LinkedIn pro začátečníky

Jak založit a vyplnit profil a jak používat sociální síť LinkedIn? Zkuste servis pro budování sítě profesních kontaktů a tvorbu online životopisu s referencemi. Používejte aplikace, doporučte své současné a bývalé kolegy. Třeba si najdete i zajímavou práci.

LinkedIn je sociální síť orientovaná na profesní kontakty, jejím hlavním cílem je “professional networking”, tedy sdružování profesionálů. LinkedIn má více než 40 milionů členů, kteří vystavují svůj profesní profil, hledají lidi z oboru a pracovní uplatnění.

Pokud ještě nejste členy sítě, registrujte se na stránce k tomuto určené. Po vyplnění základních údajů (iniciály, e-mail, heslo, země, zaměstnavatel a status: zaměstnanec, majitel podniku…) se dostanete na stránku, která vám pomůže najít kontakty na lidi, kteří již LinkedIn používají a jsou ve vašem adresáři. Můžete hledat podle e-mailové adresy (podporován je třeba Gmail), v adresáři vašeho e-mailového klienta, bývalé kolegy nebo spolužáky.

LinkedIn1

Před samotným přihlášením do systému je potřeba kliknout na odkaz v e-mailu, který vám dorazil na adresu, kterou jste zadali při registraci. Potvrdíte tak svojí registraci kliknutím na tlačítko “Confirm”, poté se přihlásíte heslem, které jste zvolili na začátku registrace a můžete začít upravovat profil a hledat kontakty.

Můžete začít nahráním fotky, to provedete po kliknutí na siluetu u vašeho jména, vložit můžete soubor s maximální velikostí 4MB, podporované formáty jsou JPG, GIF nebo PNG. Dále můžete upravovat svůj profil, a to po volbě “Profile” a “Edit my Profile” v levém vertikálním menu. U všech uvedených položek můžete části profilu měnit po kliknutí na “Edit”. Je velmi důležité zadat přesně a pečlivě všechny nejdůležitější položky. Hlavně vzdělání, tedy absolvované školy, a praxi. Nebojte se zadávat podrobnosti, nejenom funkci a období, ale i popis pracovních povinností. Důležité je i vyplnění položky “Summary”, do které můžete vypsat vaše cíle, zkušenosti, zaměření, prostě všechno, co vás charakterizuje a čím se chcete pochlubit. Kliknutím na “Customize my URL” v profilu si můžete nastavit lepší URL adresu vašeho profilu, například ve formátu www.linkedin.com/in/jme­noprijmeni, což je příjemnější jednak pro zapamatování, i pro odkazování, případně pro jeho uvádění v tiskovinách.

LinkedIn2

V profilu můžete dále vytvářet takzvané “Recommendations”, tedy doporučení. Pokud chcete, aby vás někdo ze sítě doporučil jako odborníka v určité problematice, požádejte o to. Profil vypadá zajímavěji, pokud se můžete chlubit referencemi. Stejně tak můžete psát i vy doporučení svým kontaktům, doporučení je samozřejmě před zveřejněním potřeba odsouhlasit hodnocenou osobou.

V sekci “Contacts” vidíte přehled svých kontaktů v síti, prozatím těch, které byly vyhledány po registraci automaticky. Další lidi můžete přizvat kliknutím na “Add Connection” (nahoře v menu “Contacts”), stačí v tabulce vyplnit jméno, příjmení a e-mail. Zadaným osobám bude zaslán zvací dopis s odkazem, pomocí kterého se s vámi na LinkedIn budou moci spojit. Oslovit tak můžete registrované uživatele LinkedIn I ty, kteří zatím tuto sociální síť nepoužívají.

LinkedIn3

V sekci “Inbox” můžete prohlížet zprávy, například pozvánky od dalších uživatelů, kteří se s vámi chtějí spojit. Po kliknutí na “Compose message” můžete psát zprávy dalším uživatelům, v odeslaných zprávách (“Sent”) uvidíte i pozvánky, které jste odeslali zvoleným lidem. U nich je naznačen příznak, přijaté pozvání je označeno jako “Accepted”, zatím nepřijaté jako “Pending”.

Pomocí položky “Applications” si můžete do profilu přidat nejrůznější aplikace. Jednou z nejzajímavějších aplikací je SlideShare, ta umožňuje jednoduché sdílení prezentací. Dále je možné použít třeba aplikaci “Answers”, díky které se můžete o nějakém problému poradit s vašimi kontakty. Je možné také pořádat ankety (“Polls”) případně využít propojení s aplikací WordPress.

LinkedIn4

V “Groups” se můžete přihlásit do nejrůznějších skupin, sdružujících uživatele se stejným zaměřením nebo zaměstnáním. Skupinu můžete i vytvořit pomocí volby “Create a Group”. Skupiny, které vás mohou zajímat, najdete pomocí vyhledávání “Find a Group”, stačí zadat klíčová slova. Členství ve skupině znamená spojení s profesionály z oboru, budete pravděpodobně dostávat pravidelné newslettery shrnující aktuální dění.

V hlavním horním menu v položce “People” můžete hledat lidi podle velkého množství parametrů. Můžete vyhledávat nejen podle jména, ale i v určitých oborech, podle klíčových slov nebo zájmů. Pokud tedy neznáte konkrétní jméno, máte velkou šanci najít požadovaný kontakt díky propracovanému vyhledávání.

Důležitou funkcionalitou sítě LinkedIn je vyhledávání zaměstnání. V sekci “Jobs” je možné vyhledávat podle klíčových slov. Vyplatí se použít pokročilý formulář, kde je možné požadovanou pozici lépe specifikovat. V betaverzi je spuštěna sekce pro společnosti, do které můžete nahlédnout po kliknutí na “Companies”. I na tomto místě je možné najít zajímavé personální inzeráty, pro jejich zobrazení je nutné zaškrtnout volbu “Hiring”. Firemní profily jsou zatím v počátcích, ale jejich rozšíření je více než očekávané.

EBF16

LinkedIn5

Pokud vás někdo požádá o “přátelství”, dostanete informaci do e-mailu zadaného při registraci. V sekci “Account and Settings” můžete nejenom měnit údaje v profilu. Pozornost věnujte položce “Privacy Settings”, kde si můžete nastavit například zda budou vaše kontakty vidět do vašeho adresáře a další bezpečnostní parametry. Dobře je zpracovaný i “Help”, takže pokud budete potřebovat odpověď na veškeré dotazy, projděte si předpřipravené odpovědi.

Závěrem je potřeba ještě jednou zdůraznit, že profil by měl být vyplňován maximálně pečlivě a podrobně. Informace z LinkedIn jsou čím dál tím častěji na očích personálních manažerů, kteří tuto sociální síť začínají používat jako zdroj pro potenciální zaměstnance. Adresu svého profilu na LinkedIn můžete odkazovat na svém osobním webu, supluje totiž docela dobře elektronický životopis.

Anketa

jste nebo plánujete být na LinkedIn?

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 5. 2014 10:28

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »