Hlavní navigace

Jak se vyvíjí návštěvnost: Atlas propadá, Novu drží TV produkce

10. 6. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
NetMonitor konečně včera vydal oficiální čísla návštěvnosti za březen a duben, což je v červnu nepříjemné zpoždění. Podívejme se, jaké jsou zajímavé poznatky z publikovaných čísel. Kdo ztrácí, kdo roste?

Pro potřeby článku jsme porovnali data za první čtyři měsíce letošního roku týkající se Reálných uživatelů podle NetMonitoru, vyseparovali jsme servery s denní návštěvností nad 10 000 uživatelů a v nich se nyní podívejme na zajímavé pohyby a změny.

NetMonitor short
O problémech s dostupností dat NetMonitoru jsme podrobně referovali v tomto článku: Boj o data NetMonitoru nemá konce. Výsledek? Tisková zpráva SPIRu: Chybějící data NetMonitoru budou v polovině června se slevou
Nová metodika NetMonitoru je rozebrána zde.

První zajímavostí jsou nově měřené servery. Tak především jeden z největších českých obchodů Kasa.cz se přiznal, že měsíčně projde jeho „branami“ přes 190 000 uživatelů, denně pak téměř devět tisíc. Jelikož jde o první data (za duben), nelze z nich nic vyvozovat, je nakonec i docela možné, že data nejsou za celý měsíc, takže nemusí mít žádný vztah k realitě a uvidíme, zda se Kasa.cz mezi veřejně dostupnými výsledky zdrží i další měsíc. Mezi velkými e-shopy to obvyklé nebývá.

Nejdříve obecně k celkovým číslům za český Internet. Na tom se ocitlo za měsíc letos vždy přes 6 milionů uživatelů, příjemné je, že roste počet týdenních uživatelů – nyní je to přes pět milionů. V dubnu naopak vinou svátků a hezkého počasí poklesl počet denních uživatelů pod tři miliony. V praxi to obnáší meziměsíční růst přes 2 % a dubnový pokles 3,6 % v denních číslech.

Seznam, Centrum a iDNES

Hegemonem českého Internetu je stále Seznam, i letos na něj zavítá přes 70 % uživatelů, kteří se pohybují po českém Internetu a toto číslo nemá tendenci se nijak měnit. Samotná služba Novinky, která není ve výše uvedeném čísle započtena, hravě strčí denní návštěvností do kapsy jak Centrum, tak iDnes, malá strkanice vznikne teprve při pohledu na měsíční čísla, kde by iDnes mírně předběhl Centrum i Novinky. Jestli je nějaký produkt z dílny Seznamu, u něhož výsledky jsou mizerné, pak je to Spráce.cz. Pokles mezi lednem a dubnem o 45 % volá po řešení – samozřejmě pokud někde nevypadly ze šablon měřící kódy… Naopak náladu spraví rostoucí Počasí, kde se jeho relaunch na používanosti odrazil velmi příznivě a mezi lednem a dubnem služba vzrostla o 20% uživatelů.

Situace se otočí, pokud započteme všechna média ze skupiny provozovatele – pak už Mafře nepomůže, že prakticky všechny služby započítává pod svou hlavní doménu iDnes.cz a je třetí s odstupem za Centrum Holdings jak v denních, tak měsíčních číslech. Kdo do čísel přispěl jen pramálo, je Atlas, jehož sestup pokračuje. Za letošní rok do dubna ztratil 28 % a poprvé se v dubnu dostal pod milion měsíčních uživatelů. Další důkaz, že jde o aktivitu na odpis a strategie Centra vůči někdejší velké značce českého Internetu je spíše likvidační. Snad Centru tuto ztrátu vynahradí opanování středoevropských trhů, jak v něj firma doufá.

Netmonitor 4/2009
RU měsíční RU týdení RU denní RU pracovní den RU víkend
Celkem č. internet 6 522 812 5 305 551 2 958 513 3 202 983 2 286 222
Seznam.cz 5 078 882 4 012 155 2 236 224 2 440 203 1 675 283
Centrum Holdings 3 406 040 2 028 945 809 241 853 975 686 222
Mediální skupina Mafra 3 279 828 1 810 044 590 929 640 914 453 471
CET 21 2 599 293 1 185 156 299 085 309 415 270 676
247media 1 439 030 711 665 254 649 264 553 227 413

247media zahrnuje Líbímseti, Magazin.cz a Toplist

Nova a Líbko

Až s odstupem půlky peletonu za touto dvojkou následuje CET21 se svou Novou a Blog.cz, jakož i 247media zahrnující především Líbímseti, ale volně přidružené i další servery jako Toplist, které nepatří stejnému majiteli.

Samotná Nova ukazuje, jak je těžké dělat zajímavý obsah pro Internet. 54 % její návštěvnosti dělá zábavní sekce, tedy videoarchiv televize, tu menší polovinu teprve dělá Tn.cz a zhruba o třetinu z ní se stará softerotická Red sekce. Jinak se ale CET21 zdárně drží a je zhruba tak na svých, což v turbulentním začátku roku je slušný výsledek.

Oproti tomu Líbímseti, místo aby bodovalo, ztratilo do dubna 14 %. Sice to zřejmě padá na vrub volných dní, na něž je cílová skupina Líbka háklivější, pokles byl také v kratším únoru, březen již vypadal stabilně, ale s takovou se bude Facebooku zle odolávat.

Blogsystémy

Zajímavá je situace na blogerské scéně. Největší systém Blog.cz patřící pod křídla CET21 se v návštěvnosti propadl z lednových měsíčních 2,2 milionů na 2 miliony uživatelů za duben, padla i denní čísla. Kotrmelci prošlo i Bloguje.cz, které se pohybuje v citelně nižších číslech a z 311 tisíc lednových uživatelů se dostalo na 384 tisíc uživatelů v dubnu. Skoky prošel i příbuzný Webgarden.cz určený ke tvorbě stránek zdarma, ty spadly o více jak 20 % mezi lednem a dubnem v měsíčních číslech, podobně i v denních.

SMS zdarma

Zajímavé jsou výsledky stránek operátorů pro posílání SMS zdarma. V auditu jsou přítomny výsledky za T-Mobile a Vodafone a zajímavé je, že zatímco v měsíčních číslech Vodafone překonává T-Mobile o polovinu, v denních číslech je na dvojnásobku T-Mobile. Zdá se, že uživatelská skupina Vodafone si zvykla používat jeho SMS bránu pravidelně. Co to znamená v reálných uživatelích? Zatímco u T-Mobile si v dubnu poslalo SMS 400 tisíc uživatelů, u Vodafone to je přes 615 tisíc lidí, za den pak v průměru 54 tisíc u T-Mobile versus 94 tisíc u Vodafone. Škoda, že v porovnání chybí O2.

Technické servery klesají

Zajímavý je radikální pokles návštěvnosti prakticky všech technických titulů, přičemž ztráta se pohybuje v rozmezí 15–30 %. Nejméně pokleslo ŽivěTechnetem, ve středu žebříčku poklesu se drží Lupa, Hrej a CD-R, nejhůře to odneslo DSL, Bonusweb, Svět hardware a PC Tuning. Technika prostě ve svátečním dubnu netáhla, hezké počasí nabízelo zajímavější svody a kromě toho se na prodejní pulty nechystalo nic zajímavého, kvůli čemu by se vyplatilo surfovat po novinkách.

Skokani

Skokanem je Fotbal.cz, který rostl z 57 tisíc na 139 tisíc uživatelů, hezkých 140 % mu nadělila fotbalová sezona – a v ní platí, že rychle nabyl, rychle pozbyl, s tím provozovatel musí počítat. Sport iDnesu si na své konto připsal 20 % růstu, což je hezké, ale k výsledku Fotbalu to má daleko.

BRAND24

Překvapivě z druhé strany: pokles Československé filmové databáze je trvalý a citelný, z více jak milionu měsíčních uživatelů padlo ČSFD na 776 tisíc, to je ztráta 22 %.

Toliko tedy letem světem po zajímavostech z NetMonitoringu. Bohužel pro zákazníky i pro článek je zveřejnění dubnových a březnových dat v červnu nemilé – nejenom pro psaní článku. Chcete-li si sami pohrát s aktuálně zveřejněnými daty, zde najdete naši normovanou XLS tabulku použitou pro článek.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).