Michal Hanus (Chenen): Dream jobem není práce pro IBM, ale vlastní startup

Českým firmám se daří realizovat nápady, které už fungují globálně, „a přitom je lokálně dotáhnout do jedničky na trhu,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz Michal Hanus

Michal Hanus patří k investorům, kteří se svými společníky vybudovali firmu Logos, jedničku v segmentu IT vývoje, a dokázali ji ve správný čas  prodat. Po prodeji Logosu založil se společníky firmu Chenen, která se postupně přeměnila na venture kapitálový fond. 

Jak ale sám uvádí, Chenen k investicím přistupuje trošku odlišně než například venture kapitálové fondy. „Naše role není jen finanční, do firmy kromě peněz investujeme i náš čas a naše know-how. Chceme hlavně poradit a posouvat firmu dopředu,“ říká Hanus v rozhovoru pro Lupa.cz.

Mezi hlavní firmy v portfoliu Chenenu patří už zaběhlé AdFinance, pod kterou spadá Ušetřeno.cz, Finmartket.cz, Finanční rádce či Mojepeníze a dále AdInternet, s kterou se čím dál více zakousává do realitního trhu.

„400 transakcí v loňském roce znamenalo prodeje za 1,6 miliardy korun. Letos jsme jen za minulý měsíc registrovali více než 2000 zájemců o novostavby,“ popisuje růst s tím, že se AdInternet v rámci rozvoje brzy vrhne i do dalších oblastí jako je prodej komerčních nemovitostí.

K dalším projektů, kterým se Chenen věnuje, patří i rezervační systém eHotel.cz, do kterého Hanus vkládá velké naděje.

„Na českém trhu totiž z mého pohledu vidím jedno pojítko pro mnoho startupů – v Čechách se hodně firmám podařilo v lokálním prostředí realizovat nápad, který už funguje globálně, a přitom lokálně to dotáhnout do jedničky na trhu,“ říká Hanus.

Můžete ve zkratce popsat, jak Chenen vznikal?

V roce 1994 jsme s kamarády, které znám z mládí, založili IT firmu Logos, kde jsme se zprvu věnovali vývoji softwaru. Postupem času jsme se ale začali poohlížet po internetu. Například už v roce 1998 jsme dělali některé internetové projekty a firmu jsme neustále rozvíjeli, až jsme se časem stali jedničkou trhu.

Samozřejmě tehdy pro nás nebyly internetové projekty hlavní, ale v rámci IT jsme na začátku dělali převážně bankovní věci, měli jsme hodně blízko i k pojišťovnictví. A během Logosu i po jeho prodeji jsme viděli, jak se internet proměňuje, a tak jsme trochu dopředu začali investovat do transakčních byznysů, které přes internet něco prodávaly.

S Logosem jsme nakonec prošli všemi stádii vývoje – od založení přes vybudování fungující společnosti až po její prodej. Ale nejen s ním, byly to i jednotlivé projekty.

Například jsme se s Janem Bartou v rámci Elephant Orchestra vrhli do monetizace domén, a následně i do byznysu online marketingu, kde šlo o prodej tzv. „leadů“. Časem jsme v tom ale přestali vidět přidanou hodnotu a firmu rozprodali

A máme zkušenosti i se spin-offem, to v případě herního studia Geewa. Již od začátku jsme směřovali z podnikatelské role do role investorů, z firmy do klasického venture fondu.

A v obou rolích se stále točíte kolem transakčního byznysu?

Ano. Třeba už v roce 2000 jsme pracovali v rámci Logosu na internetovém bankovnictví různých finančních domů, rozjížděli jsme platební služby, které využíval internet, dělali jsme na projektech, které byly hodně blízko přenesení klasického byznysu do prostředí internetu. A nám transakční byznys dělaný po internetu přijde stále velmi zajímavý.

Jak se tento byznys mění v čase?

Na začátku, tedy v roce 1998, jsme začali mluvit o prodeji akcií po internetu. Tak jsme pro Patrii udělali transakční systém, který uměl po internetu prodávat akcie. Široké využití těchto systémů ale vidíme až v poslední době. Nám se podařilo odhadnout trh, odhadnout, kde budou zajímavé peníze, a podařilo se nám najít zajímavé lidi, s kterými jsme dávali dohromady startupy.

Spolupráce s vašimi dalšími partnery z Chenenu je bezproblémová? Máte stále konzistentní názory?

Určitě. Celou dobu jsme spolu, sdílíme společné hodnoty, sdílíme společné názory, i když každý máme trochu jiné zázemí či jiný pohled na danou věc. Podle mě je ale právě v tom naše síla. Dokážeme skloubit ekonomický pohled s praktickým, a to vše pak přetvořit do našich investic.

MICHAL HANUS

  • v roce 1994 zakládá se společníky Pavlem Šťovíčkem, Pavlem EdnrlemDavidem Dvořákem firmu Logos, která se postupem času stala českou jedničkou na poli IT vývoje a pravidelně se umisťovala v žebříčcích nejrychleji rostoucích technologických firem
  • Logos v roce 2008 kupuje firma Ness Technologies kótovaná na americké burze
  • v té době už funguje jako investor se svými partnery v rámci venture kapitálového fondu Chenen
  • z Logosu na začátku tisíciletí odštěpilo (tzv. spin-off) herní studio Geewa, v kterém Chenen drží dodnes podíl
  • v roce 2007 Chenen investoval do Elephant Orchestra Jana Barty, kterou nakonec úspěšně exitoval
  • do portfolia Chenenu nyní patří mimo firmy AdFinance (např. Mojepeníze.cz, Ušetřeno.cz, Finmarket.cz apod) a AdInternet zaměřující se na prodej realit po internetu
  • mezi startupy, do kterých Chenen v poslední době investoval, patří eHotel.cz

Sice jste klasickým venture kapitálovým fondem, ale svým způsobem se od nich trochu lišíte.

Byznys investic děláme trošku jinak, než velké venture kapitálové fondy, což souvisí i se situací v Česku. Vzhledem k velikosti a infrastruktuře našeho trhu nemůžeme dělat deset investic týdně, jako je tomu zvykem u amerických fondů. Další věcí je, že tyto venture fondy sice nechávají prostor otcům zakladatelům, ale neustále sledují statistiky projektu, řídí je tedy jen podle čísel.

My, když už do určitého byznysu investujeme, se zaměřujeme spíše na kvalitu, než kvantitu, a většinou v těch firmách skutečně jsme. Naše role tedy není jen finanční, do firmy kromě peněz investujeme i náš čas a naše know-how. Chceme hlavně poradit a posouvat firmu dopředu.

Takže do provozních záležitostí nemluvíte?

Spíš se snažíme být s týmem, pomáháme rozvíjet byznys a posouvat ho dál. To, na co se zaměřujeme, je růst. Snažíme se tam proto vnést názor a zkušenost, jelikož jsme toho zažili už opravdu hodně. Na druhou stranu ale nechceme zabíjet nápady nebo samotný byznys.

Mezi vaše hlavní koně patří AdFinance, zaměřené na osobní finance, a AdInternet zaměřující se na realitní trh.  Jak se tyto byznysy vyvíjí? Segment osobních financí je v poslední době v kurzu, jaká je ale situace u realit?

AdFinance prodají desítky tisíc finančních, pojistných a energetických produktů ročně a jsou zaslouženou jedničkou na trhu. Nedávno jsme zjistili, že se zhruba 80 lidmi máme největší specializované finanční call centrum v zemi.

A je také nutné si uvědomit, že v oboru prodeje finančních produktů je dnes velké množství firem, takže spousta konkurence. Nám se ale podařilo nejen získat dominantní postavení na trhu, ale i začít měnit jeho chování.

A daří se vám to i u AdInternet, tedy v oblasti realit?

V této vertikále jsme začali až na konci roku 2011. Dnes, a teď mluvím v rámci developerských projektů, jsme za loňský rok prodali 400 novostaveb, tedy nových bytů, domů. Jestliže je pravdivý konsensus, který leží kolem 4200 prodaných novostaveb ročně, tak máme desetinu trhu, a navíc dál rosteme.

400 transakcí v loňském roce znamenalo prodeje za 1,6 miliardy korun. Letos jsme jen za minulý měsíc registrovali více než 2000 zájemců o novostavby. A to je ve zmíněném poměru opravdu velké číslo.

Máme portfolio od nejmenších, přes střední až po největší  developery, kterých je dohromady 45 s celkem zhruba 85 projetky. A navíc neustále přicházejí další, jelikož si uvědomují, že online marketing je na vyspělých trzích standardní záležitostí.

Když jste zaměření na růsty, kde vidíte pro AdInternet potenciál pro další rozvoj?

V rámci novostaveb se chceme z pražského a středočeského developmentu rozšířit na Brno, což se stane do měsíce. Dále se chceme pustit do prodeje ostatních nemovitostí, a to v celé České republice.

Obor, kde si myslíme, že změníme fungování trhu, je segment komerčních nemovitostí, kde chceme navázat na úspěch v rezidencích. To se jistě nelíbí zavedeným velkým hráčům na trhu, kteří obecně neradi vidí, když se někdo snaží trh měnit.

A co vaše poslední investice, eHotel?

Jde o malou investici, ale líbí se mi, jak k tomu přistupuje celý tým. Jsou tam hrozně zajímaví lidé a podle toho, jak se zakousli do toho, že chtějí být úspěšná firma, věřím, že se budeme brzy bavit i o našem třetím silném hráči.

Na českém trhu totiž z mého pohledu vidím jedno pojítko pro mnoho startupů – v Čechách se hodně firmám podařilo v lokálním prostředí realizovat nápad, který už funguje globálně, a přitom jej lokálně dotáhnout do jedničky na trhu. Ať už jde o různé slevové portály, vyhledávač a podobně… Věřím, že tohle bude stejný případ.

Na to jsou mistři v Mitonu, viz Slevomat  a Dáme jídlo…

Nemyslím si, že by to byl jen Miton. Podobných skupin, které do těchto byznysů investují, je tady více. Nechtěl bych zmiňovat jen Miton, protože existují třeba lokální e-shopy jako Alza nebo Mall, které v té kopii došly do daleko větších obratů. A myslíme si, že to tak bude i u finančních produktů, v oblasti nemovitostí, či v on-line prodeji hotelových kapacit.

Proto se těmto oblastem věnujete lokálně a nesnažíte se proniknout do zahraničí?

Netvrdím, že u byznysů, o kterých jsem mluvil, ve chvíli, kdy se nám podaří dotáhnout Čechy, nepůjdeme do zahraničí. Spíš je to ale skutečně tak, že chceme první krok udělat dobře lokálně, a poté budeme přemýšlet o dalším rozvoji nebo expanzi.

V minulosti jste investovali i do herního průmyslu, mám na mysli herní studio Geewa Miloše Endrleho, které jste už zmínil a které nedávno ohlásilo významné kolo investování

Geewa je z pohledu investora velmi úspěšná investice. Je to „succes story“, kdy se v Praze podařilo vybudovat mezinárodní startup, který má na svých hrách denní návštěvnost vyšší než celý český internet.

Geewě se podařilo vyrobit velmi úspěšnou hru, podařilo se jí nést myšlenku platformy, která funguje a dnes – viz poslední investice ze strany KKCG – potvrzuje, že je to úspěšný hráč a investice jí nyní dává prostor k tomu, aby dál rostla.

Miloš Endrle,  jeden z otců Geewy a současně její technický ředitel, vše vsadil na jednu kartu. Všechny peníze, která firma vygenerovala, dal na vývoj nové hry. Není to podle vás riskantní?

Startup samozřejmě musíte dělat na tisíc procent. To není o osmi hodinách chození do práce denně. Je to  o tom, že tomu musíte dát všechen čas a veškeré nadšení. Trochu to nahrává na  otázku, jestli na české scéně je dostatečné množství startupů, jestli tu je dostatečné množství kvalitních lidí.

Z mého pohledu je daleko důležitější kvalita týmu než myšlenka či prvotní byznys plán, protože v něm se často ukáže spousta překážek. Důležitejší je schopnost a kvalita týmu ty překážky překonávat.

Tím se váš názor nijak neodlišuje od vašich kolegů investorů nejen z Chenenu.

Klíč k úspěchu startupu je samozřejmě mít kvalitní lidi. Ty je těžké najít, ale nechci být další z těch, kteří na tím budou plakat. Mně se hrozně líbil počin šéfa AdFinance Davida Nevečeřala, který začal s konceptem „Hledáme kosmonauty do naší posádky“. Je to hravou formou udělaný nábor lidí a mělo to hrozně pozitivní odezvu.

A jak jsou na tom podle vás startupy s kvalitou, která podle mnohých investorů pokulhává?

Když se budu snažit udělat jakýsi nadhled, tak zdejší startupová scéna je úplně jiná, než například ta americká, ke který tu všichni vzhlíží. V USA je vybudována infrastruktura, ať již burzou, množstvím fondů nebo mentalitou lidí. Všichni tam po vysoké škole chtějí zkusit startup, „dream jobem“ pro ně nění pracovat pro IBM, ale udělat něco jako další Facebook. Do toho dají na začátku vše a když se jim to nepovede, skončí pak jako zaměstnanci.

A zde je to jinak.

V Česku je to jinak. Za svou kariéru jsem se potkal s hodně lidmi, kteří za vrchol své kariéry pokládali, kdyby byli úspěšnými manažery nebo řediteli nadnárodní firmy. Nebyla převaha lidí, která by mi říkala: teď budeme hrozně makat, dotáhneme ten nápad do konce, až do úspěšného exitu a vytvoříme úžasnou startupovou záležitost. Ono to trochu vychází z té infrastruktury, o které jsem mluvil. Prostě to podhoubí, ta míra názorů, že teď musím udělat startup, není tak vysoká jako ve Spojených státech.

Roli ale hraje i přístup státu?

V Americe fungují mimo soukromých fondů i státní, protože si tam dobře uvědomují, že to je hnací motor ekonomiky. Díky zmíněné infrastruktuře tam mohly vzniknout technologické firmy jako Google, Facebook a tak dále. Bohužel u nás v Česku tohle prostě dnes nefunguje. Ano, prošla tudy módní startupová vlna, kdy řada lidí mluvila o nových projektech, akcelerátorech a dalších věcech.

Pro mě osobně je ale důležité, že jsem se s kolegy z Cenenu snažili této komunitě pomoct nejen prostřednictvím mentoringu. Hledali jsme i investiční možnosti, nicméně situace u nás je taková, že se soustřeďujeme na běžící věci a asi se v této oblasti budeme vyskytovat i nadále. Až naše primární investice jednou dojdou do exitu, budeme zase hledat něco dalšího. A nikdy nevíte, kdy k tomu dojde.

Na startupové scéně se pohybujete už delší dobu. S čím dělají lidé při rozjíždění firmy největší chybu?

To se samozřejmě takto nedá paušalizovat. Jsou vidět obrovské rozdíly v kvalitě lidí, kteří se do projektů pouštějí. Je to od těch začínajících, které oslovila nedávná startupová vlna, až po profíky, kteří již mají za sebou úspěšný prodej.

Z pohledu mentora dnes vidím, že je zde hodně zahraničních startupů, které tu začínají, a uvidíme, jaký bude jejich další posun. Pokud se tu ale nevybuduje infrastruktura od začátku, tedy od vysokých škol a vnímání společnosti přes investice vlády a dalších věcí, tak se nikdy nebudeme moct porovnávat se Silicon Valley.

Nicméně, já nepatřím k těm, kteří brečí, že něco nejde, spíš si vyhrnu rukávy a jdu něco dělat. A věřím, že takových lidí tu je dost, a že tu bude čím dál více mezinárodních „succes stories“, jako byla Geewa, ale i další.

Chodí vám stále mnoho nabídek na zainvestování projektů?

Je to hrozně zajímavé, ale nápady nám chodí. Nemám žádnou dlouhodobou statistiku, ale v posledním týdnu jsem měl v mailu zhruba pět nabídek na investici či spolupráci. Ale jak jsem naznačoval, teď se soustředíme hlavně na rozvoj našich klíčových firem, takže nové investice teď jdou stranou. Ale v komunitě se neustále pohybujeme, sledujeme ji a nápady či kontakty často předáváme dál.

Jakého typu nabídky většinou jsou?

Je to samozřejmě různé, jsou z odlišných segmentů, od kuriozit až po skutečně zajímavé příležitosti. Těch kuriozit je tam bohužel daleko více. Co se týče teritoria, chodí nám i věci ze zahraničí. Nicméně, jde o minoritu. Obecně se mi na tom líbí to, že se ti lidé chtějí zvednout a něco začít dělat. To je první signál, že se společnost může posouvat.

Práce máte hodně, stíháte to všechno? A kde berete motivaci?

Pro mě je hrozně zajímavé vidět za sebou výsledky, pracovat v prostředí, kde vidíte, jak firma roste, přibírá zaměstnance, daří se jí. Je hrozně fajn se za tím jednou ohlédnout.

A co peníze? Ty jsou pro téměř každého startupistu tím hnacím motorem.

Dnes jsou vidět jen ty úspěšné IPO (vstup firmy na burzu – pozn. redakce) velkých startupů nebo kolik má Zuckerberg na svém účtě. Ale už se nemluví o množství práce, úsilí, slepých uliček, kterými si lidé musí projít.

Startup je skutečně velkou dřinou a udělat z něj firmu se zavedenými procesy, to je hlavně o práci lidí na začátku. A ta zasloužená motivace po pěti, deseti letech, kdy se povede exit, to je přesně to, co je vidět, a na co všichni koukají.

Tvrdá práce je tedy základ…

Určitě. Na začátku je to velká řehole a musíte se hodně obrnit, protože narazíte na hodně překážek a slepých uliček. Já lidem v našich startupech vždy říkám, že pokud má něco dávat smysl, tak je to rychlost inovací a rychlost rozvoje firmy.

Content

Když mají kluci nápad, říkám jim, že v pátek bychom měli přijít s myšlenkou, přes víkend ji vyrobit, v pondělí spustit a další pátek to celé vyhodnotit. A když ji hodíme do koše, tak je čas na novou myšlenku.

V našem oboru to prostě není o tom, že jednou něco nastavíte, zavedete, a pak budete čekat. Je to o každodenním posunu, změnách, je to zcela jiné než ve spoustě dalších oborů.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2014 11:30
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »