Mozilla a Facebook vylepšují JPEG, jeho nástupce Firefox podporovat nebude

Mozilla vyvíjí enkodér, který má zlepšit kompresní možnosti formátu JPEG při zachování kompatibility se současnými dekodéry. Facebook přispěl na jeho vývoj a sám ho chce používat.

Mozilla znovu prokazuje, že se v dohledné době nezapojí do prosazování nových grafických formátů do webového prostředí. Místo toho chce zdokonalovat tradiční JPEG, který má za sebou více než dvě dekády vývoje. Uvolnila druhou verzi svého nového enkodéru MozJPEG, který poprvé představila letos v březnu.

MozJPEG má otevřený zdrojový kód a svobodnou licencí. Verze 2.0 slibuje, že dokáže obrázky ukládat ve formátu JPEG s datovou úsporou až pět procent bez dalšího negativního vlivu na jejich kvalitu. Právě kvůli poměru „kvalita obrázků – datový objem“ firmy Google a Microsoft vyvíjejí za JPEG nové alternativy.

Mozilla pro své snahy zdokonalit JPEG ale získala jiného silného spojence: Facebook. Ten již testuje praktické nasazení enkodéru MozJPEG 2.0. Zároveň přispěl na další rozvoj projektu částkou 60 000 USD. I díky tomuto příspěvku může jeden z projektů Mozilla Research pokračovat. Aktuálně již je v přípravě MozJPEG 3.0.

MIF16

Firefox nové formáty podporovat nebude

Google vyvíjí formát WebP. Microsoft pak JPEG XR dříve známý jako WMP či HD Photo. Zavedení těchto formátů do běžné praxe si žádá změny v nejrůznějších odvětvích. Nejen Mozilla se proto obává, že by nové formáty nadělaly více škody než užitku. Například fragmentací podpory může být ohrožena interoperabilita.

Enkodér MozJPEG je kompatibilní s běžnými JPEG dekodéry. WebP a JPEG XR vyžadují své vlastní dekodéry. Mozilla a její Firefox se do rozšiřování nových formátů minimálně v dohledné době nezapojí. Věří, že pro web je JPEG spolu s PNGSVG stále vyhovují, nicméně JPEG hodlá vylepšovat. Nyní s Facebookem v zádech.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 7. 2014 7:41

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »