eCity po čtyřech letech končí

Mohutná reklamní kampaň zahájila před necelými čtyřmi lety provoz eCity, společného projektu Českého Telecomu, tehdejší Expandia Banky a Radiomobilu. O eCity se psalo pořád a všude. Kdo neměl účet v eCity, byl společensky znemožněn. Nyní eBanka rozeslala informační mail, podle něhož 28. února projekt eCity skončí.

Za vznikem projektu eCity stály marketingové zájmy. Nynější eBanka, tehdejší Expandia Banka vstupovala na český trh s internetovým bankovnictvím a řešením pro internetové obchody. Činila tak shodou okolností v době, kdy byl Internet v očích veřejnosti synonymem pro návody na atomové bomby a semeniště dětské pornografie. Velmi dobrou práci v tomto ohledu odvedli zejména reportéři TV Nova (Na vlastní oči) a několik pikantních přednášek jste mohli vyslechnout i v pořadu Volejte řediteli Vladimíra Železného, který však pouze tlumočil názor, jež tenkrát zastávaly konzervativní intelektuální elity. A Expandia Banka najednou po lidech začala chtít, aby skrze tento nástroj ďábla přistupovali ke svému bankovnímu účtu.

Projekt eCity daly dohromady tři firmy: Expandia Banka, Český Telecom a Radiomobil. Proč se v projektu angažovala Expandia Banka, to je vcelku jasné a popsané o odstavec výše. Přínos pro Český Telecom je také zřetelně patrný. Na počátku roku 1999 existovalo pro prostého Čecha jediné možné řešení domácího připojení k Internetu – tím byla komutovaná linka, a projekt eCity sliboval nárůst doby, již u Českého Telecomu uživatelé stráví na dialupu. Radiomobilu postačoval jako důvod fakt, že v době spuštění eCity byl jediným operátorem, který umožňoval GSM Banking, a to právě s Expandia Bankou. Vyšší počet obyvatel eCity rovná se vyšší počet klientů Expandia Banky, a to se rovná vyššímu počtu prodaných SIM karet s GSM Toolkitem.

Expandia Banka se do eCity vrhla opravdu naplno. V mohutné několikatýdenní reklamní kampani se slibovalo do začátku několik set tisíc eKorun a místo, kde budete moci plnit úkoly, nakupovat, vytvořit si novou existenci… A to vše od 1. března 1999. Lidé nezůstali k hlasu reklamy lhostejní a dvě 128kilobitové linky do společnosti GTS (zajišťující připojení serverů města) vzaly okamžitě za své, přičemž celý projekt byl několik dnů takřka nedostupný. Přesto se za necelé tři týdny jeho existence obyvateli eCity stalo 36.845 lidí, což šlo srovnat s lidnatostí České Lípy nebo Třince. Průměrný věk obyvatel byl 25,7 roku a z 90 procent to byli muži. Kdo neměl účet v eCity, byl společensky znemožněn.

Existence eCity byla rozdělena do dvou samostatných fází. První trvala mezi 1. březnem 1999 a 30. červnem téhož roku, kdy si obyvatelé mohli vyzkoušet virtuální život. Den co den plnili úkoly a získávali body. Při dosažení určitého počtu bodů obyvatel stoupl na společenském žebříčku a polepšil si v zaměstnání, a to i platově (a podle výše platu odvedl daň). Zároveň mohl obsazovat volné pozemky a po vzoru hry Monopoly na nich pak od příchozích vybírat nájemné. Za stržené peníze eKoruny bylo možné objednávat virtuální zboží. Aby toho nebylo málo, sponzoři tu a tam některého z obyvatel odměnili věcným (nikoli virtuálním) darem. Během první epizody do města zavítalo kolem 85 tisíc návštěvníků.

Content

Druhá epizoda eCity začala po prázdninové odmlce a teď už šlo o peníze. V pondělí 4. října 1999 se virtuální město probralo do nového dne a jeho obyvatelé zjistili, že za všechno se platí. Expandia Banka využila času a rozeslala obyvatelům eCity nabídku na bezplatné založení a vedení eCity účtu, který byl „očesanou“ variantou účtu opravdového, ale už tady šlo o skutečné peníze, kterými jste v eCity platili za skutečné zboží, které vám bylo doručeno do skutečného světa. Hra končí, nastupuje byznys. O tom, že se Expandia Bance tento projekt povedl, svědčí mimo jiné i skutečnost, že značná část lidí spojená s českým Internetem tam má firemní či osobní účet.

Záhy poté však eCity upadlo v zapomnění. Virtuální města zahraniční, narozdíl od eCity, obvykle svým obyvatelům poskytují více povyražení než jen hru s pozemky, posunování po kariérním žebříčku a možnost nakupovat zboží a vyhrávat ceny. Můžete zveřejnit své výtvarné či slovesné výtvory, máte tu vydání denního tisku a zájmové magazíny atd. eCity se však návštěvníkům brzy omrzelo. A tak po čtyřech letech existence přišel uživatelům majícím ve virtuálním městě konto email s nabídkou převést eCity účty na účty banky. Jak ovšem trefně poznamenává Daniel Dočekal na svém weblogu Pooh.cz, většina jeho obyvatel si patrně ani nevzpomene, jaký že účet na eCity vlastně měla.

Anketa

Měli jste účet v eCity?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 1. 2003 18:49
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »