Hlavní navigace

Martin Jebas (Ronnie.cz): posilování porazilo kytaru a vznikl byznys za 200 milionů

Martin Vyleťal 25. 7. 2014

Pokud neposilujete, asi tento web neznáte. Má historický design a neintuitivní název, přesto sem měsíčně přijde na 140 tisíc lidí a v e-shopu ročně prodá zboží za stovky milionů.

Když v roce 1999 na vysokoškolské koleji programoval svůj první web, asi si jen stěží dokázal představit, že se z něj časem stane největší z tuzemských internetových magazínů o posilování, kulturistice a fitness. Martin Jebas si i po 15 letech zakládá na tom, že si jak web Ronnie.cz, tak stejnojmenný e-shop programuje sám. Právě internetovému obchodu se v posledních letech nebývale daří, a proto chce ještě ve větší míře expandovat i do světa kamenných obchodů.

Když jsem na Ronnie.cz poprvé přišel, měl jsem pocit, že jsem se vrátil o zhruba deset let v čase. I přesto ale patří tento internetový magazín mezi nejčtenější tuzemské internetové magazíny v oboru. Odráží se aktuální podoba webu na vývoji návštěvnosti?

I když mě to překvapuje, neodráží a návštěvnost neustále roste. Stěžejní podíl na tom má šéfredaktorka a redaktoři, kteří web plní obsahem. Nicméně hodně lidí, kteří navštíví Ronnie.cz poprvé, se mají problém zorientovat. Navigace je z roku 2006 a už ani tenkrát nebyla úplně ideální. V současné době pracujeme na kompletním redesignu, který bychom rádi spustili ještě v průběhu letošního roku.

Jak web vznikl?

Vlastně naprostou náhodou. Kolega na koleji si v roce 1999 koupil knížku o HTML, já si ji půjčil a rozhodl se, že napíšu své vlastní webové stránky. Uvažoval jsem tehdy, že by se mohly věnovat hraní na kytaru nebo posilování – a nakonec jsem se rozhodl pro posilování. Zpočátku to nemělo ani vlastní doménu a běželo na kolejním serveru.

Proč zrovna název Ronnie.cz?

Jméno „Ronnie“ měl můj počítač v kolejní počítačové síti, a tak jsem nakonec pojmenoval i web. Z dnešního pohledu je to nešťastně zvolený název, zejména kvůli tomu zdvojenému n. Když například zmiňujete Ronnie.cz v televizi či rádiu, musíte název hláskovat. Nesčetněkrát jsem přemýšlel, že bych ho změnil, ale ta značka je dnes ve svém oboru tak zažitá, že už by to asi nebylo možné.

Kolik máte nyní čtenářů?

Podle Google Analytics je to zhruba 250 tisíc uživatelů měsíčně, Netmonitor nám za květen naměřil 138 tisíc reálných uživatelů. Sám se ale tak trochu divím, že návštěvnost neustále roste. Když se podíváte na titulku, tak je tam mnohdy hodně extrémně svalnatých lidí, kteří oslovují jen určitou omezenější skupinu uživatelů. Tady ale nutno dodat, že původně jsme zveřejňovali hlavně články o kulturistice, postupně se přidaly například trojboj, vzpírání, strongmeni a nejnověji i crossfit, tím se i okruh potenciálních čtenářů zvyšuje.

Víme také, že Ronnie.cz nenavštěvují pouze kulturisté a fanoušci kulturistiky, ale i spousta lidí, kteří chodí do posiloven jen tak, chtějí hubnout nebo přibírat. Snažíme se tomu přizpůsobit i obsah. V poslední době tak u nás vycházejí ve větší míře například články se zaměřením na zdravý životní styl, rehabilitaci, regeneraci a výživu.

Jak velký tým se stará o chod magazínu?

Pokud budu mluvit pouze o magazínu, na který se ptáte, pak tomu se na plný úvazek věnuje pět lidí. Nepočítám do toho ale dlouhou řadu externích autorů, grafika, obchodní zástupce a obecně lidi, kteří u nás pracují na více projektech zároveň.

Rostl web postupně nebo byly v jeho vývoji nějaké zásadní zlomy?

Šlo spíše o postupný rozvoj. Samozřejmě jsem se radoval z různých malých i větších milníků, například překročení hranice 100 čtenářů za den v září 2002, nebo když jsme předběhli tenkrát velmi dobrý server IFBB.cz, který byl dlouhou dobu předtím pro náš sport nejnavštěvovanějším.

Potom mi s chodem webu začala hodně pomáhat současná šéfredaktorka Ronnie.cz Štěpánka Flusserová. Pak, v roce 2003, jsem poprvé zkusil oslovit obchodníky, jestli by u nás nechtěli koupit reklamu. Tenkrát zareagoval pouze jediný, David Ouředníček, který provozoval maličký e-shop se sportovní výživou ourednicek.cz. Ten si u nás začal kupovat bannery – jednou za měsíc na jeden týden za tisíc korun.

Když po několika měsících viděl, že reklama opravdu funguje, dohodli jsme se, že společně spustíme internetový obchod pod značkou Ronnie.cz. Ta tenkrát navázaná spolupráce nám – i po lidské stránce absolutně bezchybně – funguje dodnes.

Martin Jebas - Ronnie.cz

Martin Jebas – Ronnie.cz

Je v tomhle odvětví velká konkurence?

Jak se to vezme, ale pokud mluvíme o počtu obchodů se sportovní výživou, ten je skutečně veliký. Nevím, jak je tomu v jiných oborech, ale co mi přijde zvláštní u nás je fakt, že mnoho konkurentů, místo aby pracovali a posunovali svoji firmu dál, mají tendenci „škodit“ a posílat všelijaké podněty na různé státní úřady. Jenže to, že si u nás různí kontroloři v podstatě podávají dveře, je na druhou stranu i pozitivní, protože nám to pomáhá vyladit určité drobnosti.

V porovnání s ostatními máme navíc velkou výhodu, zatímco většina našich konkurentů jsou pouze obchodníci, my provozujeme velkoobchod, maloobchod, e-shop, ale i internetový magazín a trenérskou školu, což nám v mnohém pomáhá. Díky tomu máme mimo jiné i o hodně lepší zpětnou vazbu. Víme lépe, co lidé chtějí, a dává nám to možnost na jejich potřeby dobře reagovat. Zatímco například ostatní e-shopy zákaznické preference, co se týče vlastností jednotlivých produktů, spíše tipují, my máme možnost se přímo zeptat širokého spektra našich čtenářů a podle toho, co řeknou, jim vycházet vstříc.

Proměnil se v průběhu času sortiment, který v e-shopu prodáváte?

Určitě ano, dříve jsme prodávali jen sportovní výživu, postupně jsme ale přidali činky, posilovací stroje, rehabilitační pomůcky, ale i sportovní oblečení a knihy.

Co se prodává nejvíce?

Jasně vede sportovní výživa. Na celkových prodejích se podílí z 85 až 90 %. Je to částečně způsobeno i tím, že marketing sportovní výživy umíme dělat velmi dobře, naopak neumíme pracovat tak dobře třeba se sportovním oblečením. Jednou z příčin, proč se nám u něj nedaří zvýšit podíl prodejů, může být i aktuální verze e-shopu, která s malými úpravami běží už sedm let. Sportovní oblečení je tam schované a lidé o něm moc nevědí. Pracujeme ale na nové verzi, kterou spustíme už letos a slibujeme si od ní, že nám mimo jiné právě pomůže zvýšit prodej ostatního sortimentu.

Jakou máte strategii, co se týče přidávání nových značek do nabídky?

Stále přidáváme nové značky, ale rozhodně to není v takovém množství, kolik nám přichází nabídek. Hodně si vybíráme, ať už podle toho, jak na nás výrobce působí, jaké mají jeho výrobky složení, jak vypadají, jak chutnají. Rozhodujeme se i na základě laboratorních rozborů, které si na některé výrobky necháváme zpracovat. Pochopitelně záleží také na tom, jaké podmínky nám výrobce nabízí. Jezdíme ale i na zahraniční veletrhy a vytipováváme si značky, které sami oslovíme.

E-shop funguje již sedm let v téměř nezměněné podobě. Naznačoval jste, že to není úplně ideální stav. Chybí na nový e-shop čas, peníze, nebo je za tím něco jiného?

To je dáno tím, že na drobné projekty si sice najímáme externí programátory, ale e-shop a web bych chtěl programovat já sám. Jednak mě to hodně baví a jednak mi to dává možnost vyladit vše tak, jak cítím, že by bylo nejlepší a potom i mnohem flexibilněji reagovat na různé požadavky na změny, které by přes externí firmy trvaly velmi dlouho nebo by při jejich pohledu zvnějšku neodpovídaly potřebám nás i našich čtenářů a zákazníků.

Přeprogramovat celý e-shop je pochopitelně velmi časově náročná záležitost, věnovat intenzivně jsem se tomu začal až letos na jaře a nakonec to sklouzlo k tomu, že píšu celé Ronnie.cz – magazín, e-shop, fórum – od prvního písmene znovu. Něco z toho pro věřejnost spustíme už během léta a věřím, že to bude oproti současné verzi opravdu rozdíl.

Nicméně i tak se e-shopu daří, alespoň pokud jde o tržby.

Obrat e-shopu každoročně výrazně roste. Stále čekáme, kdy dosáhneme nějakého vrcholu a nastane pokles či stagnace, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom se k takovému bodu zlomu blížili. Navíc jsme v letošním roce zaznamenali ještě větší tempo růstu tržeb než v předešlých letech. Zřejmě to souvisí i s tím, že jsme značně změnili strategii v oblasti reklamy a internetových vyhledávačů.

Co jste začali dělat jinak?

V loňském roce jsme třeba hodně investovali do reklamy na Seznamu. Kupovali jsme bannerové pozice přímo na titulce. Já mám Seznam strašně rád, ale bohužel se ukázalo, že tato reklamní kampaň neměla pro nás takovou účinnost, jakou jsme očekávali. Každá koruna, kterou jsme do reklamy investovali, se nám v obratech vrátila zhruba dvakrát. A to je vzhledem k tomu, jaké jsou na sportovní výživě marže, absolutně nedostačující. V současné době máme velmi dobře zoptimalizované PPC kampaně, což je jedna z hlavních změn, které jsme udělali, a aktuálně se nám každá koruna investovaná do reklamy vrací v přímých obratech asi sedminásobně.

Jaká je vlastně marže na sportovní výživě?

Velmi rozdílná. Obecně se dá ale říci, že se pohybujeme v rozpětí mezi pěti a třiceti procenty zeshora. Na první pohled se může zdát třicetiprocentní marže jako vysoká, ale pokud máte sklad, na kterém je zboží za bezmála 80 milionů korun, desítky zaměstnanců a řadu a řadu dalších nákladů, tak se v tom ta marže docela rozplyne.

Jak velký máte sklad?

V současné době využíváme dvě haly o podlahové ploše zhruba 2500 m2.

Kolik v něm pracuje lidí?

Ve skladu máme okolo 25 zaměstnanců.

Máte podobně jako ostatní e-shopy klasickou předvánoční špičku, kdy prodáte zdaleka nejvíce zboží za celý rok?

U nás je během roku špiček hned několik. Silné je pochopitelně předvánoční období, ale také leden, kdy ženy chtějí  hubnout a muži hubnout nebo naopak nabrat svalovou hmotu. V únoru pak přichází propad, ale v březnu a dubnu už zase roste prodej spalovačů tuků. V září se pak zvyšuje zájem o proteiny a anabolizéry a od té doby prodeje až do Vánoc neustále rostou.

V roce 2012 jste měli obrat okolo 160 milionů korun. Jak se vám dařilo loni?

Loni to bylo zhruba 200 milionů, za prvních 6 měsíců letošního roku jsme pak dosáhli obratu 130 milionů korun.

Připravujete pro e-shop nějaké novinky?

Chceme začít nabízet doručení kurýrem po Praze do 90 minut. Pokud si už teď u nás objednáte zboží dopoledne, můžete si ho odpoledne vyzvednout na kamenných pobočkách. Jenže zboží, které prodáváme, lidé nakupují také impulzivně a chtějí ho mít u sebe co nejdříve, proto ta možnost dodání i kurýrem. Plánujeme též rozšířit síť kamenných poboček do dalších měst. Napřímo zatím provozujeme jen ty pražské, ale do budoucna plánujeme mít vlastní kamenné pobočky i v dalších městech.

Kde tedy otevřete první vlastní mimopražskou pobočku?

Bude to město, kde je dnes naše největší konkurence. Otevřít bychom chtěli už v průběhu podzimu.

Pokud to chápu dobře, tak kamenné pobočky nefungují pouze jako výdejna, ale jako plnohodnotný obchod, kde mohou nakupovat i lidé z ulice?

Přesně tak. Je celkem překvapivé, že některé pobočky mají opravdu velký obrat z přímého prodeje, byť se občas ceny na pobočkách a v e-shopu dost liší. Na druhou stranu prodáváme výrobky, u kterých se lidé často potřebují poradit s odborníkem, a tady je pak prodavač a možnost konzultace s ním velmi důležitá.

Jak si lidé nejčastěji vyzvedávají objednané zboží?

Osobní odběry představují zhruba čtvrtinu objednávek, Česká pošta polovinu a o zbytek se dělí další dopravci.

A co způsoby platby?

Dobírka je stále převažujícím způsobem platby. Pro nás to ale není až tak výhodné, protože u objednávek z dobírky máme největší podíl vratek. Snažíme se proto dobírku oslabit na úkor dalších platebních metod. Dobírka a platba v hotovosti na pobočkách tvoří 75 % všech plateb. Platba kartou dosahuje necelých 10 % a zbytek připadá na platební tlačítka.

Neuvažujete o expanzi do zahraničí?

Spíše ne, protože si myslím, že kdybychom se vrhli na zahraniční státy, tak polevíme v Česku. Navíc prodáváme sortiment, který podléhá relativně přísné legislativě a ta se v jednotlivých státech někdy i výrazně liší. Bylo by s tím pro tuto chvíli opravdu hodně starostí.

Angažujete se kromě webu a e-shopu Ronnie.cz i v dalších projektech?

Aktuálně připravujeme spuštění nového internetového magazínu se zaměřením na zdravý životní styl pro širokou masu, u kterého bude přidružen mimo jiné také e-shop. Vzhledem k tomu, že máme od začátku dojednanou podporu ze strany velmi významného hráče českého internetu, tak si od toho projektu hodně slibujeme. Předpokládám, že můžeme ve velice krátké době dosáhnout větší návštěvnosti, než jakou má v současné době Ronnie.cz. Doufám a věřím, že se nám to tak i podaří.

Našli jste v článku chybu?

25. 7. 2014 12:46

Petr (neregistrovaný)

A ne nějakým startupistou. Pan Jebas navíc zveřejnil TO co lidi zajímá tj. efektivitu reklamních formátů, jaký má obrat, kolik zhruba marži.

Toto je článek o něčem, který má hodnotu.

Že je web zastaralý je sice nešťastné a skutečně by měl být dnes už jinda, na druhou stranu vemte si, že ten člověk pokud mluví pravdu vše programuje sám a má obrovský úspěch :-) - protože obsah.

25. 7. 2014 14:56

Ano (neregistrovaný)

Jakoze lidi maji autorska prava na jmena? A jeje, tak to sve jmeno musim nahlasit OSE a vybirat patricne poplatky za kazdy porod - co kdyby nekdo nepojmenovanemi diteti dal me jmeno.

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu