Windows 7: žádné zprávy jsou dobré zprávy

Nejlepší a nejkvalitnější verze dominantního operačního systému za pomalu deset let – a ticho po pěšině. Je někde problém? Nebo je to naopak dobrá zpráva – o čem se nemluví, to funguje?

Žádná kampaň? Zvykejte si

Kde jsou ty časy, kdy uvedení nové verze Windows na trh ohlašovali Rolling Stones a koupené skladby (Start me up!), kdy nebylo novin a časopisu, ve kterém bychom nenašli celostránkovou reklamu na Windows, kdy měla každá země svůj velkolepý „launch“ s ohňostroji? U Windows 7 Microsoft agresivní marketingovou prakticky vynechal – asi budeme muset přehodnotit pohled na tuto společnost, kterou zejména její odpůrci označovali za „marketingovou mašinu“, jejíž produkty nestojí sice za nic, ale dokáže je důkladnou masáží zákazníkům vnutit.

Ne že by na Windows 7 nebyly vůbec žádné reklamy. Na americkém trhu jich pár šlo v televizi a pánové z OSNews si dali tu práci, aby je nalinkovali na jedinou stránku. Projděte si je – na Redmond jsou skutečně nezvykle vtipné a svižné. Už slogan „I am a PC and Windows 7 was my idea“, kterou ale pronášejí v reklamách lidé, je podstatně milejší než (s prominutím) stupidní „The Wow starts now“ u Windows Vista. Marketingoví školitelé si to mohou dát do svých lekcí „reklama může přehánět, ale nesmí lhát“: to „Wow“ u dosti nepovedeného systému způsobilo spíše posměch a opačnou reakci než zamýšlenou, zatímco uměřená a v podstatě vůbec nenadsazující reklama na podstatně lepší sedmičky přinese účinek…

Důvody k podstatně skromnější marketingové kampani jsou ale u Microsoftu, jako vždy, pragmatické. Protože:

  • a) Microsoft má dobře vyzkoumáno, že uživatelé v minimální míře kupují krabice s OS, neupgradují své počítače, nechají je dožít se stávajícím systémem. (Dle odhadů jsou na 70 % počítačů dnes stále Windows XP, tj. ten systém, se kterým se „narodily“!)
  • b) Microsoft potřebuje dostat Sedmičky do podniků, a k tomu nepotřebuje billboardy, ale především spojené úsilí svých obchodníků a integračních partnerů. A tam se už jede na plné obrátky: security, effectivity, office suite, a tak dále a tak dále.
  • c) Microsoft (samozřejmě) potřebuje dostat Sedmičky na nově prodávané počítače, a to se mu daří. U Visty se dočkal poprvé ve svých dějinách potupné prohry, kdy assembleři počítačů odmítali na nové počítače Visty instalovat (a to i po řadě měsíců, kdy byl tento OS na trhu) a vynutili si „downgrade“ na XP.
  • d) I Microsoft šetří: krize omezila hlavně firemní nákupy. Pro Steva Ballmera, který je duší obchodník, byla vždy podstatná vysoká finanční profitabilita firmy – to není člověk, který se honí za chimérami. Proto Microsoft, i když mu samozřejmě ani v této krizi nehrozí ztráta, na to je příliš profitabilní, „preventivně“ osekal náklady, na marketing rovněž.

Myslím, že na v podstatě „tiché“ uvádění Windows si musíme zvyknout (ne že by to bylo tak těžké). Produkt se dostává do světa jinak než masivní reklamou, je v podstatě obligátní a pokud vůbec někdy uvidíme zase celoplošné inzeráty od Microsoftu, bude to spíše na produkty a technologie, kterými teprve obsazuje trh (Bing, cloud computing řešení, nový XBox atd.).

Čísla? Prý nejlepší v historii

Omlouvat úsporný marketing vypadá jako dělání z nouze ctnosti – ale prodeje skutečně naznačují, že nebyl potřeba. Na právě se konající výstavě CES 2010 Ballmer i jeho kolega shodně tvrdili, že Windows 7 jsou „zdaleka“ nejrychleji prodávaným novým OS v historii. Bohužel opomněli dodat přesná čísla, ale ta se brzy dozvíme od analytických agentur a nevěřím, že by oba měli potřebu si nějak bohapustě vymýšlet. Co je ale zajímavé, je vliv Windows 7 na prodej počítačů – v podzimní a vánoční sezóně roku 2010 se prodalo o 50 % víc osobních počítačů (s Windows) než o rok dříve ve stejném období. Microsoft neponechal nic náhodě u svých partnerů a protlačil nový OS, kde se dalo – Sedmičky jsou prý prodávány na 1700 značkách osobních počítačů a na 11 000 druzích dalších „zařízení“.

Windows 7 zaznamenávají jakési úspěchy i v podnikové sféře. Ta je samozřejmě a logicky konzervativní a je většinou pravidlem, že si počká na první servisní balíček. U Windows 7 ale (v Británii, odkud je zdroj) se 11 % počítačů prodávaných do firem vybavovalo sedmičkami, u Visty to byla 4 %. V celkové distribuci se pak novým operačním systémem vybavuje 57 % všech počítačů, zhruba dvojnásobek toho, co u Visty.

Tomu nepochybně napomáhá i možnost „twin loadu“, tedy možnost spustit na počítači i Windows XP, kdyby s Windows 7 byly nějaké problémy. Microsoft se poučil z vlastních chyb.

Úspěšnost sedmiček samozřejmě nelze porovnávat s Vistami – to by bylo snadné vítězství. Relevantním měřítkem bude porovnání s Windows XP, nejúspěšnější verzí v historii. Zatím je příliš brzo hodnotit; rychlý úspěch prvních dvou měsíců může být zcela jistě dán i tím, že Xpéčka už jsou skutečným stařešinou, lidé chtějí něco nového a Visty jejich apetit neuspokojily. Co je ale podstatné, je absence protestů proti této verzi.

Zuřivé vytí neslyšet

U Visty si na to ještě dobře pamatujeme: krátce po uvedení na trh se ozvalo a v podstatě nikdy neutichlo. Nekompatibilita ovladačů, nekompatibilita aplikací. Časté zpomalení výkonu namísto slibovaného zrychlení. Bugy a divné, nepředvídatelné chování systému. Zmatečné přeskládání ovládacích panelů a dalších nastavení – namísto zjednodušení pro uživatele komplikace. Zbytečný a pro prosté uživatele matoucí nárůst voleb (Visty mají devět způsobů vypnutí či uspání počítače!). Brutální hardwarové požadavky na proklamovaný triumf verze – Aero. „Ukecanost” a zdlouhavost práce s OS – co dříve bylo na jeden klik, je nyní přes pět obrazovek. (Více třeba zde; fórum s funkcemi, které na Vistách otravují život, má skoro 6000 vláken).

U Windows 7 je víceméně ticho po pěšině. Ne že by samozřejmě byly bez chyby, ale řekněme, že úroveň problémů je „obvyklá“. Dokonce ani jedovatý štír John C. Dvorak nedokázal na Windows 7 nalézt zásadní problémy, říká „Win 7 is good“, ale varuje nás (z nedostatku jiné argumentace), že problémy se začnou hromadit se servis packy. Možná ano, možná ne – to dnes neví nikdo, dokonce ani Dvorak.

Bude úspěch Xpéček zopakován? Ne

Před deseti měsíci, dávno před uvedením sedmiček na trh, jsem se v článku zde vyjádřil, že Win 7 mě nechají stejně chladným jako Visty. Stále si za tím stojím a navíc si myslím, že to není nijak v rozporu s chválou Windows 7 v tomto textu.

Zakopaný pes je v tom, že kromě nepodařených verzí (Visty do této kategorie patří, stejně jako zapomenuté Windows ME – kdo si na ně dnes vzpomene?) je už každá verze Windows „good enough“, dostatečně dobrá pro naprostou většinu uživatelů a naprostou většinu aplikací. Ukažte mi uživatele, který skutečně a nezbytně potřebuje verzi Windows novější než XP, a já vám ukáži, že si to jenom namlouvá. Windows XP byly vlastně poslední verzí tohoto operačního systému, kde upgrade (např. z Windows 95, což byl pořád jen jakýsi shell nad DOSem) byl nutností.

MIF16

U počítačů se často setkáváme s analogiemi s automobilovým průmyslem. (Známá je tato: „kdyby se automobily vyvíjely tak rychle jako počítače, jezdíme dnes rychlostí 10 000 km/h se spotřebou půl deci na tisíc kilometrů“. Reakce: „Počítač je jediný přístroj na světě, který se vypíná stisknutím tlačítka START“. A tak dále). Zdá se, že pošťuchování obou průmyslů může končit. Windowsy se dnes upgradují stejně pomalu jako automobily; průměrné stáří automobilu (v USA) je devět let, a právě tak stará jsou dnes Xpéčka.

Analogie sedí i v jiném, zásadnějším ohledu. Automobil dnes vyměňujeme, až ten starý začne dosluhovat, třebas i morálně – ne tehdy a z toho důvodu, že se na trhu objeví nová verze. Windows vyměňujeme, až nám morálně doslouží – nikoli ovšem Windows, ale počítač, na kterém sídlí. A i proto mě Sedmičky nechávají stále chladnými. Můj počítač má zhruba pět let, a i když byl v době vzniku na poměry supervýkonný (pro zajímavost, upgradoval jsem za tu dobu jen grafiku, a to 2× na nejnovější Nvidii, a dotankoval jsem o něco více paměti), už má dnes vousy. Letos, nebo možná na začátku příštího roku si půjdu pro nový (jen nevím kam, když mí oblíbení Foxové zkrachovali nebo se nějak jinak vypařili, kdo dnes dělá nejlíp počítače na míru, poradíte?); budou na něm nepochybně předinstalované sedmičky a přijmu je jako historickou nutnost – bez nadšení, ale taky bez skřípění zubů.

Anketa

Budete používat Windows 7?

84 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 3. 2011 12:39

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »