Ohlédnutí: Český Internet v prosinci 2009

Podíváme se na dva roky v grafech. Všimneme si vlivu hospodářské krize na některé internetové servery. Najde se i pár skandálů, podvodů a plýtvání penězi. Prostě takový normální internetový měsíc. A nebude chybět ani nejvyšší politika.

Přichází pravidelné ohlédnutí za důležitými a zajímavými událostmi uplynulého měsíce. Tradičně zahájí grafy a čísly rovnou s hodnocením. V dalších odstavcích bude „komentář“ oddělen od samotných faktů, zejména pro ty, kteří chtějí „zpravodajství“ a názory oddělené. A tradičně, pokud tu vaši důležitou či zajímavou událost nenajdete, může to znamenat mnohé. Zapadla, nevešla se, nebyla považována za tak důležitou. Přidejte ji v ohlasech, pokud ji chcete zviditelnit. 

Začínáme klasickými grafy, grafy a grafy

Grafy je potřeba založit na číslech, tradičně je jejich zdrojem NetMonitor (www.netmonitor­.cz) – v listopadovém přehledu se dala ještě použít RU čísla (reální uživatelé po přepočtech a opravách magickými konstantami). Pokud by se ale mělo psát o prosinci a použít RU, museli byste si počkat na konec února, až NetMonitor prosinec bude mít spočítaný. Takže pozor, následující grafy a čísla používají RUest – odhady návštěvnosti. Ty občas nesedí s RU, ale pro orientaci, porovnání a trendy vyhovují.

graf 1

Internetové „portály“, celková měsíční návštěvnost (NetMonitor, RUest)

V celkové návštěvnosti stále žádná překvapení, jenom to Centrum.cz tam začíná mít nějaký sestupný oblouček (ale na hodnocení je příliš brzy). Na dvouletém grafu vidíte, že až na občasné úlety (zpravidla započítání jízdních řádů tu a poté zase jinam) je situace vlastně stabilní.

graf 2

Internetové portály, měsíční návštěvnost hlavních stránek (NetMonitor, RUEst)

Na návštěvnost hlavních stránek je trochu smutnější pohled – Seznam.cz je stále atypický tím, že celková návštěvnost nejenom věrně kopíruje návštěvnost hlavní stránky, ale také tím, že tato dvě čísla nemají daleko od sebe. Pokud nad tím budete víc přemýšlet, tak nezapomeňte, že Seznam.cz prakticky všechny další služby provozuje na oddělených a samostatných doménách, kdežto „ostatní“ zásadně všechno započítávají (jako například Centrum.cz započítává Aktuálně.cz a iDnes.cz započítává Jízdní řády).

Na návštěvnosti domovských stránek je vidět „reinkarnovaná“ domovská stránka Atlas.cz – jdoucí dolů, ostatně stejně jako všechny ostatní domovské stránky. A do budoucna je očekávatelné, že návštěvnost domovských stránek už nikdy lepší nebude. Poté co Facebook předběhl Google (v USA), je dost jasné, že vzory chování internetových uživatelů se výrazně mění.

Televizní servery, tak trochu

Už tradičně v Inside (pro které jsem až do loňského roku podobné měsíční přehledy psal) jsem se věnoval tomu, jak si stojí Nova.cz (resp. TN.CZ) vůči Stream.cz – a ostatním televizím. Pro tento měsíc graf zjednoduším – vynechám Českou televizi (nekonkuruje jim návštěvností), vynechám TN.CZ (kopíruje křivku Nova.cz). A přidám Blog.cz (protože s ním kdysi Nova měla velké plány).

graf 3

Měsíční návštěvnost Stream.cz, Nova.cz, Blog.cz (NetMonitor, RUest).

Pro Novu (a obecně každou televizi na Internetu) jsou spásou soutěže a seriály – vidět je to hlavně na denních a týdenních datech, ale špičky v měsíčních datech jsou snadno umístitelné proti nějakému televiznímu dění – naposledy je to hlavně SuperStar. A když ono „dění“ pomine, návštěvnost opět spadne. A v dvouletém hledisku, od května 2008, kdy bylo spuštěno TN.CZ, se toho zase až tak moc neděje. Stejně jako se nic moc neděje u Stream.cz – ten se stal „televizní jedničkou“ okamžikem vstupu Seznamu – ten je mocným generátorem návštěvnosti. A Blog.cz? Nova s ním měla velké plány, ale pokud se podíváte, plány se nekonají, návštěvnost spadla a nyní se drží – dva miliony měsíčních návštěvníků, které nikdo nebude moci rozumně využít. No, ale, nekupte to…

graf 4

Denní návštěvnost webů českých televizí (NetMonitor, Ruest)

Určitě mi prominete ještě jeden graf – není to úplně veselý pohled – v denních číslech je TN.CZ dlouhodobě na úrovni České televize a propast mezi Nova.cz a TN.CZ se stále zvětšuje – je i dost jasné, že návštěvnost webů televizí, zejména Nova.cz úzce souvisí s aktuálním televizním obsahem – prostě SuperStar dokáže divy. Neveselá je i skutečnost (stále platící), že Seznam.cz je mediálně minimálně stejně silný jako nejsledovanější televizní stanice – Stream.cz stále drží nahoře.

Co ale k denním číslům ještě dodat? Inu, třeba to, že okolo 70 tisíc návštěvníků webu České televize je hodně malá denní návštěvnost. A zhruba dvojnásobek u Nova.cz? Žádná sláva. A to je potřeba si uvědomit, že „právě teď na TN.CZ“ diváky krmí televize prakticky neustále. Včetně posledního „animovaného“ poutáku s „myší“ v rohu televizní obrazovky.

Sociální sítě, české

Jediné „směrodatné“ číslo o Facebooku a českých uživatelích říká Facebook v podobě „počtu uživatelů, kteří žijí v České republice“ – a jde o 1,8 milionu. Nic to ale neříká o tom, kolik měsíčních unikátních návštěvníků má. A ačkoliv Mediaresearch i SPIR mohou tato čísla zjistit, stále se k tomu nějak nemají. A jediná nejbližší dostupná čísla jsou ta z Google Trends for Websites (zde na Google Trends.) – ta ale nemůžete brát příliš směrodatně, protože Google neumí spočítat návštěvnost tak, aby bylo možné čísla vzájemně srovnávat – jedno je však jisté. Ale to až po obrázku.

graf 5 - sociální sítě ČR

Měsíční návštěvnost českých sociálních sítí (NetMonitor, RUest)

Jisté je to, že Facebook nabral na českém Internetu nebývalé tempo a velmi pravděpodobně už někdy před 2–3 měsíci české sociální sítě spolehlivě předstihl. České sociální sítě, na druhou stranu, jdou setrvale dolů – a na grafu to je docela dobře vidět.

Krize a realitní servery

V tomto přehledu se budeme trochu potkávat se snahou zjistit, jak se „hospodářská krize“ projevila na internetových serverech. Začneme těmi realitními.

graf 6 - realitní servery

Měsíční návštěvnost českých „realitních“ serverů (NetMonitor, RUest)

Pro zjednodušení jsem si z NetMonitoru vzal celou příslušnou kategorii – takže na prvním místě samozřejmě najdete Novinky.cz a odpovídající rubriku – ta má spíše blíž k obecnému „Bydlení“, nicméně stejně jako doposud největší český realitní server (Reality.cz), i tahle rubrika ukazuje, že zájem o reality klesá. A také, že je tu klasicky pár těch silných a pak nepřehledná změť všech (pod)průměrných.

Krize a pracovní servery

Když se objevila hospodářská krize, objevily se dva zcela protichůdné názory – podle jednoho měly internetové pracovní servery (zprostředková­vající práci) z této situace získat, podle druhé se jich měla krize drasticky dotknout. Jak to je? Takhle:

graf 7 - pracovní servery

Měsíční návštěvnost českých pracovních serverů (NetMonitor, RUest)

Ano, logický pohled je tím vítězným. Krize se na pracovních serverech  projevila poklesem jejich návštěvnosti. Zde ale musím upozornit na jednu věc, která všechny tyhle grafy bude provázet – nejsou v nich „další“ (zde pracovní) servery – chybí ti nejvíce viditelní (jako třeba Jobs.cz), takže se můžete domnívat, že třeba „tam“ je situace jiná. Samozřejmě, není, ale je možné, že se budete přímo od těchto zdrojů dozvídat opak. PR je mocné.

Boj Zlatých stránek o místo na slunci

Zlaté stránky použiji prozatím pouze ve srovnání s Firmy.cz – další konkurenty/servery bych si nechal do příštího měsíce. V lednu totiž Zlaté stránky ožily a oznámily zavedení augmented reality – osobně to považuji za docela zábavné, ale také za zbytečné. Zlaté stránky potřebují skutečný marketing, pokud mají  mít návštěvnost a být používány. A pak také dramaticky potřebují doplnit možnost v nich skutečně vyhledávat, pokud mají zůstat používané. Otázkou do pranice je, zda jsou Zlaté stránky schopné překročit stín státem šířeného telefonního seznamu, který se už před lety stal zbytečným.

graf 8 - firmy vs zlatestranky

Návštěvnost Firmy.cz vs. ZlateStranky.cz (NetMonitor, RUest)

Rekordní nárůst zaznamenaly MMS (sic!) zprávy

Počet telefonních hovorů v mobilních sítích během Silvestra a prvních hodin Nového roku v Česku meziročně mírně klesl. O desetinu se naopak zvýšil počet zaslaných textových zpráv. Rekordní nárůst vykázaly obrázkové MMS zprávy, kterých bylo během silvestrovského a novoročního veselí zasláno meziročně dvakrát více.

Komentář: Vliv PR Vodafone se nedal přehlédnout. Tradiční zprávy o provozu během Štědrého dne a Silvestra od mobilních operátorů převzala ČTK bez analýzy a následně tak česká média poskytovala titulky o „rekordním počtu poslaných MMS“. Jasně, pokud se MMS poslalo dvakrát více než loni, SMS pouze o 10 % více a hovory poklesly, je to důvod pro bombastické titulky. Malý zádrhel je ovšem v tom, že MMS růst způsobil jen a pouze Vodafone, který to dokázal poskytnutím MMS zdarma pro své zákazníky. Ti se tak, po mnoha letech, konečně přestali bát obrázky posílat – přece jenom, poslat obrázek v podobě MMS je drahé a navíc komplikované (zde musím připomenout, že e-mailem je to skoro zadarmo). Nejlépe ale viz tabulka:

Letos Loni
T-Mobile 164 500 162 000
Telefónica O2 135 000 90 000
Vodafone 265 000 44 100

 

Čeští politici objevili Wikipedii (a jak ji mohou falšovat)

Mluvčí Prahy 5, Radovan Myslík, pozměnil heslo v internetové encyklopedii Wikipedia o kontroverzním starostovi Prahy 5 Milanu Jančíkovi. „Omylem ale přitom smazal původní text, ve kterém se psalo o některých kauzách spojených s Jančíkem“. Wikipedia heslo upravila a doplnila informaci o tom, že se Myslík pokusil heslo upravit.

Komentář: Je to dobré, čeští politici objevili Wikipedii a procházejí fází, kterou ze zahraničí už známe. Snaha „cenzurovat“ a „retušovat“ nevhodné informace je stará známá záležitost.
Naštěstí (a bohužel pro politiky) má Wikipedia dostatek nástrojů k tomu, aby se na něco podobného přišlo. A snadno to bylo dořešeno. Jakkoliv jde o aktivitu ostudnou, jedno se jí upřít nedá – svědčí o velkém pokroku v počítačové gramotnosti. Reakce Radovana Myslíka ale nesvědčí o velkém pokroku v etice a pravdomluvnosti.

„Celá má snaha byla zaměřena na vložení dalších informací, nikoliv manipulace s již vloženými… V průběhu editace došlo mou chybou ke smazání stávajícího textu,“ uvedl Radovan Myslík. „Kritizoval jsem rovněž obsah hesla, který je podle pravidel pro vkládání příspěvků na Wikipedii nevyvážený a zoufale nekompletní,“ dodal Myslík.

Děti hledají na Internetu sex a porno

Dívky a chlapci na Internetu nejčastěji vyhledávali názvy Google, YouTube a Facebook. Bezprostředně poté nasledují hesla „sex“ a „porn“, plyne to z rozboru „Sto nejčastějších hledaní zadaných dětmi v roce 2009“ společnosti Symantec.

Komentář: Problém přebírání zpráv Symantecu je ten, že jsou ve skutečnosti reklamou na produkty této společnosti – v tomto případě jde o OnlineFamily z rodiny Norton produktů. Není tedy příliš jasné, jaká je metodika, jak je to vlastně s geografickým rozložením a zda náhodou ty dotazy skrz filtr nepokládali rodiče dětí. Každopádně je jisté, že nevíme, co vlastně hledají české děti. Jedno je jisté, sex nejvíce hledají Západočeši, stejně jako porn.

Český Google očekává další trojciferný růst tržeb

Česká pobočka internetové firmy Google čeká v příštím roce, stejně jako letos, trojciferný růst tržeb. V rozhovoru pro ČTK to uvedla ředitelka Google ČR Taťána le Moigne. Přesnější číslo neuvedla, v roce 2007 měla česká pobočka tržby 28 milionů korun.

Komentář:  Trojciferný růst tržeb je zajímavá informace, ale je potřeba si uvědomit, že Google může na českém trhu vykázat pouze tři roky existence. Pokud tedy v roce 2006 neměl tržby skoro žádné, mohl mít v roce 2007 vysoký růst. A teoreticky by nic nebránilo uvést, jaké jsou tedy tržby v roce 2008 – pokud by byly trojciferné, znamenalo by to tři další cifry k 28 milionům – a tím pádem tržby v miliardách. Internetová jednička Seznam.cz právě nějakou tu miliardu tržeb měla, takže je otázka, zda podobná silná prohlášení jsou realistická. Obzvlášť pokud by v roce 2010 mělo jít o další trojciferný růst, tedy z miliard o další tři cifry vzhůru. 

Senát spustí od ledna webové stránky pro děti a mládež

Budou moci na nich najít informace nejen o Senátu samém, ale i o ústavním pořádku a další vědomosti spadající do výuky občanské nauky a dějepisu. Vše je podáno přístupnou, hravou formou a znalosti je rovnou možné ověřit prostřednictvím her a kvízů, uvedl mluvčí Senátu Petr Kostka.

senát pro mladé

mladez.senat.cz aneb hry pro děti za státní peníze

Komentář: Krize nekrize, šetřit není potřeba, stovky tisíc korun za zbytečné stránky je přece možné utratit, tak proč by to Senát neudělal. Stránkám sice vcelku nelze nic vytknout, ale otázkou je, jaký mají smysl. A zda stovky tisíc korun za vytvoření a náklady na údržbu mají opodstatnění – obzvlášť s ohledem na nerealistické očekávání, že by snad „děti a mládež“ na podobné stránky opravdu chodili. Za utracené peníze se toho dalo udělat podstatně více a lépe – a nejlépe tam, kde děti jsou. Na „dětských“ webech a hlavně sociálních sítích.

BSA varuje před piráty a viry

Přibližně čtvrtina internetových stránek nabízejících nelegální software obsahuje viry, trojské koně a špiónské programy. Protipirátská organizace BSA v první polovině letošního roku monitorovala na výměnných internetových sítích nelegální software v hodnotě převyšující 18 miliard korun. „Je zde jasná spojitost mezi šířením nelegálního softwaru a šířením virové nákazy či jiných škodlivých programů, které ohrožují soukromí a bezpečnost uživatelů počítačů,“ uvedl tiskový mluvčí BSA Jan Hlaváč.

Komentář: Neexistující česká BSA je samozřejmě stále aktivní. Ne že by nebylo pravdou, že většina stránek nabízejících prodej nelegálního software není zřízena ve skutečnosti s cílem získat údaje o kreditních kartách uživatelů, případně jim zavléct do počítač vir, trojan či keylogger. To je stará známá věc. Co je nejasné, proč kvůli tomu monitoruje BSA P2P sítě (zcela jiný „trh“). A také proč tak silně útočí na Česko, kde je míra pirátství jenom 38 %, dlouhodobě klesá a Česká republika je mezi 30 zeměmi s nejnižší mírou pirátství. 

Google StreetView a ÚOOÚ

Google poskytne ÚOOÚ spolupracuje s tímto úřadem poté, co mu úřad odmítl zaregistrovat zpracování osobních dat v souvislosti s projektem Street View. Podle tiskové zprávy poskytne ÚOOÚ další údaje.

„Google v rámci projektu Street View pořizoval panoramatické fotografie ulic pomocí kamer na střeše projíždějícího automobilu. Přitom zaznamenával osobní údaje ve formě záběrů obličejů kolemjdoucích, jmen na domovních zvoncích nebo poznávacích značek automobilů, ačkoli k tomu nemá registraci,“ zní odůvodnění toho, proč je případná registrace potřeba.

Komentář: Google Street View má problémy ve více zemích, v některých možná dojde i na soudní pře. V případě Street View se těžko posuzuje, zda jde opravdu o zásahy do soukromím – obličeje jsou rozostřovány, nevhodné záběry je možné nechat „vymazat“ (nejspíš ovšem ne nevratně vymazat, někde v podkladech předmětné snímky stále jsou). Na celém sporu mezi Google a ÚOOÚ je zábavné,  jak náhle tento úřad vyrazil do boje. 

Tiscali s novým spolumajitelem nakupuje

Patrick Zandl rekapituluje změny majitelů „mediální skupiny Dignity“ a nákupy některých serverů v průběhu roku 2009. V článku Resuscitace: Tiscali s novým  spolumajitelem nakupuje tak najdete dobře zpracované a detailní informace o tom, co se děje okolo Dignity (a hlavně Tiscali) od července roku 2008, kdy vše začalo.

Snahy o zákonný zákaz podvodných nabídek na zařazení do katalogů

Obchodní zákoník by měl do budoucna zakázat podvodné nabídky podnikatelům na zařazení jejich firem do nejrůznějších katalogů, které se tváří, že jsou zcela zdarma. Novelu obchodního zákoníku, která tyto praktiky prohlašuje za nekalou soutěž, předložili sněmovně poslanci ČSSD. Česko podle předkladatelů patří v rámci EU k nejpostiženějším zemím a řada firem nabízejících katalogové zápisy sem přenáší své podnikání.

rejstřík firem

Někdy www.topinternet­.cz, jindy www.rejstrikfi­rem.cz

Komentář: Je úsměvné se dozvědět, že mezi postiženými je Policejní prezídium, některé okresní soudy a dokonce Nejvyšší správní soud. Podvodné zápisy do katalogu jsou až deset let stará věc. A mají své dobře zabydlené působení i na Internetu. RejstrikFirem.cz – legitimní podnikání, nebo doupě vyděračů? je pět let starý článek o takřka legendárním Michalu Malém a Vladaně Petržílkové. A pokud byste si mysleli, že snad od té doby spadla klec? Kdepak, mezitím se firma přejmenovala a podniká stále v témže „oboru“. Viz též Co je nového u RejstrikuFi­rem.cz? (staré jenom 4 roky).

Spuštěny domény s diakritikou

Přes 38 tisíc domén s diakritikou bylo zaregistrováno během první hodiny po spuštění registrace domén s diakritikou v rámci EURid (.eu tld)- nejvíce jich bylo z Německa, ČR a Francie. V .eu tld bylo na začátku prosince přes tři miliony domén.

Komentář: Další příležitosti pro doménové spekulanty, to je asi tak jediné, k čemu je praktické nabízet registraci domén s „diakritikou“. Komentoval jsem to už v minulém měsíčním přehledu – a ukázal tam příklad toho, jak je možné mít „paypal“ a „paypal“. 

Paroubek chce Paroubek.eu

Předseda ČSSD Jiří Paroubek se žalobou domáhá převedení domény Paroubek.eu na sebe – na této doméně se objevila výzva k házení vajec a různé další aktivity. Vlastní ji firma Deredes – žaloba se původně domáhala toho, aby firma přestala doménu využívat a registrace se vzdala.

paroubek.eu

Komentář: Kdo by neznal Deredes, známý Aleš Slabý, spamer, spekulant, prodejce nic nedělajícího software a řady dalších podivných aktivit. Doménu zkoušel ČSSD prodat za 100 tisíc korun. Před soudem doménu převedl ze společnosti Deredes na jinou firmu v USA, ale udělal to až poté, co soud již vydal předběžné opatření zakazující mu s doménou nakládat. Na výsledek si budeme ale muset počkat, soud opět odročil jednání. A otázkou nakonec je, k čemu to celé stejně  nakonec bude. Aleš Slabý si jistě vymyslí nějakou další inteligentní aktivitu.

V minulosti stránky nabízely například odměnu za sesazení tehdejšího premiéra Jiřího Paroubka: „10.000.000,–Kč je částka, která bude vyplacena tomu, kdo sesadí Paroubka z předsednictví ČSSD a vlády samotné.“ a dokonce „10 000 000 Kč za hlavu Paroubka.“

Aleš Slabý se ohání „právem na svobodu slova a právem uveřejňovat své názory“. 

Česká doménová centrála aneb lež na úvod

Nepoctiví doménoví spekulanti přišli na novou fintu. Od letošního roku ji zkouší, na koho můžou. Mají pro vás připravený dojemný příběh a drahou pointu. Seznamte se s Českou doménovou centrálou s.r.o. a jejími sedmi hříchy proti svým #8222;zákazníkům“ – nebo spíše obětem.

Komentář: Jak je to snadné k podnikání využívat důvěřivosti a neznalosti lidí.

Česká doménová centrála obvolává se zvláštní nabídkou

, která má vcelku jasný cíl. Dosáhnout toho, abyste si zaregistrovali doménu, kterou vlastně vůbec nepotřebujete. Drama je v tom, že „hrozí“, že si doménu zaregistruje někdo jiný. A stopy vedou kamsi do zahraničí.

Mobilní sítě zrychlují, pevné zpomalují

Rychlost připojení k Internetu prostřednictvím mobilních sítí se v listopadu proti říjnu zvýšila až o dvě třetiny, naopak pevné sítě až o desetiny zpomalily. Vyplývá to z měření serveru DSL.cz.

Komentář: Není to nakonec skvělé, že GPRS od Telefónica O2 zrychlilo o 71 % na 58 kbit/s? Vážně, i takové zjištění existuje. 4GB Basic od T-Mobile o 54 % na 201 kbit/s. 4G od T-Mobile ale pro změnu zpomalilo o 24 % na průměrných 198 kbit/s. A pokles ADSL sítí je také zvláštní, 11 % poklesu u Volný, 10% pokles u UPC. Kdepak je ten 4G mobilní Internet?

Mladá fronta převzala Dáma.cz

Server Dáma.cz Michala Švigy je dalším úlovkem vydavatelství Mladá fronta. To letošní rok systematicky doplňovalo portfolio ženských webů, které navazuje na jeho tiskové aktivity. Pro vydavatelství je to velký úlovek, který čísla posune vstříc internetové elitě.

graf ženské weby

Ženské weby, měsíční návštěvnost (NetMonitor, RUest)

Komentář: Těžko říct, proč Dama.cz například nekoupilo Centrum Holdings, pro které by bylo hodně prospěšným doplňkem. A rovnou také upozorním, že Mladá Fronta není iDnes.cz. Pokud se podíváte na graf návštěvnosti „ženských“ webů z NetMonitoru, tak jedničkou je zde www.zena.cz (Novinky.cz jsou opět jenom rubrikou). Dama.cz je zhruba v polovině žebříčku. A nemohu nepřipomenout Žena-in v přechodu á la Radek Hulán – v grafu www.zena-in.cz zůstala kdesi pod 100 tisíc měsíčně. Po osobních zásazích „mistra“ se  už nikdy nevzpamatovala.

Seznam koupil Spráci

Seznam koupil za blíže neurčenou cenu od společnosti Online Recruitment zastoupení služby Spráce.

Komentář: Spráce je sice součástí Seznamu už někdy od roku 2004, ale od roku 2005 ji obchodně zastupovala společnost Online Recruitment. Součástí odkoupení je i přechod zaměstnanců přímo do Seznamu. 

Finance.cz prodáno

Další finanční server mění ke sklonku letošního roku svého majitele. Finančně poradenská společnost AWD prodala jeden z nejstarších českých finančních serverů Finance.cz společnosti Finance Media. Podrobnosti v AWD prodalo server Finance.cz. Na grafu níže je Finance.cz červená linka.

graf - finance.cz

Lidé při nákupech na Internetu více používají karty

Češi při nákupech na Internetu stále častěji používají platební karty, pomocí kterých letos v internetových obchodech utratili více peněz než loni. Naopak klasické kamenné prodejny vykazují nižší útraty placené kartami. Vyplývá to ze statistik karetní asociace, které novinářům poskytli zástupci platebního systému PaySec Poštovní spořitelny a ČSOB.

Komentář: Začínáme se snad konečně dostávat do normálního stavu, kdy karta je na Internetu běžným platebním nástrojem? Ve skutečnosti ne příliš. statistiky hovoří o vzrůstu o 10 %, z 2 miliard korun na 2,2 miliardy (devět měsíců roku 2009). V kamenných obchodech naopak o poklesu necelých tří procent. Průměrná platba v internetovém obchodě navíc klesla na 1644 korun z původních loňských 2111 (v kamenných obchodech je to 1031 korun vůči 1165 loňským). 

Skončilo Album.cz

Skončilo www.album.cz provozované doposud společností FotoStar. Uživatelům  bylo doporučeno přesunout fotografie na jiný server.

Fler frčí a chce do zahraničí

Prodávat nehodlám, exit neplánuji. Je to pro mne srdeční záležitost, říká Jiří Kubeš, majitel a provozovatel serveru Fler.cz. Chci, aby si lidé stále více a více oblíbili ručně vytvářené výrobky, módu, design. Aby viděli, že v tomto zboží je ‚duše‘ a ukázali záda masově produkovaným výrobkům, dodává.

Komentář: Rozhovor (viz Jiří Kubeš: Fler se rozšíří i do zahraničí) s Jiřím Kubešem o vzniku a dění okolo www.fler.cz je zajímavé čtení. Český server pro prodej zboží ruční výroby je zajímavá věc. A podařilo se mu dosáhnout úspěchu. A to se cení.

Webnode spustilo mobilní verze webů

Westcom, provozovatel www.webnode.com (www.webnode.cz) zavedla pro spravované weby možnost poskytovat je v mobilní verzi i spravovat je přímo z mobilního telefonu.

Komentář: Role mobilních telefonů v přístupu k Internetu je dnes zjevná, otázka je, jak to vlastně webnode myslelo. Správně mají vyřešenu detekci mobilu při přístupu na WebNode.com – ale co už neřeší, je detekce mobilu při vstupu na jednotlivé weby (byť je možné, že vlastník webů „musí“ vytvořit specifickou verzi) – vidět to můžete na obrázku pro jeden z příkladových webů, které WebNode uvádí (a který je bohužel asi trochu mrtvý). Rovnou doplním, že „návod“ zmiňující nutnost zadat „m.“ před adresu nějak nefunguje.

V takovéto komplexní podobě a rozsahu jsme první společností na světě," uvedl spolumajitel Westcomu Vít Vrba. Jen tak mě napadá, co třeba takové www.wirenode.com

webnode

Internet pro polovinu uživatelů slouží jako zdroj odborných informací

Největší část uživatelů pravidelně na Internetu získává informace o produktech a službách (72 procent). Že je Internet důležitým informačním zdrojem potvrzuje fakt, že zde 53 procent uživatelů běžně získává odborné informace pro svou práci či studium. Pravidelnou internetovou aktivitou dvou pětin uživatel (40 procent) je instant messaging (online komunikace přes aplikace typu ICQ, AOL, MSN Messenger, apod.). Online rádio poslouchá přes internet pravidelně necelá čtvrtina českých uživatelů (23 procent). Internet hraje nemalou roli i při navazování vztahů. Stálými návštěvníky internetových seznamek je 13 procent uživatelů.

graf: pravidelné aktivity na internetu

Komentář: Výsledky pravidelných průzkumů společnosti Mediaresearch (poskytované skrz SPIR) jsou určitě zajímavé, jen je občas trochu složité pochopit, jak to vlastně bylo myšleno, případně to zkusit nějak postavit proti průzkumům prováděným v zahraničí. Předchozí graf je zajímavý, ale ještě zajímavější je následující.

graf - IT znalosti reálných uživatelů

Je asi dost jasné, že si internetoví uživatelé o sobě tradičně myslí víc, než ve skutečnosti znají a umějí. Takzvaný „kontinuální výzkum“ obsahuje daleko víc grafů a informací, takže doporučím přejít na web SPIRu, případně si ho rovnou stáhnout (PDF)

Skončila videopůjčovna České televize

Videopůjčovna ČT běžela dva roky a celkem nabídla 1100 různých titulů. Aktuálně má 130 000 registrovaných uživatelů, kteří si dohromady stáhli přes 159 000 titulů. Česká televize nyní pořady, ke kterým vlastní příslušná práva, bude nabízet zdarma skrze službu iVysílání.

Komentář: Provozovat videopůjčovnu se nevyplácelo, přeci jenom 1,2 zaplaceného titulu na uživatele působí dost nedostatečně. Svým způsobem ČT předběhla dobu. Co jiného k tomu dodat. Skončí nakonec všichni u Stream.cz? 

Prolux žaluje FinExpert.cz

Internet je velmi svobodné médium, a to se často nelíbí lidem a firmám, které jsou na něm kritizovány. Po provozovatelích diskuzních fór potom žádají odstranění diskuze – například kvůli poškození dobrého jména. Je to i aktuální případ realitní kanceláře Prolux, která naše vydavatelství CPress Media žaluje kvůli tomu, že jsme z diskuzního fóra webu FinExpert.cz neodstranili téma, kde je Prolux kritizován, uvádí se na Prolux žaluje FinExpert.cz: nesmazali jsme kritiku.

Komentář: Prolux to se nejspíš stane známým ještě víc než předtím. Doposud si o praktikách této kanceláře psali jen lidé, kteří s ní měli zkušenost. Špatnou, pokud lze soudit i z mediálního pokrytí v Podivné praktiky realitní kanceláře Prolux (Česká Televize). A právě to, že si na Internetu lidé o zkušenostech s Proluxem píší, to je zjevně velký problém – podle všeho Prolux zkouší žaloby a hrozby i na další média. A podle všeho se některá média lekla a diskuze začala rušit či promazávat. Zvláštní.

ČSFD.CZ hacknuto

Česko-slovenská filmová databáze – www.csfd.cz – byla hacknuta novou postavou na „hackerské“ scéně skrývajícím se pod jménem igigi. Provozovatel, Martin Pomothy, doporučil změnu hesla a označil vše za událost, která nebude mít vážně následky a pouze poukazuje na drobnou slabinu v systému.

Komentář: Drobná slabina v systému samozřejmě drobnou slabinu nebyla, svědčí o tom i CSFD.cz hacked na webu igigiho. Provozovatel ČSDF se chová zcela klasicky podle vzoru všech podobných událostí, stručně řečeno hloupě. Odpovídají tomu i hloupé řečí v podobě „poděkování médiím za skvělé píár“. 

Pavel Mucha končí v Centrum Holdings

Ko konci letošního roku odchází z Centrum Holdings jeho generální ředitel Pavel Mucha. Nahradí jej Andreas Demuth. S účinností od 1. ledna bude Andreas Demuth zodpovědný za všechny skupinové aktivity v České republice, Slovensku a Chorvatsku.

Komentář: Adreas Demuth má zkušenosti z AOL, od listopadu 2008 působil jako generální ředitel AOL Německo. O odchodu Pavla Muchy se spekulovalo už od září – Centrum Holding to vehementně popíralo. Okolo změny v C-H najdete spoustu emotivních komentářů, stejně  jako okolo Pavla Muchy a změn, které v C-H proběhly od doby odprodeje původních českých vlastníků. Většina z komentářů nechápe, že Centrum Holding se stalo klasickou „firmou“ s odpovídající úrovní byrokracie a řídícími procesy. A hlavně ambicemi a plány, které už dávno neodpovídají původnímu „rodinnému“ charakteru. 

Češi psali ostrovanům, jak na ekoturistiku

Ministerstvo zahraničí zaplatilo předraženou kampaň, která Česku byla prakticky k ničemu. Dokazuje to materiál, který získal online deník TÝDEN.CZ. E-mailová kampaň, jejíž provedení si objednal tehdejší velvyslanec v Austrálii a nynější ministr pro evropské záležitosti Juraj Chmiel, stála téměř půl milionu korun a její přínos je nejasný.

Komentář: V článku jsem citován, uzavírám to slovy : „Stát vyhodil půl milionu korun za zcela zbytečnou aktivitu“. Týden nemá nakonec námitek proti zveřejnění celého PDF dokumentu, který dostatečně ukazuje jak absurdní a marnivá celá tahle akce je. Už jenom to, že je pojmenován „Informační kampaň na podporu udržitelného cestovního ruchu v oblasti jižního Pacifiku“ působí jako dokonalá parodie. A představa, že český stát radí státům v jižním Pacifiku, jak podporovat „udržitelný cestovní ruch“? No není to typická švejkovina? Dokument ke stažení i prohlédnutí zde (PDF). 

Stalker Catcher aneb více sociálního inženýrství než reality

Hitem na Facebooku se stalo „STALKER CATCHER“ – mělo jít o aplikaci, která by umožnila sledovat, kdo vstupuje na váš profil a případně i co tam dělá. Skupiny s názvem této aplikace získaly až stovky tisíc příznivců. Stalker Catcher – Find out who is visiting your profile! jich měla přes 600 tisíc, ๑۩۞۩๑ Kdo si prohlíží tvůj profil ► STALKER CATCHER ◄ ๑۩۞۩๑  přes půl milionu.

Komentář: STALKER CATCHER je přitom ve skutečnosti jenom sociální inženýrství a stovky tisíc lidí naletěly. V příznivém případě něčímu vtipu, v méně příznivém poskytli své osobní údaje a údaje o přátelích někomu, kdo je bude umět dobře zpeněžit. Média ale naletěla taky, protože šmahem označovala možnost existence podobné „sledovací“ aplikace za nesmyslnou. 

Zhruba dva roky Facebook ponechával v API bezpečnostní nedostatek, který umožňoval vytvářet aplikace, které dokázaly zjistit, kdo navštěvuje stránky (profily). Když zhruba před měsícem média na toto upozornila, Facebook díru konečně napravil a aplikace (bylo jich asi pět) zrušil. Měsíce a měsíce předtím ale ponechával díru do vašeho soukromí použitelnou. Dlužnou ale dodat, že tyhle aplikace si nemohl pořídit opravdu každý – byly víceméně pro zvané a „prověřené“.

Uživatelé chtějí přehledné, aktuální a důvěryhodné zpravodajství na Internetu

„Při návštěvě zpravodajských webů je pro respondenty nejdůležitější přehlednost a snadná orientace. Dotazovaní zároveň kladou důraz na aktuálnost zpravodajství, přičemž ale zmiňují význam důvěryhodnosti a serióznosti informací. Za velmi důležitý faktor je považován i obsah zpravodajství,“ říká Mediaresearch.

CIF16

graf - zpravodajství

Komentář: Známkování webů je samozřejmě nevděčná věc – Mediaresearch k tomu říká, že „ženy hodnotí většinu webů lépe“ a „více než mužům se jim líbila Sedmička.cz“ (kde já prozměnu musím dodat, že moc nechápu, proč Mediaresearch nějaké Sedmicka.cz řešil, ale budiž). Ženy jsou také více tolerantní k reklamám. A nejkritičtější v hodnocení grafiky a reklam je skupina 15–24 let. V kvalitě obsahu zpravodajství se před Novinky.cz dostává ČT24, v grafickém zpracování vede iDnes.cz. Z hlediska prvního dojmu a přehlednosti vyhrávají iDnes.cz a Novinky.cz.

 

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 1. 2010 19:07

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »