Hlavní navigace

Fantom nekonečnosti kruhu

Vojtěch Bednář

Už je to několik let, co jsem se posmíval jednomu člověku za to, jak nebyl schopen vybruslit z v té době pro něj životně důležité aplikace. Aplikace, která ho nutila neustále opakovat základní věc. Zjistil jsem, že pomsta chutná nejlépe za studena.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Byla to webová aplikace jistého dodavatele. Primárně sloužila ke správě objednávek, ale měla spoustu dalších funkcí. Onen člověk se potřeboval dostat k jedné z nich, leč ať dělal, co dělal, jeho cesta končila v nekonečném kruhu. Kruh se sestával z toho, že aplikace dotyčného sice nechala navolit potřebnou funkci a pak i zadat její parametry, ale v okamžiku, kdy měla zobrazit stránku s kýženým výsledkem, prohlásila, že funkce nebyla správně zvolena a nechala ho ji navolit znovu od začátku. To se opakovalo víceméně bez ohledu na zadávané parametry a po několika opakováních tak uživatel musel nabýt dojmu, že si o něm autoři zmíněné aplikace myslí něco nehezkého.

Upřímně a hlavně škodolibě jsem se tehdy smál marným snahám, za nimiž jsem tušil poruchu spíše na straně klienta a ještě přesněji na straně uživatele, než u tvůrců a provozovatelů aplikace. Koneckonců aplikace, která přece „měla stovky spokojených uživatelů, kterým se nic podobného neděje“. Byl jsem naivní.

Uplynulo oněch několik let od extempore s aplikací po minulý týden, kdy jsem se rozhodl využít úžasně růžové webové aplikace svého mobilního operátora k tomu, abych si prodloužil smlouvu a poněkud změnil tarif. Web se tvářil vstřícně, i když se musím přiznat, že po minulých zkušenostech s mobilem přítelkyně jsem se k němu již od počátku stavěl s jistou dávkou nedůvěry. Po úspěšném zvolení požadované akce (prodloužení smlouvy) následovala volba tarifu, za nímž si web uvědomil, že nelze pokračovat bez přihlášení. Úspěšné přihlášení ale místo zpět do průvodce nákupem vedlo na titulní stránku jiné služby, a opětovné spuštění prodloužení smlouvy pro změnu způsobilo nový požadavek na přihlášení. Přihlášení, které skončilo chybou, že uživatel je již přihlášen a návratem na přihlašovací formulář.

Původně jsem se domníval, že chyba je buďto v prohlížeči, nebo mezi stolem a židlí. Po vyzkoušení procesu na třech různých prohlížečích a dvou počítačích se stejným výsledkem jsem se zaměřil na možnou chybovost sebe coby lidského faktoru. Vůbec se mi ovšem nezdálo, že bych dělal něco špatně a konec konců, ten program přece denně bez problémů musí používat stovky lidí, tak jak je možné, že právě ze mě si dělá takovou legraci? Během dohromady asi tak deseti pokusů se mi podařilo jednou zablokovat svůj účet (od posledního podobného extempore mám zapsané odblokační kódy) a jednou sestřelit webový prohlížeč. Byl jsem na hraně zoufalství, které jsem si chtěl vybít na operátorovi. Podoben křečku zmítajícímu se v kolečku a sledovanému chovateli, jež se domnívají, že ho to baví.

Přes zdánlivou bezvýchodnost situace jsem se rozhodl se uklidnit a spustit prolongační aplikaci ještě jednou, s naprosto čistou hlavou. Říkal jsem si, co by asi dělal na mém místě uživatel – úplný začátečník. Napadlo mne, že by po zadání přihlašovacích údajů nemačkal klávesu Enter, ale tlačítko na webové stránce. I učinil jsem tak.

Nevím, zda to bylo právě tímto detailem nebo něčím jiným, ale aplikace zabrala. Nekonečný křečkokruh se otevřel a já mohl prodloužit smlouvu s mobilním operátorem, což se následně úspěšně stalo.

Mimoděk jsem si vzpomněl na onu několik let starou historku se zaseknutým systémem sledování objednávek. A na její vyřešení, kterým nebylo nic jiného, než záměrné navolení zcela špatných parametrů. Po nichž se aplikace přes jednu chybu vydala správným směrem. Tak si říkám, zda tvůrci webového rozhraní růžového mobilního operátora nebyli náhodou těmi stejnými, kteří programovali onen zakázkový systém. Nebo zda je v tom něco nadpřirozeného, třeba fantom, který čas od času pocítí potřebu zamotat uživatele interaktivních webů do nekonečné smyčky, aby je pak vyplivl ven…

Našli jste v článku chybu?

5. 10. 2009 9:58

Výjimečně trefná glosa. Když potřebuji něco na stránkách T-Mobile, taky mne jímá zimnice už předem. Najít tam něco je téměř nemožné, proklikat se k nějakému nastavení trvá nekonečně dlouho, načež to skončí tak, že nějaká flashová superreklama buď zhodí prohlížeč, nebo alespoň překryje kus formuláře, takže pak nejde odeslat.

Nadruhou stranu naposledy u Vodafone mě donutili jít až na pobočku, kde mne jeden z přítomných metrosexuálů beztak pouze odkázal na telefonní automat na operátora. Taky služ…

5. 10. 2009 21:33

Jo tak smlouvu u ruzoveho operatora jsem taky prodluzoval a uplne se stejnymi vysledky. Nakonec jsem na posledni pokus, systemem na debila (pomaloucku vsechno psat, mackat tlacitka na strankach misto entru a presunovani pomoci tab) sveho dosahl taktez. Skvele pripomenuti techto zazitku :)



Ad cestinova policie:
Ac jakkoliv nepopiram, ze by mel cech znat svuj rodny jazyk, v nekterych situacich opravdu jsou drobne ulety v ramci mezi. Samosebou do toho nespada zakladni pravopis ale spis mam na my…




Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...