Hlavní navigace

Facebook mění pravidla – chcete vědět, co se skutečně změní?

 Autor: Facebook
Daniel Dočekal 2. 12. 2014

Od ledna budou platit nová pravidla, informuje Facebook v e-mailu. Zjistit, co se mění, si ale už musíte sami.

„V reakci na novou politiku FB vás informuji, že všechny mé osobní údaje, ilustrace, kresby, články, karikatury, obrázky, fotografie, videa, atd., jsou předmětem mých autorských práv (v souladu s Bernskou úmluvou). Pro komerční využití všech výše uvedených předmětů autorského práva je v daném případě vyžadován můj písemný souhlas!“

Pokud patříte mezi ty, kteří tento text na svůj profil napsali, naletěli jste několik let starému hoaxu, který se vynoří pokaždé, když Facebook oznámí úpravu svých podmínek. Text nic neznamená a Facebook k ničemu nezavazuje – viz: Na svůj profil můžete psát kolik právničiny chcete, Facebook se tím stejně řídit nebude.

Pravdou je, že nová pravidla nepřinášejí do vztahu uživatelé – Facebook nic moc nového, co by mu už dávno neodsouhlasili.

Kde je háček

Nová pravidla týkající se soukromí, užívání a inzerce začnou platit od 1. ledna 2015. Informaci o změně poslal Facebook všem uživatelům e-mailem a přidal ji i do notifikací. Nově také nabízí podmínky „přeložené do normální řeči“. 

Má to ale jeden podstatný háček: nedozvíte se z nich, co se konkrétně mění. Nová pomůcka pod názvem Privacy Basics připomíná „tak trochu“ interaktivní omalovánky, které bohužel vynechávají to nejpodstatnější.

Nepomůže vám příliš ani pohled na nové Data Policy – opět jde o omalovánky, které mají „přehledně“ zprostředkovat pohled na pravidla týkající se práce s informacemi o vás, ale skutečnost je taková, že jde o provedení ještě méně přehledné než to původní čistě textové.

A co víc, a to můžeme brát jako velmi chytrý tah, nové provedení efektivně znemožňuje porovnat původní a nová pravidla.

Co byste měli vědět o Facebooku od ledna 2015

Facebook shromažďuje a bude shromažďovat řadu informací, které souvisejí s tím, jak ho používáte a které získává přímo od vás – odkud ho používáte, kdy ho používáte, jaké weby navštěvujete, jak často to děláte, co nakupujete, za co platíte, kam si necháváte koupené věci posílat a řadu dalších dat.

Facebook také shromažďuje a bude shromažďovat informace o vás, které poskytují vaši přátelé i zcela cizí lidé – sdílení fotografií, příspěvků, poslané zprávy, ale také (a to je potenciálně hodně problematické) informace získané, když někdo nezodpovědný a neopatrný poskytne Facebooku přístup ke svým kontaktům v mobilních telefonech či elektronické poště.

Facebook shromažďuje i informace o zařízeních, která používáte – počítače, telefony, tablety, jejich operační systémy, hardware, nastavení, jména souborů, používané aplikace, identifikátory zařízení, stav baterie, sílu signálu, GPS lokaci, informace z Bluetooth i WiFi, informace o mobilním operátorovi, IP adresu a telefonní číslo.

Závratné množství informací Facebook shromažďuje z webů, které používají prvky jako Like/Líbí či přihlášení přes Facebook. Tady nezapomeňte, že Facebook má díky prakticky neustále aktivnímu přihlášení uživatelů velmi detailní přehled o tom, co na internetu, klasickém i mobilním, navštěvujete.

Záplavu dalších informací získává Facebook od třetích stran, ať už partnerů nebo aplikací, které využívají jeho API. A nezapomeňte, že Facebooku dnes patří další podstatné sociální služby, zejména Instagram a WhatsApp.

K čemu všemu bude Facebook tyto informace používat?

Stručně? K čemukoliv, k čemu se mu to bude hodit, bez ohledu na to, co si o tom myslíte. Pokud vás o tom nebude chtít informovat, tak to samozřejmě neudělá. Pokud vás bude chtít manipulovat poskytováním zkreslených informací v newsfeedu, bude to dělat.

Rozebráno podrobněji: Facebook vás bude přesvědčovat, že vše dělá pro vaše dobro, aby mohl dodávat lepší služby a lépe personalizovat obsah, přesněji navrhovat, jaké stránky či profily by se vám mohly líbit.

Ale také proto, aby mohl v nahrávaných fotkách označovat lidi, kteří na nich jsou. A bez ohledu na to, jestli to chcete nebo nechcete, vás využije k tomu, abyste případné označení potvrdili.

Shromážděné informace samozřejmě slouží k cílení reklamy, k marketingovým nabídkám, ať už plošným nebo řídícím se geolokačními informacemi. A abychom nezapomněli (a Facebook sám to zdůrazňuje), také k tomu, aby vás ochránil. Tedy například aby vám zablokoval účet, pokud zjistí, že se náhle přihlašujete odjinud než obvykle.

Komu všemu Facebook informace poskytne?

Zde opět v zásadě platí, že komukoliv, komu bude chtít, a kdy bude chtít. V Data Policy vás Facebook samozřejmě bude přesvědčovat o tom, jak dbá o vaše soukromí, ale je nutné zdůraznit, že cokoliv na Facebook nahrajete, nahráváte do veřejného prostoru. A to, že něco označíte jako „veřejné“ či „neveřejné“, vlastně nic neznamená.

Také je důležité vědět, že cizí lidé budou sdílet váš obsah, psát o vás a nahrávat vaše fotografie. Facebook pro tento případ zdůrazňuje v Data Policy, že s tím vlastně nic dělat nebude, protože od toho je „social reporting“. Jinými slovy: stále bude trvat to, že se nemáte jak bránit a Facebook nadále bude všechny stížnosti prakticky ignorovat.

Stejná situace je pak u aplikací, webů a vůbec aktivit „třetích stran“, tady opět Facebook dává jasně najevo, že nad něčím takovým nemá kontrolu, ale také že nevidí důvod, proč by nemohl podobným třetím stranám odevzdávat řadu informací o vás – ať už jde o veřejně dostupné informace nebo seznam přátel a další údaje. Pokud tuto skutečnost nechápete, tak samozřejmě nečekejte, že by Facebook pomohl. Nemůže, nemá totiž jak.

Poměrně dost podstatné je, že Facebook chce aby „inzerce byla co nejrelevantnější a nejzajímavější“ a tím pádem všechny informace o vás použije, aby vám relevantní reklamy zobrazoval. Součástí Data Policy je slib, že nebude sdílet žádné informace, které vás jakkoliv osobně identifikují. Jenže čím více informací sdílí, tím méně anonymizované jsou. Co navíc, Facebook považuje za „osobně identifikovatelné“ informace hlavně e-maily a jméno.

Jak se můžete zbavit informací, které na profilu nechcete?

Tady je dobré vědět, že Facebook považuje za dostačující, že existuje Activity Log (tam mimochodem můžete smazat jenom některé věci), možnost smazat účet (kde udělá vždy maximum, abyste si to rozmysleli) a možnost stáhnout si vaše data (kde vám stejně neposkytne vše a ještě je dostanete v obtížně použitelné podobě).

Neméně důležité je vědět, že otázka délky uchování informací o vás je stanovena na „tak dlouho, jak budeme potřebovat“. A samozřejmě také to, že data o vás, která nasdílely další osoby, mazána nebudou.

Předávání informací o vás na základě právních žádostí

V této otázce platí tradiční jistota, že kdykoliv se Facebooku zlíbí,  informace o vás předá. V pravidlech je doslova uvedeno, že to udělají, pokud jednají v dobré víře, že je na dotaz nutné odpovědět. Také se zde objevuje, že zablokované účty si Facebook ponechává v databázích minimálně rok – pro případ, že by bylo potřeba něco zjistit.

Změny v Pravidlech užívání (TOS) a okolo cookies

Původní pravidla užívání a ta nová se samozřejmě mírně liší. Pokud by Facebook skutečně myslel informování uživatelů vážně, poskytl by jim přehled rozdílů (nebo rozdílový dokument), ale něco takového nehrozí – odlišnosti si musíte zjistit sami.

  • První podstatnou změnu v TOS je jejich rozšíření i na další služby, značky, produkty – logické s ohledem na Instagram, WhatsApp a další a další koupené či vytvořené služby.
  • Druhou podstatnou změnou je, že se z TOS ztratil bod, který řešil pořádání soutěží.
  • Mizí i mnou velmi oblíbený bod zakazující používat chráněné značky (Facebook, loga, FB, Face, Poke, Book a Wall), tedy ten, kde ještě dříve bylo uvedeno i číslo 32665.
  • Mizí většina podmínek věnovaná Social Plugins, ale také vývoji aplikací – je velmi pravděpodobné, že se přesunuly do jiných smluvních podmínek. Stejně jako je tomu u části věnované reklamě.
  • Poměrně zvláštní je, že se ztratila definice „aktivního registrovaného uživatele“, což doposud byl uživatel, který se přihlásil na Facebook alespoň jednou za posledních 30 dní.

Hodně změn najdete v podmínkách týkajících se cookies – nová pravidla jsou výrazně delší než původní a porovnání je prakticky nemožné. Je zde ale například zajímavě rozšířená část týkající se bezpečnosti, kde je velmi detailně popsáno, že cookies slouží k ochraně všeho možného.

Co dělat s novými podmínkami?

Pokud se vám snad nové podmínky nebudou líbit, máte samozřejmě smůlu – jediné, co můžete dělat, je to, že přestanete Facebook používat. Což Facebooku stejně nezabrání ve vytváření vašeho stínového profilu, ani nikdy nekončícímu shromažďování údajů o vás. 

CIF16

Bude vás stále sledovat pomocí cookies, bude stále získávat informace od vašich přátel i cizích lidí, ať už jde o adresáře, fotografie či zmínky.

Proto je v zásadě lepší účet na Facebooku mít. Budete tak mít lépe pod kontrolou (nebo alespoň dohledem), co se tam o vás vyskytuje.

Našli jste v článku chybu?
120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou