Data z průzkumu. Jak se Češi a Slováci baví online?

Kdy a jak používáme sociální sítě a jak si stojí v našich krajích Twitter proti Facebooku? Data z rozsáhlejšího průzkumu online světa.

Společnost Ataxo Interactive představila ochutnávku dat ze svého projektu Ataxo Social Insider. Jde o nástroj k monitorování českého a slovenského internetového prostředí, zejména sociálních sítí. Zajímavé jsou údaje o aktivitě uživatelů na Facebooku v závislosti na denní době či dnu v týdnu.

Ataxo Interactive má něco, o čem se poslední dobou často mluvilo. Tajemno okolo projektu Ataxo Social Insider částečně prolomilo až zveřejnění ukázkových výstupů. Tedy několika zajímavých statistik, které jsou k nalezení v prezentaci Česko-slovenský Facebook a Twitter v číslech.

Ataxo Social Insider (ASI) je komerční služba, která má klientům zajistit sledování zmínek o jejich značkách na Facebooku, Twitteru, v dikuzích, na blozích a zpravodajských serverech. “Monitorujte tisíce blogů, milióny příspěvků z Twitteru, desítky miliónů statusů z Facebooku, desítky miliónů diskuzních příspěvků z českých a slovenských serverů,” říká oficiální stránka projektu. Hlavní výhodou je tedy velké množství obsahu, který je prohledáván, a připravenost na české prostředí. Velké množství prohledávaného obsahu konkrétně znamená 4,5 milionu tweetů, 20 milionů diskuzních příspěvků a 125 milionů statusů na Facebooku. ASI byl prý vyvíjen bez jakékoliv inspirace z podobných zahraničních projektů. Pokud je to pravda, tak zůstává otázkou, zda to bude výhoda či nevýhoda.

ASI - jak se Apple zmiňuje v sociálních sítích

Jeden z příkladů výstupu ASI: graf četností zmínek tématu Apple v sociálních sítích v českém jazyce. Zdroj: ASI (stejně jako ostatní obrázky)

Adam Zbiejczuk z Ataxa vyzdvihuje výhody ASI, kterými jsou lokální zaměření a práce nejenom s Facebookem. Rozdíl oproti přejatým zahraničním řešením je v našich možnostech rychle reagovat a být stoprocentně lokální. V mnoha případech mohou být důležitější diskuse pod články, fórum na lide.cz a další zdroje, které jsou mimo rozlišovací schopnosti zahraničních služeb. Další komplikace pro ně pak vyplývají samozřejmě z jazyka – Ataxo Social Insider skloňuje, najde klíčová slova s diakritikou i bez ní a do budoucna bude využití českých slovníků ještě větší (podobná slova, tematické skupiny a další). V tom je třeba dát mu při porovnání s globálními produkty téhož ražení (jako Dialogix nebo Radiant6 za pravdu. Ty si s diakritikou poradí velmi špatně, Dialogix s ní pracuje zle a způsobuje nenalezení, Radiant6 neumí považovat za stejné slova s diakritikou a bez diakritiky, přičemž používání obou způsobů zápisu se v sociálních sítích běžně u uživatelů kombinuje. Řada uživatelů například z počítače píše s diakritikou, z mobilního telefonu zase bez ní.

CIF2010: Co ve skutečnosti dělá mládež na internetu

Mladí touží sdílet fotky z pařby, lajkovat vaše soutěže, vystavovat značkový hadry a psát na své bložínky. Tohle si možná myslíme. Jenže opravdu je to tak? Jak mladá generace používá internet? Sociolog Petr Lupač na základě dat z České republiky a ze zahraničních výzkumů zproblematizujeme poměrně rozšířenou představu o mladé generaci jako skupině uživatelů stojící na pomyslné špici využití potenciálu, který internet svým uživatelům nabízí. Představíme plastičtější a realitě více odpovídající obraz mladé generace na Internetu.

Konference Czech Internet Forum 2010 proběhne 11. 11. 2010 v konferenčním centru City Pankrác, Praha. Registrovat se na ni můžete zde a tady najdete její kompletní program.

Jak používáme Facebook

Vzhledem k tomu, že ASI samozřejmě prohledává i účty na Facebooku (ty veřejně přístupné), můžeme tak trochu globálně nahlédnout na české a slovenské uživatele Facebooku. Češi a Slováci mají kupodivu více veřejných profilů, konkrétně je to 57 procent – ten zbytek připadá na profily neveřejné, ke kterým se nástroje procházející dění na Facebooku nedostanou (doufejme). Po nahlédnutí těchto veřejných profilů bylo zjištěno, že si na Facebooku raději povídají ženy, které jsou i v diskuzích aktivnější. Ano, v tomto případě Facebook kopíruje reálný život. Žádný výzkum to asi neprokázal, ale ženy budou pravděpodobně mluvnější než muži. Co se týče sdílení, tak vedou odkazy, statusy jsou až třetí za komentáři.

Ataxo1

Rozdělení aktivity na Facebooku podle dní ukazuje, že zdaleka nejslabším dnem je sobota, naopak největší frmol nastává ve čtvrtek. Neděle je na tom přitom z pohledu aktivity Čechů a Slováků lépe než pondělí nebo úterý, což je trochu překvapivé. Facebook není místem, kde by lidé zabíjeli čas v práci a které by je o víkendu nezajímalo.

Ataxo2

Rozdělení aktivity podle hodin potvrzuje hypotézu o tom, že Facebook není služba, která by byla používána více v práci než doma. Nehledě k tomu, že část Čechů a Slováků se na Facebook v práci nedostane, jelikož jim ho zaměstnavatel blokuje nebo zakazuje. “Prime-time” česko-slovenského Facebooku nastává mezi devatenáctou a jedenadvacátou hodinou večerní. Lidé se dívají na televizi a sdílejí své názory na program na Facebooku.

Lidi komentují televizní vysílání online :)

Není nad to zapsat si hodnotné výroky z televizního pořadu. Klasika potěší.

ASI prý umí také monitorovat zabarvení obsahu, tedy zda je jeho tvůrce kladně či záporně naladěn. V tomto případě bych si dovolil tipovat, že uživatelé Facebooku budou televizní pořady hodnotit spíše záporně.

Ataxo3

Twitter je oproti Facebooku v Česku a na Slovensku minoritní záležitost. Říká se ale, že jsou na něm zajímavější lidé. To je věcí názoru, ale každopádně je prý nyní na Twitteru 18 600 aktivních Čechů a Slováků. Oproti lidem z Faceboooku se ti na Twitteru liší v tom, že si o víkendu dávají pauzu a oproti pracovním dnům tweetují méně. V rozdělení tweetů podle hodin je to podobné jako s Facebookem, špička je večer od sedmi do devíti. Vyhledávání na českém a slovenském Twitteru je k dispozici díky Klábosení. Tato služba zdarma nabízí také přehled nejpoužívanějších hashtagů česko-slovenského Twitteru a TOP 101 českých a slovenských twitteristů. Pokud tedy chcete zjistit, co se na Twitteru píše o někom nebo něčem, dobře poslouží vyhledávání vedené ve tweetech (je jich prý přes milion) Čechů a Slováků. Tedy mezi účty Čechů a Slováků, které jsou prohledávány Klábosením.

Top 10 českých Twitteristů

TOP10 českých a slovenských twitterových účtů podle Klábosení (stav 7.11.2010)

Jak jsou na tom Češi a Slováci v používání Facebooku ve srovnání se zahraničím? Z údajů zveřejněných na serveru Allfacebook.com plyne, že jsme v určitých ohledech jiní. Celosvětově je na Facebooku špička ve tři odpoledne a neděle nejsou vůbec silným dnem. Tedy alespoň podle citovaného výzkumu společnosti Vitrue.

Vitrue-times

Zdroj grafu: průzkum Vitrue

ASI je především marketingový nástroj sloužící firmám ke sledování online reputace. Podle zveřejněných informací oproti podobným zahraničním nástrojům zohledňuje češtinu, a to včetně skloňování. Do vyhledávání jsou zahrnuty i diskuze u článků na zpravodajských serverech, což je firmami hodně sledovaný prostor. “Jsme teprve na samém počátku zkoumání zákonitostí a trendů v sociálních sítích. S naším nástrojem jsme dostali k dispozici obrovské množství dat, která jsou veřejně k dispozici, ale dosud je nebylo snadné strukturovaně zkoumat. Následující kroky budou zahrnovat např. nacházení komunit a jejich názorových vůdců, zjišťování, jakým způsobem se šíří informace (stávají se z nich memy), kde je nutné spustit video, aby se stalo virálním a podobně,“ říká Josef Šlérka, šéf vývoje v Ataxu. Těšit se na nová data a poznatky nemusí nejenom marketéři (tedy ti, kteří by měli využívat placené služby), na své si přijdou i běžní smrtelníci, které prostě zajímá, o čem se na Internetu vlastně mluví.

Na českém trhu další podobný nástroj nabízí Newton Media pod názvem Monitoring Sociálních sítí. V tomto případě ale nejde o službu s online přístupem, nýbrž o pravidelně zasílaný seznam zmínek o tématu, službě či společnosti, jejíž sledování si zákazník zaplatí. Jde tedy o jiný formát výstupu, než u služby ASI, ale je to formát, v jakém firma rozesílá monitoring tisku, tedy o něco, na co jsou její zákazníci zvyklí.

EBF6

Vedro z pohledu Newton Social Monitoru

Příklad výstupu Newton Media Monitoringu sociálních sítí na téma Vedro. Excelová tabulka

Zahraniční podobné služby jako Radiant6 nebo Dialogix nejsou pro absenci české podpory a zejména pro potíže se zpracováním české diakritiky k běžnému používání bohužel vhodné.

Anketa

Píšete statuty (zprávičky) na Facebooku?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 11. 2010 18:58

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »