Petr Kasa: Nokia je firma, která má obrovský potenciál. Jen ho vytěžit!

Rozhovor s Petrem Kasou, country managerem české pobočky Nokia, se točil jak kolem právě probíhající konference Nokia World, tak kolem pozice telefonů Nokia a budoucnosti chytrých telefonů s operačním systémem Symbian na trhu. Došlo i na integraci systému MeeGo do automobilů a samozřejmě na nedávné jmenování nového generálního ředitele.

Co Nokia právě předvádí na Nokia Worldu?

Na konferenci Nokia World je letos téměř 3000 delegátů, takže jde o největší akci v naší historii. Bude mít dva hlavní body agendy. První je tradiční: představení nových produktů a služeb, které Nokia v nejbližší době uvede na trh. Druhý bod je podpora pro vývojáře – o vývoji softwaru bude zhruba 50 % Nokia Worldu. Ne o Nokii jako firmě, ale o platformě pro vývoj mobilních aplikací, kterou Nokia vytváří aby ji mohli vývojáři používat. Hodláme také hovořit o spolupráci s třetími stranami. Nyní jsme v situaci, kdy se Nokia dostala na velké rozcestí. Máme operační systémy, které mají obrovský podíl na trhu, ale z hlediska dnešního standardu ostatních leaderů trhu jsou mírně zastaralé a my je chceme změnit. Jde o Symbian řady 3 a 5, kterému dnes říkáme Symbian ^1 a první generace Symbianu je nahrazena označením Symbian ^3.

Petr Kasa

  • narozen 1977, ženatý
  • 1998 – 2001 spoluzakla­datel a spolumajitel Kasa.cz
  • 2001 – 2005 obchodní ředitel GSMobile Group, a.s.
  • říjen 2005 na různých pozicích ve společnosti Nokia
  • od ledna 2009 Country Manager Czech Republic & Slovakia Nokia
  • profil na LinkedIn

Hlavním důvodem změn je sjednocení systému. Bude univerzální jak pro dotykové, tak pro telefony s QWERTY klávesnicí i pro další koncepty, které případně přijdou. Startujeme jednu platformu, na které se bude vyvíjet jak pro telefony, které řadíme do kategorie nazývané smartphone, tak pro nejvyšší třídu, označovanou jako mobilní počítače. Ty mají větší výpočetní výkon, jsou vybavené dnes operačním systémem Maemo a v blízké budoucnosti operačním systémem MeeGo, za kterým stojí primárně Nokia a Intel. Mimochodem, minulý týden dokončil Intel za 7 miliard dolarů akvizici Infineonu, největšího výrobce mobilních čipů na světě, což je dobrý signál, že to myslíme vážně a že tento trh má hodně před sebou. Nekončí jen u mobilních počítačů, bookletů nebo tabletů, ale je evidentní, že do budoucna půjde i do automobilů. Už dříve jsme ohlásili, že do aliance přibyly firmy jako Toyota, GM nebo BMW. Do budoucna se dočkáme, že člověk usedne do auta a bude moci svůj mobil ovládat přes ovládací prvky automobilu, přes jeho dotykový displej – informační systém nových aut poběží na systému MeeGo nebo pro něj bude mít rozhraní.

Petr Kasa, Nokia

Do zmiňované třídy „mobilních počítačů“ jste vstoupili modely jako N900 a notebookem s integrovaným 3G, který nedávno přišel na trh. Jaké jsou zkušenosti z těchto zařízení, jak je zákazníci přijali?

Oba tyto produkty byly pro nás testovací balonek. Nokia N900 byla logickým pokračovatelem historického vývoje: Nokia 710, 800 – to byla PDAčka bez GSM modulu běhající na Linuxu. Tento segment téměř zmizel z trhu a i my jsme se od něj odklonili, ale linuxovou platformu jsme použili na to, abychom do ní přidali GSM modul, GPSku a další funkce. Otestovali jsme, zda takový „smartphone“ má smysl. Model N900 ukázal, že smysl má. Z pohledu zákazníků není nikdo, kdo by k zařízení zůstával laxní. Buď ho lidé milují, nebo nenávidí. Na to, aby N900 člověk používal jako běžný telefon je zařízení příliš složité a nemá to smysl. Na to, aby ho používal člověk na sofistikované věci, se skvěle hodí – zejména linuxová komunita si jej zamilovala. Proto naše aktivity kolem MeeGo, které připravujeme na přelom roku. Vidíme veliký potenciál v tom, že budeme schopni dodávat vyšší třídy mobilních zařízení. Model N900 berme jako přechod mezi starými PDA bez 3G modulů a novou érou, která přijde počátkem příštího roku.

Takže MeeGo je šance pro linuxové administrátory přejít od počítačů k tabletům?

Je to šance i pro spoustu jiných odvětví na systém, který by mohl být univerzálně akceptovatelný. Když se podíváme na firmy, které jsou v MeeGo alianci, zjistíte, že je tu spousta zvučných jmen z IT, klasických výrobců počítačů, tabletů… Je to velká a pestrá skupina firem, takže systém MeeGo nebudeme nacházet jen na zařízeních s logem Nokia. Budou to desítky výrobců, kteří přijdou se zařízeními na trh a linuxová komunita je obrovská.

Na druhou stranu, to se říkalo před lety i o Symbianu, že jej budeme nacházet ve stále více zařízeních. Dokonce se jednu dobu říkalo, že Symbian bude profit firmy Nokia, protože výroba samotných telefonů bude s nezajímavou nízkou marží. Nakonec se to nestalo, Nokia je dneska sama, kdo vyrábí zařízení na Symbianu. Proč se Symbian propadl z role favorita chytrých operačních systémů pro mobily, v níž byl tak před pěti lety, do dnešní role outsidera a to ještě navzdory tomu, že prodává největší množství chytrých telefonů?

Symbian je na trhu nejdelší dobu. A to může být problém. Nejde o to, že bychom telefonů se Symbianem prodávali méně. Naopak, prodáváme jich čím dál více, náš podíl na trhu je absolutně největší ze všech výrobců. Jenže před několika lety byl Symbian jediný chytrý operační systém, který reálně trh akceptoval. Dnes je tu hráčů více a to je ostatně důvod, proč přicházíme s novými systémy. Když budu mluvit za český a slovenský trh, Symbian obsahuje sedm z deseti prodaných smartphonů. Navíc, zákazníci si telefony kupují ne kvůli tomu, že je tam Symbian, ale především kvůli funkcím, které požadují a na které jsou zvyklí. Funguje na nich perfektně Mail for Exchange, synchronizace s počítačem nebo Ovi Mapy. Zákazník nemusí řešit, zda aplikace bude nebo nebude chodit a je mu vlastně jedno, jak se systém pod těmito funkcemi jmenuje.

Petr Kasa, Nokia

To ale skoro zní, jako byste říkal, že se Symbian novinářům okoukal a přestal být sexy?

V podstatě ano. Když je něco na trhu deset let, už to není z hlediska PR tak atraktivní jako nové produkty. A to, o čem se píše, se ne vždy skutečně prodává ve velkých množstvích, ale jde o zajímavost, protože přichází na trh. Je to logické a nepřekvapuje nás to.

Jenže když se podíváte na finanční výsledky firmy Nokia, tak za letošní první pololetí mírně stouply prodeje telefonů, ale o 40 % se propadl zisk a z největší části právě v segmentu chytrých telefonů. To by naznačovalo, že Nokia opravdu v této kategorii ztrácí. Nebo chytré telefony prodáváte tak levně?

Prodeje telefonů je podle mne třeba srovnávat s výsledky celého odvětví. Nokia si stojí jednoznačně mezi nejlepšími, takže v těchto soudech bych byl opatrný.

Často slýcháme otázku, co uděláme proto, aby Symbian3 byl tím super sexy operačním systémem. A my vždycky odpovídáme: naším cílem není mít sexy operační systém, naším cílem je operační systém, na kterém budou běhat sexy služby. Pro nás je daleko důležitější, aby zákazníci mohli používat naše sexy služby, třeba integrované mapy, zapojení do sociálních sítí nebo emaily. Sexy služby zákazník potřebuje a na prodejním místě se na ně ptá. Chce vědět, co mu mobilní telefon přinese, zda splní jeho nároky a požadavky. Až sekundárně ho zajímá, na jakém operačním systému telefon běží.

Když jsme u služeb, důležitou součástí operačního systému a jeho úspěchu je „ekosystém“, schopnost prodávat aplikace a vývojářům přinášet peníze. Jaká je zkušenost s Ovi Storem na českém trhu?

V posledním roce jsme transformovali všechny zdroje aplikací pro naše telefony, všechny ty sekce Download v telefonech, projekty jako Mosh. Vše jsme přetransformovali do Ovi Store, kterému česky říkáme Ovi Obchod. To je ona modrá taštička, která se objevuje v menu všech našich telefonů. Počet aplikací v ní narůstá geometrickou řadou a je to rozhodně strategie, v níž budeme pokračovat. Dnes už máme v České republice se všemi třemi operátory zpřístupněnou metodu Prémiové SMS, takže zákazník už nemusí platit kartou. Díky tomu odpadla další bariéra, která zákazníka mohla omezovat v tom, jak aplikaci získat. Na počtu stažení se to projevilo obrovsky a čísla jdou hodně nahoru.

Petr Kasa, Nokia

A jaká ta čísla jsou?

My nezveřejňujeme výsledky za jednotlivé trhy, ale mohu říci, že počty stažených aplikací rostou v řádu desítek procent meziměsíčně a průměrný uživatel Ovi Obchodu stáhne dvanáct aplikací.

Čeští zákazníci jsou významně odlišní?

Nejsou. Ale když přepočteme stažené aplikace na jednoho obyvatele, jsme třetí největší země v Evropě. Myslím, že jsme v Česku hodně nakloněni využívání mobilních aplikací. Od velkých trhů jako Anglie nebo Španělsko se lišíme hlavně úrovní dotace operátorů na mobilní telefony, ta je u nás významně nižší. Proto se u nás prodávají především levnější modely, zatímco média referují spíše o dražších top modelech v cenové kategorii 12 – 15 000 Kč. V zahraničí jsou oblíbené spíše tyto dražší modely. V Česku je jednoznačně nejdůležitější kategorie telefonů začínající u cca 3500 Kč a končící u zhruba osmi tisícovek. V ní už dnes najdete telefony se špičkovou výbavou, chytrým operačním systémem, dají se do nich instalovat všechny aplikace, o kterých se dnes bavíme jako o stěžejních, a to vše za cenu akceptovatelnou pro většinu české populace.

Co je dneska tou funkcí, která v telefonu musí být a dříve jsme ji tam nevídali, tak jako tomu před mnoha lety byl had jako novinka, která už pak musela být všude?

Naše nejrevolučnější služba jsou rozhodně Ovi Mapy. Začali jsme s nimi jako s navigací, lidi si zvykli, že ji mají v telefonu k dispozici. Nyní do Ovi Map integrujeme čím dál více věcí, přibývají průvodci po restauracích, po památkách ve městech. Lidé začínají stále více využívat funkce jako sdílení polohy, kdy mohou někomu poslat MMS zprávu, která adresátovi zobrazí vaši polohu v mapě. Právě mapy jsou věcí, kterou už dneska lidé automaticky od telefonu očekávají, je pro ně podmínkou a podstatnou funkcí. Důležitost map zvýrazňujeme ještě více tím, že k telefonům automaticky přibalujeme třeba držáky do auta, aby lidé hned při vybalení telefonu viděli, že ho mohou používat i jako autonavigaci. Mapy ale nedáváme zadarmo, jak si lidé často myslí, jejich cena je prostě započítána v ceně telefonu.

Do budoucna také vidíme jako strategickou funkci podporu sociálních sítí. Dnes už podle nás nestačí mít v telefonu klienta pro pro umisťování tzv. „posts“ na Facebook nebo Twitter. Zákazníci už očekávají hlubší integraci. Například klient pro Facebook v Symbian3 umí přímo potvrzovat schůzky, které se pak zařadí do kalendáře, a když používám Mail for Exchange, pak se mi události z Facebooku synchronizují s mým diářem. Podobné funkce dříve stěží běžné v telefonech za patnáct tisíc se dnes již tlačí do telefonů za tři tisícovky. Toto jsou věci, na které budou lidé čím dál více slyšet.

Petr Kasa, Nokia

Považujete tedy klienty pro sociální sítě za nutnou součást telefonu, bez kterého ho mladým uživatelům neprodáte, nebo je to jen představa nás novinářů, že takové funkce trh vyžaduje?

Dnes se například klient pro Facebook bere jako nutná součást telefonu, jako standard. Už je i v hodně jednoduchých telefonech. Ale odlišení je v úrovni komfortu, který klient nabídne, jako je propojení s GPS, online sdílení polohy. To jsou funkce, které nejlépe propaguje zkušenost. Kamarádi si je ukáží, pochlubí se, a druhý, jehož klient to neumožňuje, začne funkci vyžadovat od svého nového telefonu. Dnes už není možné zákazníkovi odprezentovat, co všechno v telefonu je, protože obsahuje příliš velké množství funkcí. Nákupům tedy hodně pomáhají předváděčky od kamarádů a sociální sítě, kde se lidé pochlubí, co za novou funkci jejich telefon má. Významně to ovlivňuje rozhodování lidí. Navíc řada telefonů podporu nějaké funkce sice deklaruje, ale bývá na rozdílné úrovni. Proto se zájemci pídí po informacích ve svém okolí, aby zjistili, která úroveň uživatelské zkušenosti jim bude vyhovovat a bude pro ně optimální.

Dnes je moderní hovořit o lokačních službách. Ty už měly svou špičku jednou, před deseti lety, kdy všichni věřili v to, jak skvělé budou. Nyní přichází jejich druhá špička v podobě Gowally nebo Foursquare. Myslíte, že je to trend, který přetrvá a bude mít smysl i obchodní?

Dnes má mobil velkou výhodu, že „ví, kde je“. Gowalla a Foursquare jsou spíše třešinky na dortu. I v Ovi Mapách můžete sdílet polohu přes zprávu, je v nich propojení s Facebookem, ale je to spíše zábava. Primárně je zajímavé vyhledávání. Když hledám ve Zlatých stránkách a mám zapnutou GPSku v mobilu, můžu si vybrat vyhledávání podle polohy. Když tedy hledám pizzerii, navigace mi automaticky hledá pizzerie v mém okolí, ne v jiném městě. A to je to, oč tu běží: velká část vyhledávacích dotazů z mobilu je spojena s aktuální polohou uživatele. Uživatel chce restauraci ve svém okolí. Cílem není sdílet svoji polohu s ostatními, ale použít ji jako jeden z parametrů třeba právě při vyhledávání. GPSka je dnes velmi citlivá, ve spolupráci s A-GPS vyhledání polohy trvá dvě vteřiny a cena její integrace do mobilu už je nízká.

GPS je po kvalitním fotoaparátu a WiFi podle mne jeden z největších přínosů do mobilů v poslední době. To byla na dlouhou dobu podstatná revoluce. My v Nokii teď hodně věříme možnosti propojení s další technologií, například s automobilem, kdy si budete synchronizovat obsah telefonu, vedle kontaktů třeba včetně navigačních bodů nebo uložených filmů, s informačním systémem vozu.

Petr Kasa, Nokia

Na závěr rozhovoru se zastavme u nejaktuálnější události. Budete mít nového generálního ředitele, poprvé ne-Fina, Stephena Elopa, který nahradí Olli-Pekka Kallasvuo. Co si od této změny Nokia slibuje?

Zatím je to příliš čerstvá zpráva. Stephen Elop je Kanaďan přicházející ze společnosti Microsoft, kde dělal prezidenta jejich business divize. Je to člověk, který má hodně zkušeností právě z IT a internetové branže. V jeho životopisu jsou firmy jako Adobe nebo Macromedia, to rozhodně potvrzuje, že dochází ke sbližování telekomunikací a Internetu. Nokia je firma, která má obrovský potenciál a bude úkolem nového ředitele tento potenciál vytěžit a zhodnotit.

KL_NOMINACE

Děkuji za rozhovor…

Poznámka: Nokia zásadně nekomentuje počiny svých konkurentů, takže otázky na srovnání s jinými konkurenčními výrobky ani nebyly kladeny.

Anketa

Měli jste někdy telefon Nokia?

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 10. 2010 21:46

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »