Seznam se nově pouští do ubytování(.cz)

Všichni internetoví podnikatelé, kteří mají co do činění s prodejem ubytování, zpozorněli. Do tohoto segmentu vstoupil portál Seznam, česká jednička, když koupil projekt Ubytování.cz. Plánuje mu desetkrát zvýšit návštěvnost a rozšířit databázi hotelů. A co na to konkurence? Seznam prý hledá nové oblasti podnikání.

Seznam si připsal novou akvizici – server Ubytování.cz. Web česká internetová jednička koupila od zakladatele serveru Davida Hořavy, který v Seznamu bude dál působit na pozici produktového manažera a bude zodpovědný za další rozvoj služby. Cena za transakci nebyla veřejná.

Ubytování.cz je rezervační systém pobytů v rekreačních objektech v České republice a v některých evropských zemích. Tuzemských hotelů, penzionů, chat a chalup, apartmánů, kempů a hostelů je v databázi asi 2,5 tisíce. Zahraniční nabídka skýtá přes tisíc zařízení.

Ubytování.cz

Návštěvnost serveru v sezóně se pohybovala okolo 3000 uživatelů denně, mimo špičku prý byla přibližně poloviční. Konverzní poměr, tedy počet uskutečněných rezervací, si noví provozovatelé chtěli nechat pro sebe. Můžeme tak jen tipovat, kolik z návštěvníků zvedá telefon nebo odesílá objednávku. Jediným veřejným na stránkách napsaným údajem je 120 tisíc ubytovaných zákazníků za 5 let fungování serveru, což by průměrně znamenalo zhruba šest desítek rezervací denně po celý rok.

Seznam vyhlásil cíl, že počet hotelů v databázi chce zvýšit na pět tisíc a návštěvnost na přelomu roku má být 30 tisíc uživatelů denně.

Server funguje podobně jako online cestovní agentury: zájemce o ubytování si vybere z databáze požadovaný hotel a odešle rezervaci. Operátorka či operátor ověří kapacitu hotelu a garantuje písemnou rezervaci po dobu čtyř dnů. Ceny nejsou vyšší, než poskytuje ceník hotelu. Ubytování.cz, jako zprostředkovatel, žije z provizí a také z přednostních výpisů a dalších inzerátů hotelů.

Provize přitom nejsou třeba v porovnání s praxí v prodeji zájezdů zrovna nízké – pohybují se od 10 do 20 procent podle toho, kolik hotel Ubytování.cz platí. Pokud zde má objekt bezplatný zápis, musí ze své odměny za rezervaci odečíst pětinu částky jako provizi. Pokud například čtyřhvězdičkový hotel zaplatí roční poplatek 2800 korun, bude provize stanovena na 10 procent.

Co od toho Seznam očekává?

Seznam evidentně vidí v segmentu ubytování a cestování na českém Internetu smysl a snaží se diverzifikovat příjmy a své obchodní společnosti.

Seznam vidí v cestovním ruchu, především na trhu na s rezervacemi, velký růstový potenciál. Ubytovani.cz je jednička v této oblasti a akvizice již fungujícího serveru nám umožňuje rychleji vstoupit na trh, vysvětlil Josef Šíma, produktový ředitel Seznamu.

Díky Ubytování.cz má Seznam v rukách fungující projekt s pěknou doménou a smluvně zavázané hotely. Je jasné, že návštěvnost a zřejmě i příjmy zatím neodpovídají jeho velikosti, proto hodlá svými prostředky během pěti měsíců udělat to, co zakladatel serveru budoval šest let: počet zaregistrovaných hotelů zvýšit skoro o polovinu a návštěvnost zvýšit desetkrát. Seznam také plánuje nahradit dosavadní aplikaci Ubytování.cz výtvorem z vlastní programátorské díl­ny.

Není důvod pochybovat o tom, že se to Seznamu povede, vždyť třeba Stream měl denní návštěvnost pár desítek tisíc a teď je na 150 tisících každý den.

Seznam plánuje propojit Ubytování.cz s mapovou službou a svými reklamními plochami. Výrazný přísun návštěvníků by nastal i s umístěním odkazu na homepage. Odkaz na Ubytování.cz můžeme čekat i v Skliku vedle fulltextu, a co se nebude líbit konkurenci – i přímo nad ním. Jak nám potvrdil produktový ředitel Josef Šíma, za několik měsíců se Ubytování.cz objeví na podobném místě nad fulltextem jako Sreality.cz („Hledej … v Srealitách“) nebo Firmy.cz. Tento prostor nelze zakoupit, Seznam ho využívá pro propagaci svých projektů, což je některými internetovými podnikateli vnímáno kontroverzně. Přesto své vlastní služby Seznam ve vyhledávači propagoval dříve ještě radikálněji, když se na základě ručního zásahu objevovaly na prvním místě v jinak přirozených výsledcích, přestože Seznam tvrdil opak. Po nasazení fulltextu na portálu Atlas vyšly manipulace po protestech blogerů a komentátorů najevo, Seznam svůj přístup uznal za chybný a změnil.

Seznam fakt, že konkuruje svým platícím inzerentům, kteří mu navíc poskytují zajímavá data, neznepokojuje. Nevidíme v tom žádný problém. Reklamní prostor není součástí fulltextu, do toho Seznam nikterak nezasahuje. Propagace je v rámci reklamního systému Sklik, který není výsledkem výpisu vyhledávání fulltextu, řekl pro server Lupa.cz Josef Šíma.

Komentáře konkurence

Seznam uvádí jako své hlavní konkurenty v segmentu ubytování servery Hotel.cz a sekci Ubytovani.invi­a.cz. Pro zmíněné subjekty je vstup Seznamu do tohoto byznysu významnou událostí.

„Jde o zajímavý segment, takže jsme tuto akvizici očekávali. Jak se změní trh, ukáže až budoucnost, to je těžké předpovídat,“ uvedl Tomáš MatějčekMitonu. Právě letos na jaře koupila společnost MITON doménu Hotel.cz a zařadila se tak mezi významné hráče na tomto poli.

Pro Michala Tůmu z Invie je to překvapivá událost. Očekávám, že změní dosavadní obchodní model serveru, protože se nebude chtít zabývat prodejem ubytování vlastními silami. Hodnotu má pro Seznam především samotná doména více než současná podoba serveru s jeho historií. A jaká podle něj bude další strategie Seznamu? Seznam bude chtít vytvořit katalog – inzertní server ubytovacích zařízení s různými možnostmi prodeje reklamy (přednostní vypisy ad.). Zajímavé bude určitě propojení s dalšími servery Seznamu. Jsme rádi, že vznikne velký server – zajímavá platforma pro inzerci firem z oboru. Trh to nijak výrazně neovlivní.

Invia se snaží vytvořit produkt, který chce nabídnout klientům na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Projekt ubytovani.INVIA.CZ má zároveň sloužit jako nabídka „druhé“ dovolené pro naše klienty, kteří již třeba odcestovali do zahraničí a chtějí si na pár dní odpočinout v Čechách.

Průměrná denní návštěvnost je prý řádově několik tisíc návštěvníků denně, v databázi se nachází zhruba 1430 hotelů. Provize se obvykle pohybuje mezi 10 a 15 %.

Naopak Tomáš Pětivoký ze serveru Hotely.cz vidí akvizici Seznamu jako logický krok. Tržní podíl v jeho doposud nejlukrativnějších oblastech podnikání (vyhledávání, firemní zápisy) se bude Seznamu nadále snižovat. Seznam tak přirozeně hledá nové oblasti podnikání, které na základě svých velmi přesných dat o fungování prakticky všech projektů na českém internetu považuje za nejzajímavější. Zprostředkování ubytovacích služeb v ČR zvolil podle mého názoru Seznam z dlouhodobého pohledu vhodně. Nárůst trhu s online ubytováním v ČR odhaduji v nejbližších pěti letech v desítkách procent ročně, a tak je na trhu dost místa pro více subjektů.

Obchodní model ubytovacího systému Hotely.cz není založen na pravidelných poplatcích od ubytovacích zařízení za umístění v nabídce rezervačního systému. Rekreační zařízení platí provozovateli pouze provizi za uskutečněné rezervace. Hotely.cz mají smlouvy zhruba s 1037 ubytovacími zařízeními.

Ubytování.cz: úspěšný příběh

Za serverem Ubytování.cz stála fyzická osoba – David Hořava. Ten server založil v roce 2002 a jak to tak bývá, začínal doslova od nuly. Rezervační systém založil jako student bez investora a s nadšením.

Nyní, po šesti letech, si mohl ze zájemců vybírat. Díky prodeji Seznamu se jeho server zařadil mezi další projekty s podobným příběhem a v poslední době šťastným osudem jako Stahuj.cz, eStránky.cz, Tvujdum.cz a další servery, které nepatřily k TOP největším, ale svou hodnotu měli a svezli se na akviziční náladě, kterou zaznamenáváme už přes dva roky.

„Pro Seznam jsem se rozhodl z důvodu, že je jedničkou na českém Internetu, má největší návštěvnosti a jsem v rámci Seznamu i nadále pověřen rozvojem a řízením rezervačního systému. Se Seznamem mohu naplnit svoje vize vytvoření dominantního rezervačního systému ubytování,“ řekl Lupě David Hořava.

V Seznamu pracuji již několik týdnů a jsem velice spokojený. Práce na rozvoji Ubytovani.cz mě v Seznamu baví a jistě bude bavit i nadále. V Seznamu je velice pohodová pracovní atmosféra. Co se všeobecně neví, že v sídle Seznamu mohou zaměstnanci mít svoje psí mazlíčky, a tak je tam atmosféra moc příjemná. Nuda tam rozhodně není, odpovídá David Hořava na otázku, zda se mu práce pod Seznamem bude zamlouvat.

EBF16

Kdo bude další?

S každou další akvizicí se na Lupě ptáme, kdo příští obětí. Největší servery a portály jsou poměrně rozebrané, a tak se vyskytují příležitosti i pro menší projekty. V minulém měsíci například Centrum koupilo inzertní server Cars.cz za blíže nespecifikovanou částku. Společné s Ubytováním.cz má to, že bude dál řízen svými zakladateli.

I Seznam deklaruje, že Ubytování.cz nebylo jeho posledním nákupem. Seznam ve své historii již několikrát akvizice realizoval (například Email.cz a Spolužáci.cz), takže je možné, ze v budoucnu proběhnou i další akvizice, naznačil Josef Šíma.

Anketa

Využili jste někdy služeb internetových zprostředkovatelů pro rezervaci ubytování?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 8. 2013 12:20

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »