Hlavní navigace

Google News a média – nesmiřitelní rivalové?

29. 6. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Zejména v anglosaském světě mohutně vyžívaný agregátor zpráv Google News funguje od konce roku 2007 také v Česku. Prakticky od počátku jej provázejí nejrůznější kontroverze. Tou asi nejzásadnější je argument, že parazituje na cizím obsahu, aniž by za něj platil. Když bylo možné u příležitosti poslední konference Futuroom odchytit Joshe Cohena, který jakožto hlavní produktový manager za Google News zodpovídá, nemohl jsem si nechat ujít příležitost a pokusil se zjistit, jak se k této otázce Google staví.

Cohen je pochopitelně přesvědčen, že Google News pomáhá vydavatelům a bude jim pomáhat tím více, čím více obsahu budou mít noviny online. Čím více obsahu, tím více linků a tím více návštěv pro všechny, říká Cohen.

Jenže to je právě otázka. Vydavatelé si nejčastěji stěžují na to, že Google nevytváří pouze databázi zpětných odkazů synergizujících články k danému tématu, ale využívá například také úryvky z obsahu. Ty si Google podle vlastního uvážení sám generuje. Na rozdíl od RSS feedu, kde má každý vydavatel přesnou kontrolu nad tím, co vypustí do světa a co se může objevit jako součást obsahu nějakého agregátoru, tak Google svým způsobem citelně zasahuje do publikačních práv vlastníka obsahu. Google News navíc na rozdíl od konkurenčních agregátorů pracuje v rámci svého archivu také s obsahem tištěných periodik, to pak může být pro některé vydavatele opravdu poněkud medvědí služba.

TIP: Srovnání konkurenčních služeb můžete nalézt v článku: Potřebujeme české Google News?

Mediální magnát a stárnoucí mediální hvězda Rupert Murdoch je přesvědčen, že by agregátory jako Google News měly za užívání obsahu platit. Měli bychom dovolovat Googlu, aby kradl naše copyrighty? Když máte značku jako New York Times nebo Wall Street Journal, tak nemusíte,říká populární mediální stařec. Stárnoucí vedoucí News Corporation však není jediný, jen byl mezi prvními, kdo zaútočili. Associated Press podává žalobu, aby chránila svůj obsah v dobách, kdy mediální průmysl založený na tištěném denním zpravodajství a kouzlu čtyřbarevných rotaček ztrácí své čtenáře ve prospěch webu. Robert Thomson, šéfredaktor Wall Street Journal, který je ovšem také vlastněn společností News Corp, šel v útoku ještě dál. Mezi tvůrci obsahu panuje kolektivní názor, že oni nesou náklady, a ostatní sklízí některé zisky, tvrdí Thompson. Není pochyb, že určité stránky jsou nejlépe popsatelné jako parazité nebo tasemnice v zažívacím traktu Internetu, je dokonce Thomson přesvědčen.


gn

Info Box
Služba Google News podle zdroje blízkého společnosti Googlu vznikla z podnětu vědce Krishna Bharata jako spontánní reakce na teroristické útoky z 11. září 2001. Po pádu Dvojčat zaregistroval Google výrazně zvýšený zájem o to, o zprávy o této události z mnoha alternativních zdrojů, které by dokreslily dojem vytvářený nejznámějšími zpravodajskými kanály. Lidé si chtěli přečíst, co píší různé News servery, ale neexistovala pohodlná cesta, jak to rychle a efektivně udělat. V Česku funguje služba od prosince 2007, počet lokálních zdrojů představuje asi 10 % počtu zdrojů původních.

Jenže Google má v této otázce také jasno, rozhodně zatím nehodlá ustupovat. Filosofie Google News se z jeho pohledu nijak neliší od filosofie celého Google. Navíc jde o velmi úspěšnou službu, která generuje návštěvy mimo jiné právě zpravodajským portálům. Proč by měl tedy platit za to, co dělá pro jejich dobro. V otázce tištěných novin má Google také jasno. Většina novin by měla být online, říká šéf Googlu Eric Schmidt, který je v současné době obklopený kritikou, že by se měl Google rozdělit o miliony, které vydělává z novinkových linků. Toto je totiž další podstatný moment, Google News nejsou žádná dobročinná nadace, podobně jako u většiny služeb Google (výjimkou jsou například produkt Google Earth pro a firemní řešení na klíč) zde sice neplatí přímo uživatel, ale Google chce na GN nabízet reklamu (zatím běží v americké verzi). Jednou cílovou skupinou mezi zadavately jsou přitom právě mediální domy.

Každého bych vybídl k tomu, aby přemýšlel o tom, co chce čtenář, řekl pan Schmidt zástupcům vydavatelství a šéfům novin. Jsou to především podniky zaměřené na zákazníky, a pokud jich dost naštvete, už nebudete žádné mít, varoval na ne tak dávno proběhlé výroční konferenci americké novinové asociace (Newspaper Association of America) v San Diegu.

Toto je další zajímavý moment, Schmidt totiž tímto výrokem nenápadně podsunul rovnítko mezi produkt vlastní společnosti a zájem čtenářské obce. We make the rules, jako by se vysmíval zástupcům tisku Schmidt.

Právo Google News na tuto pozici ospravedlňuje Schmidt následujícím způsobem. Noviny původně přijaly Internet, což je nepochybně chvályhodné, ale od té doby již žádnou iniciativu nevyvíjely. Prostě polevily a dovolily tak Googlu, aby se ujal distribuce obsahu. Od té doby jste nic neudělali. Odvedli jste vynikající práci, ale obtížnější otázkou je následný čin, tvrdí Smith.

Právo na obsah

Schmidt také bagatelizuje tvrzení, že Google a Internet poškozují práva na intelektuální vlastnictví novin. Z našeho pohledu je ohledně fair use vždy jisté napětí – a fair use je rovnováha zájmu ve prospěch zákazníka, říká.

Analytik mediálního průmyslu Ken Doctor z Outsell řekl BBC, že toto je špatný způsob nazírání na to, jak Google na obsahu novin vydělává. Skutečná otázka prý zní jinak: Je fair, že novinové společnosti produkují všechen obsah pro Google, zatímco Google si nechává lví podíl zisku? To, na co bychom se měli zaměřit, je „férové rozdělení“, doplňuje Doctor.

Google na tuto tezi reagoval na svém blogu, kde se píše, že novinám vrací peníze ve formě online reklamy. Přivádíme návštěvníky a poskytujeme reklamu, ať už je obchodní model jakýkoliv – ať už si zdroje zpráv zvolí hostovat články u nás, a nebo na svých vlastních stránkách, napsal na Google blog Alexander Macgillvray, poradce v Googlu ohledně produktů a intelektuálního vlastnictví. Uživatelé jako já jsou posíláni z různých stránek Googlu na stránky novin v mnohem větším počtu než je miliarda kliků za rok, uvedl Macgillvray dále. Podobný názor zastávají i výrazně menší agregátory, jako je například Techmeme (agregátor zpráv z oblasti IT a technologií).

Vydavatelé, kteří se vyznají na webu, už dávno dospěli k názoru, že krátké citace s udáním zdroje nejen že jsou „fair use“, ale navíc jsou i prospěšné, je přesvědčený zakladatel serveru Techmeme Gabe Rivera. Potíž je v tom, že většina vydavatelů tento názor nesdílí. Máme tomu rozumět tak, že se na Webu až tak moc nevyznají? Nebyl bych si tak jistý.

BRAND24

Dokonce i Google měří dvojím metrem

Nejednou již byl nucen a troufám si tvrdit, že jde o dodnes nevyřešený problém, redefinovat svůj vlastní vztah k dalším online agregátorům zpráv, které linkují k novinkovým článkům, ale zároveň přes reklamní systém Google prodávají klíčová slova na stránkách, které linky nabízejí. Problém tu tedy očividně je, ať ho již Google ve vlastní stáji vidět chce nebo ne.

Google News jsou zajímavý systém a za oceánem jsou nepochybně jednička v agregaci a hlavně třídění zpráv, to ovšem ještě neznamená, že by tu nechtělo nastavit nějaká pravidla. Vždyť je to v technologickém světě téměř nepsaným zákonem. Nejprve se objeví nějaká revoluční technologie a až s několikaletým zpožděním její legitimní začlenění do stávajícího právního systému. Nepřekvapilo by mne, kdyby se za pár let zcela běžně podepisovaly mezi agregačními systémy a vydavateli obsahu licenční smlouvy a v případě jejich porušování padaly pohádkové pokuty. Ostatně, slovy pana Schmidta, tento krok by mohl přinést i velké dobro pro čtenáře, web by se totiž pročistil od náplavy nízkonákladových agregátorů, které jenom tyjí z reklamy a bez toho, že by nabízely přidanou hodnotu, pouze zaplevelují výsledky fulltextových vyhledávání.

Budou se média a agregátory zpráv v budoucnosti běžně dělit o zisky?

  • Ano.
    11 %
  • Ne.
    77 %
  • Ano, ale pár století to ještě potrvá.
    12 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).