Hlavní navigace

Ondřej Krátký (Liftago): Firemní zákazníci mohou tvořit více než třetinu celého trhu

24. 6. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Liftago
Liftago rozjelo dvě novinky – objednávání taxi v aplikaci pro zrakově postižené a hlavně se zaměřilo na firemní klientelu, kde si česká platforma věří.

Taxi platforma Liftago má letošní rok zajímavě rozjetý. V současné době přemýšlí o expanzi, která by žluté logo rozsvítila i na telefonech jiných, než českých a slovenských uživatelů. Zároveň spustila možnost objednávání pro nevidomé a hlavně – nově se zaměřuje na firemní klientelu, kde od konce března zaznamenává velký zájem. 

„V současnosti na firemních jízdách rosteme o 40 až 50 procent meziměsíčně. To je daleko rychlejší růst v porovnání s růstem celkového počtu jízd,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.

Česká taxi platforma, za kterou stojí například podnikatelé Martin Hasenblaus nebo Karel Janeček, tak šlape na kuří oko klasickým dispečinkům. Podle mě jsou firemní zákazníci pro klasické dispečinky vedle telefonních objednávek tím, co je dnes drží na trhu. Je pravdou, že je tak trochu připravujeme o jejich domácí stříbro,“ říká Krátký.

Liftago se vrhlo do nového segmentu, kterým jsou firemní zákazníci. V jaké jste fázi v tomto směru?

Na konci března jsme do naší aplikace přidali možnost vkládat firemní platební kartu, aby uživatelé mohli přepínat mezi tím, jestli pojedou soukromou jízdu nebo takzvaně na firmu. Už tehdy se samy od sebe začaly přidávat některé společnosti a pro nás to byla taková prvotní „oťukávačka“, řekněme pilotní fáze.

Posledních pár dnů pak máme spuštěno webové rozhraní, kde si jednotlivé firmy mohou nastavit, kteří zaměstnanci budou moci jezdit na jejich firemní účet. To je jednodušší pro větší firmy, které musí spravovat účty pro desítky nebo stovky lidí.

Takové firmy byly historicky zvyklé na plastové karty, vouchery nebo podepisované doklady od řidičů či podobné administrativní kroky. My je teď zbavujeme papírování a nabízíme transparentní přehled, platby i účtování. Hlavním důvodem zájmu je ale transparentnost ceny a dostupnost…

A dostupnost vozů dnes firmy od klasických taxi dispečinků nemají?

Pokud jde o dostupnost, tak firemní klienti, kteří mají zájem se k nám připojit, jsou přesně ti, kteří se nemohou dovolat na dispečink, a když, tak čekají 30 minut. A pak si zavolají přes aplikaci Liftago a zjistí, že přijel řidič dispečinkové společnosti, který se akorát ve špičce vypnul a jezdil jen přes nás.

To je právě o pochopení Liftaga – naše platforma je agregátor, jezdí s námi řidiči napříč různými firmami, a proto máme lepší dostupnost než jiní.

Co se transparentnosti týče, tak jsme zjistili, že zaměstnanci firem nemají motivaci kontrolovat případné předražování a někteří řidiči toho zneužívají. Přes Liftago prochází 100 procent jízd počítačovou kontrolou, takže nehrozí, že by s námi jezdili předražující řidiči – i přes volné sazby od 15 do 28 korun za kilometr tak většina firemních klientů spíše ušetří.

Firemní klientela je pro vás jistě velkým trhem?

Předpokládáme, že firemní zákazníci mohou tvořit více než třetinu celého trhu. Zároveň jsou takovou stabilní složkou. Jelikož firma nejezdí podle toho, jestli prší nebo jestli přišla výplata, jako tomu je u soukromého zákazníka, ale jezdí proto, že má kontinuálně rozjednaný byznys.

Víme, že v tomto segmentu dokážeme být velcí, otázkou je kdy. Záleží to hlavně na rychlosti schvalovacích procesů velkých firem při výběru dodavatelů. V současnosti na firemních jízdách rosteme o 40 až 50 procent meziměsíčně. To je daleko rychlejší růst v porovnání s růstem celkového počtu jízd.

Službu jste spustili všude, nebo jen v některých městech?

Služba pro firmy je dostupná ve všech městech, kde je Liftago dostupné, takže fakticky ji mohou využívat zákazníci v Praze, Brně či Bratislavě. Zatím ale nemáme připravený ani marketing pro promování této služby, jelikož to doposud ani nebylo potřeba.

Nepřinese vaše nová orientace na firmy negativní dopady pro soukromé osoby?

Naopak, zapojení firem se zvýší dostupnost řidičů i pro soukromé zákazníky, jelikož firmy nám pomohou přitáhnout nabídku řidičů pro denní provoz. Tehdy totiž chyběl rychlejší dojezd, než na který jsme byli zvyklí z večera. Celková průměrná doba přistavení vozu je dnes asi 5,5 minuty.

Nedostatkem řidičů asi netrpíte? Vím, že na jaře jste měli relativně velký převis poptávky řidičů…

Teď jsme zaregistrovali asi 100 nových řidičů, jelikož samozřejmě předpokládáme zvýšení poptávky. Obecně jsme ale schopni pracovat při určité poptávce s menším počtem řidičů, než se kterým by za dané situace pracoval klasický dispečink.

Kolik tedy máte celkově řidičů?

Pohybujeme se kolem tisíce řidičů, ale počet stále kolísá. I když jsme nyní přidali dalších 100 řidičů, tak někteří odešli buď kvůli tomu, že měli horší hodnocení a lidé si je přestali vzhledem k větší konkurenci vybírat, nebo se prohodili méně aktivní řidiči za ty více aktivní. Myšleno z hlediska toho, jak dokázali konvertovat poptávku, která na ně mířila. V podstatě jsme časem vytvořili nejvíce konkurenční prostředí pro řidiče, které tu existuje.

Musíte se firmám určitým způsobem přizpůsobovat? Například stále mnoho lidí volí objednávání dopředu, což vy nenabízíte…

Naší výhodou je, že naši platformu využívají lidé, kteří často cestují taxíky. A když s nimi jezdí často, tak u nich převažují objednání „tady a teď“. Přesouvají se ze schůzek, o kterých neví, kdy skončí, a podobně…

U těch ostatních pak nemusíme fungovat jako jejich hlavní taxi služba, ale můžeme doplnit ty, které už mají.

A vozový park také nemusíte filtrovat, aby pro manažera nepřijela například starší Felicie, aniž bych se této značky chtěl nějak dotknout?

To souvisí s denním provozem, kdy jsou řidiči více přizpůsobeni na firemní klientelu. Přes den tedy obecně jezdí flotila vyšší třídy, než je tomu běžné večer. Takže s tímto problémem jsme se zatím nesetkali.

Takže jde vlastně o takovou samoregulaci?

Přesně tak, řidič se musí dívat na trh a sám se přizpůsobit, Liftago mu totiž moc limitů nedává.

A pokud jde o samotné reakce konkurentů – klasické dispečinky asi nebudou moc nadšené?

Reakce některých dispečinků je taková, že snižují cenu pro své zákazníky. Tím se ale akorát připraví o další řidiče, kteří pro ně jezdí. Snižují jim totiž tržby.

Obecně vidíme, že dispečinky, kterým se na trhu daří, jsou ty, které jdou cestou vyšší kvality a nesnižují ceny – například Modrý Anděl nebo Taxi Praha. Obecně ale na konkurenci nijak nereagujeme, jdeme si svou vlastní cestou. A víme, že hodně řidičů, kteří jezdí s námi, zároveň jezdí i pro někoho jiného.

Firemní zákazníci jsou ale pro klasické dispečinky čím dál významnějším trhem, který byl vždy stabilní…

Podle mě jsou firemní zákazníci pro klasické dispečinky vedle telefonních objednávek tím, co je dnes drží na trhu. Je pravdou, že je tak trochu připravujeme o jejich domácí stříbro. V některých firmách už dokonce klasické dispečinky fungují jen jako doplněk.

Neobáváte se, že se budou snažit vám házet klacky pod nohy, s čímž máte už jisté zkušenosti?

V podstatě už nemají moc možností, jak vzdorovat. Dost řidičů totiž dnes už není v situaci, kdy by si nechali vyhrožovat. Mohli by totiž úplně přejít k nám. Ale pro část řidičů je výhodné být u dispečinku a zároveň mít Liftago, které mu vyplňuje volné kapacity.

Pak by mohla přijít lobby na zákonodárce, sdílená ekonomika se tak či tak začíná dostávat do hledáčku úředníků…

V poslední době jsem jednal s úředníky na různých úrovních od ministerstev až po úřad vlády, a zjistil jsem, že prvotní dojem, co je, či není sdílená ekonomika, se všude hodně lišil. I díky nám přišli například na to, že taxislužba jako taková je více sdílená ekonomika, než se dříve myslelo. 

Většina řidičů totiž vlastní své auto, které používá i pro soukromé účely. Zároveň běžnou praxí už několik desetiletí je, že taxislužba je pro mnohé řidiče jen formou přivýdělku, který mají ke svému zaměstnání. Sami takových řidičů máme třetinu.

Takže v Čechách třeba Uber nemá takový inovační přínos, jaký jsme mu zpočátku přisuzovali. České zákony jsou v tomto směru v Evropě jedny z nejliberálnějších a Česko už sdílenou ekonomiku v tomto sektoru v podstatě podporuje.

Kromě novinky v podobě zaměření na firemní zákazníky jsem si všiml, že jste rozjeli i objednávání pro nevidomé, je to tak?

Ano, to běží zhruba dva týdny. Jde o aplikaci pro iOS, která pomůže s objednáním zrakově hendikepované osobě. Vše běží přes funkce usnadnění přístupu a voice over. 

U nás je důležité, že zákazník si sám vybírá jízdu dle řidiče, což bylo pro nevidomé překážkou. Teď zadá hlasový příkaz, kam chce jet, a všechny aktuální nabídky mu přístroj přečte.

Na této technologii jsme spolupracovali s Karlem Giebischem, který je dost technologicky aktivní a samotný podnět k tomuto kroku vzešel z jeho strany. Pravidelně nás podobnými podněty zásoboval na Twitteru. 

V podstatě jsme využili nadšení našeho iOS developera Martina, produkťačky Alex a právě Karla, kterého jsme k nám přizvali. A ta samá práce nás nyní čeká pro Android.

Ale tím, že iOS je pro funkce přístupnosti lépe vybavený, tak údajně většina hendikepovaných lidí, kteří jsou aktivní přes aplikace, má stejně právě iPhony.

A jaký tu vidíte potenciál pro tyto uživatele?

ebf 24 - tip duben

Zrakově postižených je v Česku zhruba 100 000 lidí.  A někteří z nich mají navíc větší motivaci tuto službu používat, jelikož přesuny po městě jsou pro ně daleko komplikovanější, než pro běžné lidi. Taxi jim některé MHD trasy, zejména s přestupy, velmi usnadňuje.

Reálný byznys z tohoto segmentu ale nečekáme. Jednalo se spíš o to, že lidé v našem týmu v tom viděli pozitivní přínos a trochu té karmy. Byznys přinesou například zmiňovaní firemní zákazníci.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).