Hlavní navigace

Pí*a v e-shopech. Koupíte si ji?

Jan Vavřička

Tímto provokativním názvem bych rád upozornil na téma optimalizace fulltextového vyhledávání v českých e-shopech. Omlouvám se dámám a slabým povahám, že v tomto článku potkají jedno jadrné české slovíčko.

Nedávno jsme ladili výsledky vyhledávání v našem e-shopu tak, aby byly co nejvíce relevantní a uživatelsky přívětivé. Jeden z programátorů testoval vyhledávač originálním způsobem. Zadal do vyhledávače výraz pí*ča a hned jsme věděli, na čem jsme. Sortiment spojený s tímto výrazem neprodáváme, a přesto se ve výsledcích objevovaly odkazy na produkty. Nyní je vše v pořádku a vyhledávaný vulgarismus již uživateli nepřinese matoucí výsledky, viz obrázek.

1-Elme

Zdroj: Elme.cz

A jak jsou na tom jiné české e-shopy?

Snadno a rychle můžete otestovat relevanci vyhledávání sami. Vyzkoušejte vyhledávání na Mall.cz a získáte 18 produktů. Zajímavé, že?

2.Mall.cz

Nelichotivý výraz můžete také hledat na Korunka.cz a výsledkem bude nabídka 14 produktů. Za výsledky může shoda díky značce „Pico“.

3- Korunka.cz

Rovněž Obchodní-dům.cz nabízí 4 výrobky, které vyhodnocuje jako adekvátní. Zde je vidět shoda s výrazem „špičatý“.

4- Obcchodní dům

Zajímavé výsledky nabízí Kasa.cz. Vyzkoušejte a zkuste logickou shodu hledat sami.

5- Kasa

Na závěr uvedu obchod, který se s hledaným slovem vypořádal se ctí. Datart.cz vás upozorní, že na vámi zadaná filtrovací kritéria nebylo nalezeno žádné zboží ani žádné kategorie.(poz­n. edit.)

8a - Datart

A co na to srovnávače zboží?

Pro pobavení ještě uvedu výsledky vyhledávání ve srovnávačích zboží Zbozi.cz a Heureka.cz. Výsledky jsou zcela relevantní a odkazují na výrobek, který opravdu 100% ladí s hledaným výrazem.

6- Zboží.cz

Zdroj: Zbozi.cz

7- Heureka

Zdroj: Heureka.cz


Pozn.:
Uvedené platilo v době tvorby článku. Při jeho editaci jsme nicméně zjistili, že se Datart „polepšil“ a nabídl hned dva produkty.
8b - Datart

Našli jste v článku chybu?
3. 11. 2009 9:08
Tomas (neregistrovaný)
Tak musim se pridat k ostatnim. Hodne slabe, az blbe. Ale pan marketingovy reditel by si mel clanek jeste jednou precist a zamyslet se: neni lepsi, kdyz se eshop snazi vratit na hledany vyraz alespon nejaky vysledek (odstranit z hledaneho vyrazu diakritiku, hledat podobna slova, sklonovani atd.), nez nevratit nic? Pokud nekdo do vyhledavani zada PÍČA (nevim, na co si hrajete s tou hvezdickou), tak budto je to idiot a nebo NECO hleda s tim, ze NECO chce koupit. Vysledkem toho vaseho super hleda…
3. 11. 2009 7:21
Iaa (neregistrovaný)
Kdyz uz delate PR, tak to delejte aspon poradne... Jen kvuli tomuhle na vas eshop neprijdu, ale jasne, je na lupe videt nazev shopu, to se i tak hodi. Musim priznat, ze me to hluboce zklamalo, protoze odstavec textu a kupa obrazku neni clanek. Taktez na dnesni dobu - a to se omlouvam, ale opravdu - prihlouple podivovani se, ze eshopove systemy se snazi "opravovat" uzivatelske prekleply, eliminuji diakritiku apod. me skoro uvidilo. Neveril jsem, ze jen na tom je ten clanek postaven a po…