Jak poznat lidi dle pozadí plochy

O člověku toho vypráví mnoho. Verbální projev, gestikulace, mimika, styl oblékání, preferovaná značka automobilu, ale třeba i obrázek na pozadí plochy v počítači. Následující kategorizace vám pomůže zorientovat se v jejich džungli.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Určitě jste při návštěvě knihkupectví, nebo třeba vhodně volené webové stránky, narazili na zaručené návody, jak odhadnout a poznat lidi dle jejich vnějších projevů. Oblíbená je gestikulace, mluva, mimika, méně oblíbené, leč zato v praxi používanější jsou styly oblékání a volba některých vnějších symbolů (typický příklad je automobil). Holt, zatímco když před vámi zastaví patnáct let starý VW Golf, víte, že z něj vystoupí mladý frikulínek v kšiltovce ještě dříve, než se to stane, a naproti tomu uvnitř Peugeotu 607 rozhodně nečekáte maskota společnosti McDonald’s.

Odhadování je důležité (je pokládáno za důležité) a zdaleka se nejedná jen o doménu ženám určené literatury a bulváru. Můžete se s ním setkat jako s váženou součástí vzdělávacích programů pro management, pro úředníky ve veřejné správě, nebo třeba řidiče autobusů. Přesto existuje celá řada atributů, které zájmu rádoby odborníků na tuto problematiku ucházejí; ač jsou srovnatelně významné. Jedním z nich je pozadí plochy používaného počítače.

Vycházíme z předpokladu, že své pozadí (plochy) si může změnit i takový uživatel, který musí přežít jinak velmi restriktivní politiku. Každý operační systém používající plochu má sadu základních pozadí daných při instalaci, ale lze do něj nahrávat i vlastní. Zda to uživatel učiní nebo ne, je již samo o sobě důležitým faktorem, ale nepředbíhejme. Volba pozadí, na něž se dotyčný musí více nebo méně koukat, říká dost o jeho osobnosti. A tak nám může několik jednoduchých pravidel pomoci k poznání člověka za počítačem.

První otázkou, kterou jsem již částečně položil, je, zda uživatel své pozadí vůbec někdy změnil proti standardnímu nastavení. Pokud na vás při pohledu na kancelářský desktop úředníka (ať už ve veřejné, nebo v soukromé sféře) vykoukne zelené pole s modrým nebem nebo (nejnověji) modré pole s barevným logem, může to znamenat dvě věci. Dotyčný buď pozadí změnit nemůže či neumí, nebo je pro něj počítač pouze neosobním strojem, se kterým musí ve zdraví přežít šichtu. Mnohem zajímavější je, nachází-li se toto pozadí na ploše přenosného počítače, který nelze brát neosobně. V takovém případě se k neznalosti (pozor! Uživatelské schopnosti majitelů notebooků bývají vyšší, než u vyhraněných desktopistů) přidává buď hodně zvláštní vkus, určitý druh masochismu nebo přímo pekelná lenost. Tyto vlastnosti pak často transcendují i do světa mimo počítač…

Změna pozadí za cokoli ze standardní nabídky systému znamená, že dotyčný se chce odlišit (a umí to udělat), ale ne zas tak moc. Zeleno-modré pole časem udolá i toho nejotrlejšího, a tak přicházejí na řadu další kýčovité krajinky a zátiší. Člověk s nimi věští vyšší než minimální aktivitu, avšak nehledejte v něm příliš mnoho tvůrčích sil.

MIF16

Tím opouštíme svět předdefinovaných tapet a vrháme se do nejistých vod vlastních kreací. Jejich podrobné rozvádění by vás – čtenáře – mohlo unudit, a tak se před stručným slovníčkem zastavím jen u jedné zajímavosti: Uvidíte-li počítač PC s plochou v některé z této podob, vězte, že majitel by rád něco, na co nemá peníze. Nyní ale k slovníčku:

Plocha – Význam
Silné auto – Chlapák, kariérně orientovaný
Krajinka (vlastní) – Člověk vázaný na místo (rodný domov) nebo na pohyb(cizokrajná), snílek
Hodinky – Uživatel milující přesnost, nebo složitost (s viditelným mechanismem)
Vesmír – Badatel, snílek, člověk fascinovaný dálkami
Divoké zvíře – Podobně jako u silných aut, v případě uživatelky ženy = „jsem dračice“
Rostlina – Člověk tíhnoucí k přírodě, hledající harmonii
Postava z filmu – Je důležité být trendy
Módní značka – jen nebýt out
Logo vlastní firmy – Snaha o sounáležitost s organizací (pozor! Může být vynuceno vedením)
Beruška, brouček – Roztomilí lidé, evokuje pozitivní emoce
Nemluvně – touží po něm, nebo ho již má (žena). Nevysvětlitelné (muž)
Abstraktní tvar – Člověk s uměleckými sklony, kreativec
I Love nVidia – Informatik (starší generace)
Měnící se – Informatik (mladší generace)
Žádné pozadí – Inženýr

75 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 5. 2010 12:52

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »