Česká kyberbezpečnostní společnost Avast prodává údaje o chování svých uživatelů na internetu. V nově zveřejněném článku to tvrdí Vice/Motherboard a PCMag. Weby analyzovaly dostupné údaje nebo interní dokumenty, v komunitě už ostatně delší dobu nejde o nic tajného. Avast má přes 435 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Avast jako takový dodává posbíraná data své společnosti Jumpshot. Nejde o osobní informace jako jsou jména, jinak se ale prodávají informace o GPS poloze, historie vyhledávání či údaje o tom, že někdo navštěvuje pornografické stránky. Mezi nakupující patří Google, Microsoft, Pepsi, Yelp, Trip Advisor, McKinsey & Company a další podniky.
„Toto se dělá jen kvůli pěti procentům z celkových tržeb, i když má Avast běžně 70procentní marži na jeho hlavním byznysu,“ uvedl například Petr Dvořák, který byl spoluzakladatelem firmy Inmite, jíž Avast koupil.
Avast koupil kalifornský startup Jumpshot v roce 2013. Jeho bezpečnostní nástroj integroval a později stejnou značku použil na název pro technologii zaměřenou na webovou a další analytiku. Avast v létě loňského roku prodal 35procentní podíl v Jumpshotu britské firmě Ascential za 60,76 milionu dolarů. Firma tehdy dosáhla na roční tržby 12,5 milionu dolarů a ztrátu 4,6 milionu dolarů.
Avast měl kvůli sledování uživatelů problémy i nedávno, když Mozilla a Opera stáhly jeho doplňky webových prohlížečů.