soubory.

Xteen.cz

Dalším dobrý obsahovým příkladem zaměřeným na mládež je Xteen.cz. Autorem je Bauer Media, pro něž je to pravděpodobně internetový úspěch dekády, web kdysi profláknutého Bravíčka se pohybuje na hranici návštěvnosti většího blogu, zatímco Xteen.cz se vypracoval na 130 000 RUest v prosinci. I tento obsah ovšem čtenáře Lupy pravděpodobně neuhrane, spíše jejich děti, Bauer Média tím ovšem zůstává ve hře o internetovou inzerci.

E15 a Deník referendum

Deník Referendum

Deník Referendum na začátku roku 2011

Myslíte, že poptávka po zpravodajství je saturována weby jako Novinky nebo iDnes či Aktuálně? Zdá se, že ne. Mezi nejrychleji rostoucí weby patří spíše ekonomický web E15 provozovaný Mladou frontou a Deník Referendum vydávaný firmou Vydavatelství Referendum s.r.o. Deník Referendum je orientován na politiku jinak, jde spíše o názorový a komentářový list než zpravodajství a tvoří spíše názorovou protiváhu Britským listům, jež toho mají zapotřebí, než že by konkuroval zpravodajským we­bům.

Naopak E15 nezastírá, že jde po krku (či spíše inzertních příjmech iHnedu). A také nelze přehlédnout, že E15 je další rychle rostoucí projekt Mladé fronty, která se skutečně etabluje mezi významné české internetové hráče.

Nový web Česká pozice, jenž by také rád zacloumal výsledky rozdělení trhu ekonomických titulů, odstartoval příliš pozdě na to, aby jeho výsledky mohly vypovídat o nějakém trendu.

Rychle rostou ženská témata a zálibové weby

Vyhodnocovat by se dalo ještě dále, ale pak už jde o příliš malé servery. Co v této skupině stojí za pozornost, je trend ženských serverů a rodičovských témat, rostly weby jako elle.cz, naše Vitalia.cz, chytrazena.cz, vasedeti.cz, naseporodnice.cz a další.

Další rychle rostoucí témata je vaření a kuchyně a také weby věnované zvířecím miláčkům (zkuste Svět Pejsků.cz), což si můžeme přidat na seznam trendů do rubriky zájmy a záliby – mezi takové weby patří i rostoucí mitoní Střelectví.cz a další oborové weby, jejichž návštěvnost ale sice roste, není ale v absolutních číslech ještě nijak vysoká.

Našli jste sami nějaký web, který vás letos zaujal a stojí za pozornost? Napište do komentářů, co a proč.

Metodika výběru (aneb proč tu nejste)

Něco málo k metodice, jakou jsme weby vybírali. Použili jsme odhady měsíčních reálných uživatelů NetMonitoru, přičemž jsme sečetli meziměsíční změny. Další variantou bylo použít průměrný koeficient růstu nebo porovnání mezi prvním a posledním měsícem roku či stejné měsíce meziročně, první variantu jsme použili pro kontrolu, druhá by byla náchylná k sezónním a jiným odchylkám v návštěvnosti, takže jsme ji nepovažovali za vhodnou.

Content

Další potíž je v tom, že řada dat NetMonitoru „je podezřelá“, například když server s návštěvností 50 000 RUest má najednou v dalším měsíci 1200 RUest – pak je pravděpodobné, že došlo k výpadku měření. Pokud jde o ojedinělý problém, byla data nahrazena údajem z následujícího měsíce, pokud takto chybí data za tři a více měsíců, byl web ze srovnání vyřazen, protože by nemohlo být ani přibližné.

Stejně tak byly vyřazeny weby, jimž data za určitý měsíc zcela chyběla. A na konec, nejsou uvažovány weby, které v posledním měsíci srovnání (prosinec 2010) nedosáhly alespoň 20 000 RUest.

48 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 2. 2011 21:10
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »