Proč Twitter neláká mládež?

Teenageři si Twitter prostě neoblíbili, dokazují to výzkumy i pouhý pohled na libovolný vzorek těch, které sledujeme. Je Twitter „drahý“ nebo nebezpečný? Ne, dětem se prostě nelíbí a stěžují si, že je tam málo jejich kamarádů.

Na serveru TechCrunch se objevil článek, který si dal za cíl potvrdit fakt, že teenageři si Twitter zrovna neoblíbili. Mikroblogování je pro mládež až příliš jednoduché? Nebo je za tím něco jiného? Prý je to jednak drahé (tím jsou asi myšleny náklady na Internet v mobilu) a nebezpečné. Oba argumenty jsou trochu vratké. První proto, že zejména v USA je Internet v mobilu samozřejmostí. A navíc je možné status na Twitteru updatovat i z počítače (a ten je s připojením k Internetu v USA v naprosté většině domácností a snad ve všech školách). A co je na Twitteru nebezpečného? Není to o nic horší než u ostatních sociálních sítí, pokud se někdo bojí, tak může jednoduše zaškrtnout políčko „Protected“ a nikdo nepovolaný se k jeho „tweetům“ nedostane.

Autoři zmíněného výzkumu se o netečnost dětí a mládeže vůči Twitteru zajímali tak moc, že se rozhodli oslovit významný vzorek s klíčovými dotazy. Více než 10 000 Američanů ve věku 13 – 17 let odpovědělo na zajímavé otázky, týkající se Twitteru. Než se podíváme na výsledky, je třeba podotknout, že teenageři tvoří asi 11 % uživatelů Twitteru. Podle někoho je to málo, podle jiných hodně. Pokud toto číslo srovnáme se zastoupením teenagerů na Facebooku, tak je to asi hodně, jelikož z celkového počtu uživatelů Facebooku je jenom 9 % teenagerů. Je těch 11 % hodně nebo málo?

Server Silicon Alley Insider píše, že se situace kolem dětí a Twitteru zlepšuje a že děti už mikroblogování přestaly nenávidět. Dokladuje to čísly, podle společnosti comScore je afinita dětí ve věku 12 – 17 let na Twitteru 118 (tedy Twitter se může chlubit větší koncentrací dětí tohoto věku než web obecně). Tato statistika rozhodně nepodporuje tezi, že děti nemají rády Twitter, že?

Ale zpět k výzkumům. Matthew Robson, patnáctiletý Brit (a mimochodem i jeden z propagátorů výroku, že teenageři nepoužívají Twitter) to podle serveru TechCrunch ve své studii obsahující výzkum mezi spolužáky vystihl následovně – děti se zaregistrují, ale přestanou na Twitter posílat zprávy, jelikož to stojí více než standardní textová zpráva odeslaná kamarádovi. Ano, to je problém, pokud jde o zasílání zpráv z mobilního telefonu pomocí SMS. A zajímá vůbec děti vůbec fakt, že mohou psát i z počítače, nebo že jednou SMS zprávou osloví na Twitteru všechny své „followery“? Že by děti nepřemýšlely?

Z oslovených 10 000 dětí z USA asi 90 % uvedlo, že by je Twitter nezlákal, ani kdyby byly textové zprávy zadarmo. Hleďme, takže o penězích to nebude. Proč tedy? Americké děti nepoužívající Twitter na dotaz, proč vlastně Twitter nepoužívají, odpověděly ve 35 procentech It is a lame. Překladu není potřeba. Takže děti prostě Twitter nepovažují za cool věc. Další důvody? Nejsou tam kamarádi, nerozumím tomu, v ničem mi to nepomůže, mám Facebook (tak na co Twitter), je to příliš otevřené, není to bezpečné, žere to kredit, 140 znaků je málo. Výčet je seřazen podle četnosti odpovědí. A máme jasno – Twitter určitě nestrádá na to, že textové zprávy stojí peníze, tento důvod je mezi nejméně častými, stejně tak se děti příliš nebojí zneužití údajů.

proč děti netweetují 1

zdroj: TechCrunch

Horším problémem Twitteru je, že dětem nepadl do oka, že se mezi nimi nešíří mánie, která občas zařídí, že se mezi dětmi zpopularizuje sebevíce nesmyslná služba nebo produkt. Toto Twitter nepotkalo, důležitá je tedy i další „stížnost“ těch, kteří Twitter nepoužívají – Twitter nepoužívají mí přátelé. Ano, tak proč já, má to svoji logiku.

Výzkum přinesl i odpovědi dětských uživatelů Twitteru na dotaz, proč jsou vlastně na Twitteru. Odpovědi vyšly zajímavé (děti měly vybrat 3 z navrhovaných důvodů), polovina dětí chce aktualizovat svůj status, tedy dát vědět ostatním, „co právě dělám“.

proč používají Twitter

zdroj: TechCrunch

Neméně zajímavá jsou slova (děti zase vybíraly 3) popisující Twitter. Vedou výrazy „ne pro mě“, „ztráta času“, „nesmyslný“ a „nudný“. Tedy vedou výrazy kritické, slovíčko „cool“se krčí až někde vzadu, použilo ho asi 8 % dětí. Twitter má u dětí prostě špatnou pověst, definují ho jako nudnou službu k ničemu.

popisy twitteru

zdroj: TechCrunch

Výzkumná společnost Nielsen přinesla také svůj pohled na spor, zda Twitter a mládež jde dohromady. Práce se vzorkem 250 000 internetových uživatelů by měla mít dostatečnou vypovídající hodnotu (možná na rozdíl úvah nějakého britského studentíka). V létě tohoto roku bylo prý pouhých 16 % uživatelů Twitteru ve věku do 25 let. Celkově v USA tvoří tato věková skupina skoro čtvrtinu všech uživatelů Internetu, Twitter si na tom tedy mezi dětmi a mladými opravdu nestojí dobře. Ovládají ho starší, podle společnosti Nielsen je na Twitteru více zastoupena věková skupina 55 a více. A to už je tedy opravdová ostuda, to snad budou Twitter ovládat důchodci? Tak horké to asi nebude, protože tato čísla hovoří o statistikách „internetového“ Twitteru, nezahrnuje nejrůznější klientské aplikace, třeba i pro mobilní telefony (například klientskou aplikaci Tweetdeck prý používá 90 % mladších než 25 let). Můžeme tedy tvrdit, že Twitter přes web používá více starců než mládeže, to možná sedí.

CIF16

Článek na serveru TechCrunch byl mimo jiné reakcí na příspěvek zveřejněný v The New York Times. Existuje prý osmnáctiletá slečna z města Sparta (v USA), která za den pošle asi 500 textových zpráv, ale Twitter nepoužívá. Nikdo prý nemusí vědět, co dělá každou vteřinu života. Jiná slečna si vybrala Facebook, jelikož si může vybrat, kdo uvidí její obsah (škoda, že děvče neví, že na Twitteru může udělat to samé). Že by děti nebyly zvědavé na „běžnou konverzaci“ v té nejsurovější podobě? Potřebují vidět fotky a seznamy kamarádů a já nevím co ještě? Pravděpodobně.

Teenageři se zatím vymlouvají jak mohou, jen aby nemuseli přiznat, že Twitter prostě není „cool“. Snaží se to svádět na peníze a bezpečnost. Skutečné důvody jsou asi jinde, Twitter je pro některé z nich nezajímavý, nudný. A nepřitáhne je ani množství celebrit, které by mohli sledovat, což je více než divné. Na Twitteru je méně mládeže, než si mnozí z nás myslí, to je jasné. Snad už také víme proč, a pokud předpokládáme, že je to v USA stejné jako u nás, nemusíme se zatím přílivu teenagerů na Twitter bát.

Anketa

Je podle vás Twitter cool?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 3. 2011 21:48

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »