Už i Twitter začíná šmírovat uživatele?

Twitter monitoruje pohyb uživatelů po Internetu, aby jim mohl doporučovat relevantní tipy, koho sledovat. Jde o šmírování pro dobrou věc, které ale stejně může mnoha uživatelům Twitteru vadit. Problém je v tom, že novinka bude zavedena plošně všem. Kdo nebude chtít být „šmírován“, bude ji muset vypnout. Jak na to?

Twitter se rozhodl, že bude svým uživatelům doporučovat účty ke sledování na trochu jiném principu, než to dělal doposud. Bude sledovat pohyb uživatele na Internetu, přesněji řečeno na webech, které obsahují nějaké prvky Twitteru, například widgety nebo tlačítka „Tweet“. Na základě takto získaných logů pak nabídne svým uživatelům účty ke sledování.

Twitter bude tedy vědět, které účty jsou sledované lidmi navštěvujícími nejrůznější weby, a doporučí tyto lidi ke sledování ostatním uživatelům, kteří stejnou stránku navštívili během posledních deseti dnů. Nápad je to z pohledu relevance dobrý, budou spojováni lidé se stejnými zájmy, přesněji řečeno lidé, kteří čtou stejné články nebo prohlížejí stejný obsah. Jde tedy o jakási „doporučení na míru“ (Tailored Suggestions), ostatně stejně tuto novinku komunikuje i Twitter samotný. Je prý určená zejména pro nové uživatele, aby se lépe zorientovali a hned dostali to, co je bude zajímat.

Nyní jsou nováčkům doporučováni nejpopulárnější uživatelé, tedy hlavně popové hvězdy s miliony followerů. Stávající uživatelé mají v doporučení koho sledovat (Who to Follow) mix účtů vybraných z lidí a firem, které sledují jejich přátelé (Friends). Doporučení na míru, tedy novinku, o které pojednává tento článek, zatím nemají k dispozici všichni. Je pravděpodobné, že bude uživatelům zpřístupňována postupně, tak jak je to v podobných případech obvyklé nejenom u Twitteru. Já osobně vidím na svém účtu hlášku „Tailored suggestions are not currently available to you, and your visits to websites that have Twitter buttons or widgets are not collected to tailor your experience.“ Na doporučení poskytnutá na základě historie mého pohybu po Internetu s prvky od Twitteru si tedy budu muset asi nejenom já počkat.

Co když nebudete chtít doporučení na míru využívat, až na to přijde? Stačí odškrtnout jeden boxík a je hotovo. Problém je to, že stejně jako u ostatních problematických změn nejrůznějších služeb je zde uplatňován princip OPT-OUT. To znamená, že nové nastavení bude defaultně zapnuto a pokud ho uživatel nebude chtít, musí ho zrušit.

Možností, jak se šmírování vyhnout, je víc. Kromě odškrtnutí boxu v nastavení účtu (Account Settings) v sekci Personalization zmíněném výše Twitter nabízí variantu odhlašování. Když se z Twitteru odhlásíte, nebudete sledováni, ať už brouzdáte kdekoliv. V tomto případě jde ale o řešení proti logice věci. Proč se z Twitteru odhlašovat? Pak nemůžete jednoduše pomocí tlačítek na jednotlivých stránkách tweetovat zajímavý obsah a vůbec časté odhlašování a přihlašování není vůbec pohodlné.

Twitter dále nabízí řešení s využitím „Do Not Track“ nastavení prohlížeče. Jde o způsob plošný, s Twitterem nijak nesouvisející. Jeho využíváním informuje uživatel poskytovatele obsahu, že si nepřeje, aby o něm byly sbírány informace. Pokud budete mít zapnuto „Do Not Track“ ve svém prohlížeči, Twitter nebude sbírat informace o vašem pohybu na Internetu. Pokud budete chtít, určitě najdete mnoho jednoduchých návodů, jak si se „šmírováním“ poradit, a to v prostředí nejrůznějších prohlížečů. Lifehacker nabízí jeden z nich.

KL_NOMINACE

Běžný (a neinformovaný) uživatel Twitteru podle mého názoru nebude výše uvedenou problematiku řešit. Nebude ho zajímat, že je jeho pohyb související s Twitterem monitorován. Nebude vědět, že je toto nastavení možné vypnout nebo neutralizovat, a to více způsoby. Zdá se, že Twitter s novinkou vyrukuje plošně a zapne ji každému. Pak bude na jednotlivých uživatelích, aby se o sebe postarali. Lépe řečeno – aby si s touto funkcionalitou poradili, pokud se o ní dozvědí a bude jim vadit.

Twitter dělá v tomto ohledu maximum. Poslal svým uživatelům newsletter, ve kterém problematiku vysvětluje, v Help centeru je vše srozumitelně a podrobně vysvětleno. Twitter se dušuje, že bez svolení uživatele nebude jakékoliv informace předávat třetím stranám. Já osobně bych těmto prohlášením věřil. Uživatele Twitteru známe a víme, že jsou svá data a vlastně celý účet schopni zpřístupnit skoro komukoliv, třeba prostřednictvím nedůvěryhodných aplikací. Pokud bude Twitter vědět díky doporučením na míru o svých uživatelích více než před tím, určitě se najde dost lidí, kteří se začnou bouřit a nadávat na Twitter jako na nástroj ďábla a velkého bratra. Twitter prostě přišel se změnou, popsal ji a nabídl řešení pro její odpůrce. Dovedl bych si představit drsnější způsob jejího zavedení.

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »