Hlavní navigace

Joost - televizní kontrarevoluce

 Autor: 29
David Antoš 21. 3. 2007

Video na Internetu znamená nové příležitosti a výzvu pro všechny aktéry televizního trhu – diváky, producenty, TV kanály i inzerenty. Revoluce symbolizovaná YouTube přinesla úplně jiný model „televize“ – jiný způsob chování diváků, jinou délku i obsah videí, jinou strukturu producentů, jiné možnosti monetizace. Nejvážnějším ideovým protivníkem YouTube může v tomto roce být Joost. V čem jde dál než YouTube a v čem se naopak konzervativně drží poblíž současné televize?

Evropské naděje

První zajímavá věc na Joostu (dříve nazývaném kódovým označením The Venice Project) je jeho sídlo v Lucembursku. Zdá se, že Evropa v oblasti internetových služeb poslední dobou zvedá hlavu a přes dominanci amerických společností v této oblasti se nové úspěšné či alespoň nadějné evropské projekty objevují v stále větší frekvenci. A nejde jen o obvykle zmiňovaný Skype – francouzský NetVibes je v čele personalizovaných domovských stránek, nizozemské eBuddy je předním multiplatformním webovým IM, původně rakouské Jajah má úspěch s unikátním způsobem, jak levně volat přes web po celém světě, česko-anglické AllPeers je v čele pelotonu služeb zaměřených na přímé sdílení souborů. Ostatně i nejbližší alternativa Joostu – Babelgum – má sídlo v Irsku.

Kazaa, Skype, Joost

Druhou zajímavou věci jsou jména zakladatelů Joostu – Niklas Zennström a Janus Friis. Ti pokračují v řadě Kazaa (někdejší P2P jednička po pádu Napsteru) a zejména Skype (současná VoIP jednička prodaná za závratných 2,6 miliardy dolarů eBay). Přestože jsou oba nadále zainteresováni ve Skypu, Joost je zcela nezávislý a jejich soukromý projekt. Jména majitelů Joostu však pro něj mají větší hodnotu než peníze, které jsou do něj vzhledem k minulým úspěchům schopni investovat. Díky nim se o Joostu psalo už dlouhé měsíce před tím, než se vůbec objevil alespoň první screenshot, jako relevantnější partner se z toho důvodu jistě jeví i pro velké tvůrce televizního obsahu.

P2P televize

Pokud o Joostu slyšíte poprvé, jednou větou by se dal charakterizovat jako desktopový program pro přehrávání proudovaného videoobsahu členěného do kontinuálních kanálů a distribuovaného pomocí P2P technologie. Právě P2P stojí za předchozím úspěchem dvojice Zennström – Friis, nejprve při distribuci hudby, poté pro internetovou telefonii. P2P umožňuje s nízkými náklady spustit službu, která má vysoké nároky na datový tok. Video je v tomto ohledu velkou výzvou a aplikace této technologie pro Joost znamená, že mohou podporovat videa s vysokým rozlišením s menšími náklady, než jaké má YouTube, jehož rozlišení videa je přitom mizerné. Zvýšené datové přenosy však tak jako tak někdo zaplatit musí, použití P2P jen znamená, že je Joost přenáší na své diváky či až na internetové poskytovatele. Za pouhých deset hodin vás tak Joost může stát celý gigabyte provozu. Zvláště v českých podmínkách to není vůbec málo, – dokud se nezruší či alespoň výrazně neposunou FUP limity na rozumné hodnoty, může být pro řadu uživatelů Joost dost dobře nedostupný. Nabízí se otázka, zdali je síť vůbec schopna utáhnout provoz, který by způsobilo masivní rozšíření Joostu. Michal Krsek k tomu však říká: Podle mého názoru neudělá Joost s českým Internetem prakticky nic. Pokud bude Joost distribuovat globální obsah, bude většina zdrojů díky nedostatečné kapacitě upstreamu českých retailových internetových služeb stahována ze zahraničí. Tento scénář by se mohl změnit v případě, že velká část českých uživatelů Joostu bude pocházet z akademické sféry. Pokud bych to měl kvantifikovat, čekám nárůst špiček datových přenosů v rámci českého Internetu maximálně o stovky Mb/s.

Joost1

Základní okno Joost. Vše kromě videa (a případně pluginů) se po čase schovává.

YouTube jsou klipy…

V jistém smyslu lze o Joostu uvažovat jako o čistém protikladu YouTube. Filosofie Joostu se liší snad úplně ve všem a v daleko vyšší míře se snaží být „vylepšenou televizí“. Odvážná je sázka na desktopový program, která je však pro P2P model Joostu pravděpodobně technologicky nezbytná. Na případné diváky to však klade vyšší nároky. Nejenže si Joost musejí aktivně stáhnout, zaregistrovat se a nainstalovat, ale zejména se od nich očekává jiné chování při rozhodnutí jít si něco pustit. Návštěvníci na YouTube proudí v zásadě virálně – mnoho lidí na něj chodí jednoduše prokliknutím odkazu, který jim někdo poslal jako tip, nebo skrze na nejrůznější servery přímo vložené přehrávače YouTube. To znamená, že divák vůbec nemusí mít v hlavě myšlenku: „Jdu se dívat na televizi“ a sledování videí je pro něj součást brouzdání stejně jako e-mailování, chatování, čtení článků. Může si pustit pětiminutový klip a vrátit se k práci, souběžně chatovat s pěti lidmi a proletět článek o novém Superbu. Nároky na něj jako na diváka kladené jsou minimální. Klipy jsou obvykle krátkým zábavným rozptýlením s nevalnou kvalitou obrazu, na YouTube a obdobných službách jsou jen minimálně akcentovány kanály, tedy kontinuální proud videoobsahu. Na zhlédnutí každého jednoho klipu musí uživatel podniknout nějakou akci – minimálně kliknout.

…Joost kanály

Joost spoléhá na to, že ona klipovitost YouTube není obecným trendem, ale jedná se jen o první etapu rozvoje videa na Internetu. V základním nastavení se rozhraní Joostu roztáhne na celou plochu obrazovky, zmizí vše ostatní včetně lišty a váš monitor se v zásadě promění v televizi. Abyste se rozhodli takhle zanechat všeho, co jste dosud na počítači dělali, a plně se soustředit jen na Joost, musíte mít jasný záměr „zapnout bednu“, dát nohy na stůl a koukat na televizi. Tomu odpovídá i členění obsahu – veškerá videa náleží do některého z kanálů (v době psaní článku jich bylo dvacet) typu IndyCar Series, Saturday Morning TV či Bridezillas. Kanály však neznamenají to samé co u klasické televize – je to jen soubor na sebe navázaných a seřazených videí, která se při spuštění kanálu vždy – poněkud nelogicky – začnou přehrávat od začátku. Do budoucna se však pravděpodobně objeví i jiné formáty kanálů, které by se možná mohly více blížit klasické televizi, a vyloučeny nemusí být ani živé přenosy či v reálném čase proudované vysílání klasických televizních stanic. Vedle toho si zvláštní kanál můžete vytvořit z výsledků vyhledávání – přes preferování kanálů Joost umožňuje vyhledat konkrétní klipy napříč nimi a z této kolekce vytvořit další seznam.

Joost2

Nabídka kanálů zatím není rozsáhlá, Joost však nové a nové dohody s producenty ohlašuje ve slušném tempu.

Pluginy

Že je odříznutí od webu i ostatních aplikací při sledování Joostu nedostatkem, si však jeho tvůrci uvědomují, proto je zde možnost pluginů. Jejich vývoj je prý usnadněn i tím, že Joost je vyvíjen na platformě Mozilly. Přímo přes přehrávané video si tak můžete umístit průhledného Jabber klienta, RSS čtečku a další nástroje. Jejich počet je v tuto chvíli limitován na jen pár aplikací, plánuje se však otevření systému tak, aby nové pluginy mohl vytvářet každý. Ačkoliv jsou překvapivě dobře použitelné a nerušivě sladěné s puštěným videem běžícím na pozadí, jedná se přesto jen o simulaci webu.

Joost3

Ani počet pluginů není velký, kupříkladu Jabber klient je však jistě zajímavý.

„Telka přes net“

Z uvedených parametrů je jasné, že Joost je stavěn na míru profesionálním producentům a dnešním televizním sítím. Kanály, vyšší kvalita obrazu, předpoklad delšího a pasivnějšího sledování – to jsou parametry, kterými se Joost přibližuje podmínkám klasické televize, na druhou stranu ji tak také dost možná ohrožuje daleko více než YouTube, je její daleko bližší náhražkou. Ostatně i těch pár reklam, co již lze na Joostu najít, kopíruje klasické reklamní šoty. Joost dokonce v nejblížší době podle všeho nenabídne možnost sdílení amatérských videí a soustředí se na dohody s velkými producenty. Není proto vůbec vyloučené, že se Joost stane platformou podporovanou profesionálními tvůrci v souboji s Googlem a YouTube, odkud by naopak veškerý autorsky chráněný obsah mohl brzy nedobrovolně zmizet a stát se tak výhradně základnou pro amatérské klipy.

Joost4

A takto může rozhraní teoreticky vypadat, když si zapnete všechny pluginy a necháte je trvale přišpendlené přes obraz.

Velcí producenti vracejí úder

Takovéto rozdělení – byť neostré – by nebylo úplně nelogické. Rozhraní YouTube se na sledování celovečerních filmů nehodí právě tak, jako se rozhraní Joostu nehodí na přehrání jednoho virálního videa vybuchující koly s mentosem. Celou otázku dost možná rozřeší až právníci. Prvním producentem, který se otevřeně přihlásil k Joostu a zaútočil na YouTube, je Viacom – společnost vlastnící například MTV či Comedy Central. Po požadavku na stažení 100 tisíc videí, která měla porušovat práva Viacomu, přišla tato firma i se žalobou a požaduje po Googlu kompenzaci ve výši jedné miliardy dolarů. Za připomenutí stojí, že celá akvizice YouTube stála Google 1,6 miliardy. Pokud by Viacom uspěl, pravděpodobně by se o svůj podíl přihlásili i ostatní producenti a Google by se buď musel nechat pořádně oškubat, nebo YouTube zavřít – právě nejspíše z právních důvodů je tato služba i nadále provozována samostatnou společností vlastněnou Googlem. Takovýto krajní model je však silně neočekávatelný. I krok Viacomu lze vnímat především jako pokus o vylepšení pozice při vyjednávání s Googlem o sdílení příjmů z reklamy. Tak jako tak, Joost může na válce Googlu a televizních společností jen a jen získat.

WT100

Černý kůň roku

Jestli Joost čeká úspěch či zapomnění, je velkým otazníkem roku 2007. Veřejného spuštění by se měl dočkat pravděpodobně v květnu, každopádně však v první polovině tohoto roku. V mnohém jeho osud napoví, jak hluboce se změnil způsob přijímání videí uživateli. Pokud byl minulý rok plný YouTube a vizí pádu hollywoodských producentů v konkurenci s amatérskými tvůrci, Joost letos může ukázat, že „stará“ televize zdaleka nespěje k zániku, byť se předvede v modernějším hávu. Nejpravděpodobnější však je, že budoucnost internetové televize patří kompromisu mezi oběma přístupy.


Mám dvě volné pozvánky do Joostu. Rád bych je udělil prvním dvěma zájemcům, kteří by se poté byli ochotni podělit o své dojmy v podobě recenze na blogu či kdekoliv jinde. Napište si do komentářů.

Anketa

Který koncept internetové televize uspěje?

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Vitalia.cz: Výrobci začnou snížovat obsah cukru, soli a tuku

Výrobci začnou snížovat obsah cukru, soli a tuku

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny