Martin Krušina: nechtěli jsme jít cestou legalizování kradeného obsahu

V polovině dubna loňského roku spustil největší český videoserver Stream.cz hudební web nabízející výběr z desetitisíců videoklipů, to vše legálně, v režimu on-demand. Letos uzavřel provozovatel smlouvu i s vydavatelstvím EMI a Bandzone.cz, čímž databázi videoklipů o několik tisíc kusů rozšířil. Bude to ale stačit? Co se stane, když podobné smlouvy uzavře například Youtube? „To je samozřejmě riziko podnikání,“ říká šéf projektu Martin Krušina.

Jak vznikl projekt O2 Stream Music?

Když vznikl Stream.cz, bylo jasné, že pokud se profiluje jako video server, tak jeho součástí musí být i hudební videa. Uvědomovali jsme si, že právě hudební videa patří mezi nejvyhledávanější obsah na Internetu. Už od začátku jsme byli rozhodnuti jít legální cestou a nechtěli jsme se tak, jako například Youtube, vydat cestou legalizování kradeného obsahu. Abychom mohli bezesmluvně a legálně vysílat videoklipy, tak jsme vytvořili hudební „televizi“, do které jsme nasypali asi tisíc klipů a návštěvníci Streamu si tu televizi mohli pustit, ale nemohli rozhodovat o tom, které video v danou chvíli poběží. Tento kanál byl sice populární, ale uživatelsky nepříliš komfortní. Proto jsme se rozhodli uzavřít smlouvy se všemi velkými hudebními vydavatelstvími, které vlastní práva ke konkrétním klipům a vytvořit službu na vyžádání, která obsahuje právě hudební klipy

S kým máte tedy dnes uzavřené smlouvy?

Universal, Sony Music, EMI, Warner Music a tuzemský Supraphon, které zastupují přes 90 procent interpretů, kteří se na českém trhu prodávají.

Jak probíhala jednání s držiteli práv? Cítili jste z jejich strany ochotu se dohodnout?

Jednání byla dlouhá, v řádu několika měsíců až půldruhého roku. Vzhledem k tomu, že všechny strany, které v tomto procesu byly zainteresovány, ale měly zájem spolupracovat, tak se nakonec podařilo se všemi vydavatelstvími, která jsme oslovili, najít dohodu. To, že jednání trvala relativně dlouhou dobu, souvisí také s tím, že podobná služba v Česku zatím neexistuje a tudíž ani hudební vydavatelství v tuzemsku s žádným subjektem ještě podobné smlouvy neuzavírala. Nejjednodušší byla jednání v případě Supraphonu, který stejně jako Stream.cz, vlastní Miloš Petana.

Martin Krušina – od roku 2007 spolupracuje se serverem Stream.cz jako dramaturg hudebních obsahů, od roku 2009 je produktovým manažerem služby O2 Stream Music.
  • Začínal v České televizi, kde jako elév působil v domácím zpravodajství a publicistice. Sedm let strávil v TV Nova, kde byl redaktorem a posléze vedoucím zahraničního zpravodajství, spoluzakládal a vedl redakci pořadu Víkend.
  • Jeho celoživotním koníčkem je hudba, přispíval do několika hudebních časopisů, tři roky byl redaktorem časopisu Filter.

Vyjednávali jste s českými pobočkami hudebních vydavatelů?

Ano, ale smlouvy jsme uzavírali s centrálami. Z nich také do České republiky, ať už elektronicky nebo na fyzickém datovém nosiči, putovaly soubory obsahující klipy.

Podařilo se se všemi vydavatelstvími vyjednat stejné nebo alespoň podobné podmínky?

To byl náš původní záměr a povedlo se vyjednat srovnatelné podmínky. Asi by to ani jinak nefungovalo. Jednotlivá vydavatelství, i když jsou v konkurenčním vztahu, spolu totiž velmi čile komunikují, takže by ani nebylo udržitelné, aby jedno z nich mělo výrazně lepší podmínky.

Martin Krušina (Stream.cz) - 1

Proč myslíte, že se s vámi, jako s lokálním hráčem, vydavatelství rozhodla smlouvy uzavřít?

To je spíše otázka na samotná vydavatelství. Takové smlouvy jsou ale po ně výhodné, protože jim přináší profit. Vydavatelé si samozřejmě uvědomují, že to bude digitální obsah, který bude v budoucnu tvořit podstatnou část jejich příjmů. Tudíž i v jejich vlastním zájmu je, vyzkoušet si jak prodej hudby funguje a s jakými výsledky.

Platíte hudebním vydavatelům za klipy formou paušálu nebo za každé zhlédnutí?

Odvádíme určitou částku, v řádu haléřů, za každé zhlédnutí. Navíc mají vydavatelství nárok na podíl z reklamy, která se službou souvisí.

Z jakých zdrojů je O2 Stream Music financován? Do jaké míry se podílí na financování provozu Telefónica O2?

Server měl dost vysoké pořizovací náklady a má dost vysoké provozní náklady. Bylo od začátku jasné, že server musí mít silného partnera, který pomůže s jeho financováním. Nejdřív jsme uzavřeli smlouvy s labely a potom jsme začali hledat partnera, kterým se následně stala Telefónica O2. Její zájem na poli hudby je evidentní: prodej vyzváněcích melodií či spolupořádání hudebních akcí. Naše potřeby a zájmy se v tomto případě střetly. Telefónica O2 má rezervován určitý procentuální podíl z reklamních pozic. Od začátku letošního roku nabízíme volné pozice i třetím stranám. Abych se ale vrátil k vaší otázce, bez velkého partnera by tato služba asi nemohla fungovat, resp. museli bychom ji dotovat z vlastních zdrojů.

Prodáváte i videoreklamu?

Kdybychom před videoklipy dávali reklamu, tak bychom byli natolik znevýhodněni oproti konkurenčním serverům, že by to pro nás mohlo mít fatální následky. Tudíž jsme takovou strategii už předem zavrhli. Pokud si ale dáte klipy do playlistu, tak se za každým pátým klipem přehrává třicetisekundová reklama.

Jakou přidanou hodnotu O2 Stream Music nabízí oproti ostatním videoserverům? Obdobný obsah pravděpodobně najde uživatel i na serverech typu Youtube.

Teoreticky ano, ale prakticky se stává, že to, co uživatel hledá, například na Youtube nenajde. Hodně hudebních videoklipů je na Youtube pro české uživatele nedostupných, protože některá hudební vydavatelství nemají s Youtube smlouvy pro český trh. Další výhodou O2 Stream Music je fakt, že zde najdete pouze oficiální klipy, nemusíte se prohrabovat balastem. Minulý týden jsme navíc spustili novou verzi, která obsahuje i další doplňkové služby jako možnost koupit si lístky na koncert nebo kalendář hudebních akcí. Přesunuli jsme tam také veškerý hudební obsah ze serveru Stream.cz a přidali přibližně 5 tisíc nových videoklipů od vydavatelství EMI.

Martin Krušina (Stream.cz) - 2

K obsahu se dostane pouze uživatel s českou IP adresou?

Ano. K některým videoklipům se ale dostanou i uživatelé ze Slovenska, jelikož nám některé smlouvy umožňují šířit obsah i na Slovensku.

Kolik uživatelů měsíčně zavítá na váš videoserver?

Měsíčně máme okolo 400 tisíc reálných uživatelů a téměř 6 milionů zobrazených stránek.

Roste návštěvnost v čase?

Server jsme spouštěli loni v dubnu a díky mediální kampani jsme zaznamenali velkou návštěvnost. Přes léto návštěvnost tak jako u většiny serverů poklesla, ale od podzimu až do současnosti sledujeme nárůst v řádu desítek procent měsíčně. Se spuštěním nové verze očekáváme, že dojde k dalšímu zvýšení návštěvnosti a zejména počtu zobrazených stránek.

Čas od času se na omezenou dobu objevuje na serveru exkluzivní obsah. O co se jedná?

S vydavatelstvími Universal a Sony Music máme smluvně zajištěno, že všechny klipy domácích interpretů máme v exkluzivní premiéře dříve, než jdou do ostatních médií, a to po dobu minimálně tří dnů. S těmito videoklipy máme výborné zkušenosti. Je to obsah, na který uživatelé opravdu slyší.

Kteří hudební interpreti na Streamu nejvíce „táhnou“?

Nejvyhledávanější ze zahraničních interpretů je Lady GaGa, mezi tuzemskými zpěváky vede ve sledovanosti Lucie Vondráčková.

Martin Krušina (Stream.cz) - 5

Lze z toho usuzovat, jaká věková skupina tvoří jádro uživatelů O2 Stream Music?

Myslím si, že ne. Pravidelně na O2 Stream Music chodí mladí uživatelé z věkové skupiny – 12 až 25 let. Nicméně jelikož server a videoklipy promujeme na homepage Seznamu, tak i podíl uživatelů z ostatních věkových skupin není marginální. Nedávno jsme například nasadili exkluzivní klip Věry Špinarové, který měl u diváků velký úspěch.

Počítali jste s tím, když projekt vznikal, že bude zaměřený spíše na mladší věkové skupiny?

Hudba jako taková, je vždy projekt pro mladší cílovou skupinu. Jak je ale vidět, tak potenciální publikum je mnohem větší, než jsme si všichni představovali.

Nedávno jste podepsali smlouvu s provozovateli Bandzone.cz. Na čem konkrétně bude postavena spolupráce s tímto serverem?

V nové verzi O2 Stream Music se díky spolupráci s Bandzone.cz objevilo více než tři tisíce videoklipů českých a slovenských nezávislých kapel. Předtím měl Bandzone.cz tyto klipy na Youtube.

Dnes máte uzavřeny smlouvy se všemi významnými hudebními vydavateli, co se ale stane v okamžiku, když zítra obdobné smlouvy pro český trh uzavře i Youtube, který se postupem času stal synonymem pro online video?

To je samozřejmě riziko podnikání. Pokud byste takhle uvažoval, tak byste se do podobného projektu vůbec nemohl pustit. Ale věříme, že v podobě jasného záměru zaměřit se pouze na hudbu, s doplňkovými službami třeba v podobě kalendáře hudebních akcí a s exkluzivním obsahem, který jinde není k nalezení, bychom obstáli.

Content

Děkuji za rozhovor

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz

Anketa

Kde nejčastěji sledujete hudební videoklipy?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 3. 2010 16:10
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »