to by bylo super. Dnes mi je schopný PPL 30 kg balík doručit místo na adresu do nějakého parcelshopu na pěší zóně aniž by kurýr dopředu třeba zavolal nebo zazvonil na recepci.
Ten trh se úplně porouchal.
Přesně tak. Diví se, že si to lidé raději vyzvedávají v boxech – jenže když při doručování na adresu nejsou schopni trefit ani správný den a adresu… Přitom o doručování v časových slotech zjevně zájem je, jak ukazují služby, které to nabízí (třeba Košík nebo Rohlík). Že budu na dané adrese 3 hodiny, které si vyberu, to zařídit dokážu. Ale tři dny tam na balík fakt čekat nebudu.
O tom koluje takovy vtip.
Jake je jine pojmenovani domaciho vezeni? "Vas balik dorucime v rozmezi od 8 do 18h"
Mají smysl jen u nadrozměrných balíků. Jinak jsem vždy používal Českou poštu, protože doručení na poště je pořád lepší než balík na adresu, jak se objevily Alzaboxy tak už nic jiného nepotřebuji. Ještě aby se do nich dalo doručovat z Amazonu, eBay, DiscoGS...
Asi tu budu v menšině, ale preferuji doručení na adresu, ideálně s možností vybrat si časový slot.
Boxy jsou pro mne utrpení, protože se mi už stalo, že jsem si nemohl vybrat, respektive zásilky jsou chaoticky přesměrované jinam, takže pak jezdím autobusem po městě a hledám, kde je který box. (A nakonec ten box nemá klávesnici, takže to stejně nemůžu vyzvednout...)
Nicméně doručování některých služeb, kdy nevíte ani den doručení, a i když čekáte na adrese,stejně to hodí do nějakého skladu za městem, kam ani ten autobus pořádně nejezdí, je opravdu jen k zlosti.
Velký nebo těžký balík si radši za příplatek nechám doručit na cílovou adresu v čase, který si vyberu, než aby mi to doručili na výdejní místo bůhvíkde, které je otevřené od 10 do 15 ve všední den.
Asi to využívat nebudu. Člověk je pak uvázaný doma jak pes u boudy. Pravidelně se něco zpozdí, nebo kurýr dojede dřív a nečeká. Boxy jsou bezva, ale je nutno to hned vyzvednout, což v době dovolených může být problém a přesměrování do prodejny, kde to počká, jak u které společnosti, u Zásilkovny to třeba nejde. Hloupý je, že mnoho eshopů vůbec nedává na výběr a nabízí různé společnosti, ale jen na adresu. Ale mnoho dopravců se ozve telefonem a když nejsem doma, dají to do prodejny opodál. U DPD třeba je možnost to přesměrovat, ale až když už je to na doručovacím depu. Ale pak se s tím třikrát vrátili a nakonec jsem si raději dojel na to depo osobně. Ano, vím, že toto je článek o GLS a DoDo, ale běžný uživatel různé zásilkové služby nerozlišuje.
zásilkovna už klávesnici dneska k boxům vracím, co vím, tak snad jsou už na 95 % boxů, které mají klávesnici.
Tohle je trochu problém celého trhu, ona neexistuje jednotná platforma, kde by šlo ověřovat zaplněnost a dostupnost boxů, každý si to řeší jinak a po svém.
Zásilkovna uzavírá prodejny a boxy až přes svoji infolinku, kdy se dozví, že je plný. Uzavření je vždy na nějaký čas, pak se sám otevře a zase znovu. Mezitím nemusí uspět spousty pokusů o doručení. Řidiči zásilkovny mají kpi na doručení v nějakém perimetru, nikoliv na přesné místo.
Alza ukazuje box jako dostupný, ikdyž teď je plný a pracuje s nějakou běžnou fluktuací, kdy čeká, že se nějaké zásilky vyzvednou. Má nad tím poměrně komplexní (nikoliv přesný) predikční systém. Ne všechna data pak poskytuje externím subjektům.
PPL s nějakým sledování obsazenosti zatím bojuje a vyvíjí, má nějaký systém, ale má velmi spožděná, nepřesná a chybná data. Pak se to dozví až řidič na místě.
A to ještě ani nejsme u toho, že zásilky jsou různě velké a ty informace o obsazenosti ne vždy správně pracují s velikostí a dostupností takových schránek.
Teď všechny komunikace jsou P2P a neexistuje nějaká společná strategie. Mám všude svoje špehy a s některými částmi jsem pomáhal.
To je dobrá poznámka.
K tomu bych doplnil, že u Rohlíku to funguje proto, že do toho investovali obrovské množství peněz (dnes se to může blížit k jedné mld) a investovali je velmi efektivně, plně automatizovali procesy a sklad (téměř), udělali si vlastní systém na plánování tras, vše ladil s provozem a postupně si to šperkují, velmi dbají na to, jak to vypadá z pohledu zákazníka a ne jak vypadají dashboardy (bez ohledu na to, že jim to řidiči falšují). Dnes přemýšlí, že svůj systém začnou nabízet a prodávat dál. Za mě je to nejvyspělejší spediční systém, který jsem v ČR kdy viděl (to jsem byl u firem jako DHL).
Za nimi je velmi vzdáleně Alza (a přitom všichni vidíme jak Alza je nepřesná v odhadech, kdy co doručí) a pak zase dlouho nic. Tak obrovský rozdíl to je. U Rohlíku je neuvěřitelné jak jsou schopní dodržovat celý harmonogram dodávek a jak jim to celý systém sám umí dynamicky přeuspořádávat i podle dopravní situace, kurýři běžně pracují v minutách a ne ve dnech a dopravní špička je jen něco, co sníží průchodnost objednávek a nikoliv co vytvoří haldy naštvaných zákazníků.
U Rohlíku to funguje perfektně. O tom žádná. Ale hoši zapomínáte na jeden zásadní fakt. Rohlík to má kompletně pod sebou. Nejen rozvážku, ale i objednávku. Proto si může dovolit časové sloty a vše kolem, protože je má plně pod kontrolou. Při objednávce má plný přehled o místě a volných slotech, tak je nabídne a po potvrzení se slot zarezervuje. Pokud by byl slot plný, tak se nenabídne. A to ani po potvrzení. Takto to má pod kontrolou a kurýři pevně danou trasu a počet objednávek.
U balíkových firem toto není možné, respektive hodně složité. Zásadní problém je právě samotná objednávka, kterou oni nemají pod kontrolou. A to ani sám zákazník. U mnoha eshopu není jasná expedice. Tak nelze mít přesný přehled, kdy se objednávka dostane k dopravci. Tudíž ani možnost si sám zvolit odpovídající časový slot, když nevím, zda se bude doručovat zítra nebo pozítří nebo za týden.
Samozřejmě by to šlo zařídit. Když lze vybrat box/výdejnu i s jeho stavem, tak by šlo vybrat i datum a slot pro doručení. Jenže toto není dokonalé. Jak už jsou trable s doručováním do boxu (plný box), tak i zde budou trable (plný slot). Zákazník si vybere datum a čas ještě před potvrzením. Takže není jistota, že slot bude pak skutečně zamluvený. Někdo jiný z jiného eshopu udělá to samé a na potvoru bude slot jen pro jednoho. Tak teď co? A co pak, když eshop se zpozdí a nelze tak sjednaný slot splnit? Dané sloty nejsou nafukovací, tak je nelze jen tak zvolit. Je tu i varianta, že si slot zvolí zákazník před samotným doručením. Jenže i to nebude moc dobře fungovat. Jednak zákazník nemusí vědět, kdy se bude doručovat. Notifikace od dopravců chodí klidně i pozdě večer. A jednak by musel zákazník rychle jednat. Dopravce nebude čekat, až se zákazník ozve o dvě hodiny později s tím, že to chce mít u sebe za hodinu.
A jak jsem psal výše. U balíků je počet mnohonásobně větší než u Rohlíků. K tomu by museli i přizpůsobit procesy i náklady. Nevím, zda by Rohlík aktuálně zvládl desetinásobek toho, co dnes. Tím spíše, kolik objednávek se nedokončí, protože nejsou žádné odpovídající sloty.
Ale třeba Košík, Globus nebo třeba i Alza mají stejné možnosti (většina objednávek na Alze jde přes jejich vlastní spedici).
U eshopů to lze řešit tak, že si při objednávce vyberu možné dny, kdy se to má doručit a jakmile eshop předá zboží dopravci, tak mi dopravce může říct konkrétní slot, kdy se balík doručí nebo mi dokonce dát i na výběr, který z možných slotů si zvolím. Dnes do dopravci ale dělají stylem, přijedeme mezi 8 - 18, ale ani tenhle rozptyl občas netrefí.
Píšeš stejné výmluvy jak tvrdí manageři u jednotlivých dopravců :). Správný argument může být, že třeba rohlík si vybírá lokality, kde tu službu může takhle zajistit a nevozí všude.
Většina zásilek u pošty, zásilkovny, ppl končí v boxu/výdejním místě naproti tomu rohlík doručuje drtivou většinu do domů ke dveřím. Naopak třeba zásilkovna má doručených zásilek na adresu méně než rohlík.
Prostě ty dopravci na to tak trochu kašlou, hlavně, že se doručuje a lidé si chodí do náhodných míst, kam se jim to podaří doručit a na infolince jsou pro jistotu arogantní (zasilkovna), odpovídají za dny až týdny (pošta), arogantní a odpovídají pozdě (ppl).
Popravdě, tohle všechno je jen o lidech a nastavených kritérii daného dopravce. Někde může stejný dopravce fungovat perfektně, jinde zase otřesně. A je jedno o jakého dopravce se jedná.
V mé lokalitě funguji perfektně Česká Pošta a PPL. Vždy doručuji ve stejný čas, vždy do domu a vždy stejní sympatičtí kurýři. DPD dodržuje domluvené časové hodinové okno. U ostatních už je to horší. Sice doručí, ale jejich časové okno je vždy chaotické.
Ale jako jo. Menší zásilky, které vezmu do ruky, si nechám doručit na výdejní místo, kde si jej pak nechám kdykoli vyzvednout. Do domu objednávám jen, když jde o velký balík nebo je rychlejší doručit na adresu než do prodejny.
U balíkových dopravců je podle mě hodně složitý zavést časové sloty. U Rohlíku to zřejmě funguje proto, že zase tolik objednávek nemají. Navíc to nejsou rozměrné zboží, tak 5-10 menších dodávek a řidičů to pojme snáze. U balíku je to složitý. To můžete mít desítky balíků různých velikostí a v různých lokalitách. Tak je snazší a levnější to narvat do "jedné" velké dodávky jezdící celý den po jedné trase, než si objednat několik velkých dodávek a řidičů, kterých je navíc nedostatek.
ale to je přeci jeden z hlavních cílí společnosti, kontrolovat kvalitu a udržet jí. Ono to totiž spíše vypadá, že si záměrně udržují svoji nekvalitu.
ČP jsou experti ve výmluvách proč vlastně to nedoručili, nejhorší je, že jim už i jejich interní systém tohle eviduje, lze to částečně vyčíst ze sledování zásilky a stejně mi budou tvrdit, že zvonili, volali a nikdo doma nebyl.
PPL to vyloženě nechává na odpovědnost kurýrů, dostane ráno box a auto a je jeho starost, jak se s tím vypořádá. Když je kurýr šikovný a není na nějak extra exponované trase, tak to funguje dobře, ale jakmile se potřebuje do depa otočit 3x, 4x, je to velký problém, pak to prostě strčí kamkoliv, jen aby to měl z krku.
Tohle je chyba společností a my můžeme být jen rádi, že někteří kurýři to přetrpí a zvládnou.
Nemyslím celkově, ale za každé depo.
Jinak ano. Je to na poměry málo. Česká pošta denně doručuje kolem 400 tisíc. Tedy desetkrát více. Zásilkovna 500 tisíc, PPL 200 tisíc. Tedy balíků se doručuje mnohem více.
ale dovážka potravit je levnější než má většina lidí v krámu... u nás je coop a vietnamci a vše je tam dražší než globusu a stejně drahé jako rohlik/kosik, o horších značkách(surovinách) občas nemluvě. A s nějakou akcí to vychází dovoz (kos-roh) levněji.. jen to lidi neví, bojí se neumí využít...
jen pro info, u nás cibule 30, v globusu 20, kosik 25 (co jsem koukal minulý týden když jsem nakupoval 3 kg..)
nejbližší penny-kauf-lidl 15 km minimálně
takže asi tak k urban legend k drahému rozvozu potravin
Rohlík že má málo objednávek? Ve špičkové dny 46 tisíc objednávek denně, přičemž např. Praze je k dispozici 15minutové okno mezi 6. a 23. hodinou, což je např. u ČP úplné sci-fi. :-)
Balíky do domu moc nevyužívám, i kdyby dané časové okno, prostě to omezuje mou pracovní/osobní flexibilitu - a pak člověk riskuje, že mu ten balík dají kdo ví kam. Vlastně jen to, co je příliš těžké, překračuje váhové limity na uložení na úložném místě. Nebo kde eshop nedává jinou možnost - ale většinu takových eshopů jsem přestal používat.
A už vůbec nemá smysl v naší lokalitě cokoliv od České pošty, běžně při odchodu z domu zjistím, že mám ve schránce výzvu - aniž by kdokoliv zvonil.
Boxy nepoužívám, protože příliš krátká úložná doba (a občas se balík zpozdí a já už nejsem poblíž). Navíc ve skupinách bývají časté stížnosti na to, že box je prázdný, v boxu je jiný balík, popř. box byl plný, tak to dali jinam.
Za mě nejlepší jsou úložná místa, rozumná úložná doba (pro případ, že nejsem doma, ale i možnost si počkat na další balík a vyzvednout rovnou oba či tři), vyzvednutí dle toho, kdy jdu kolem.
Horší problém vnímám to, že je problém uvádět kontakt "pevnou linku" (linku, na kterou lze doručit SMS, která se nám přesměruje na více lidí) a to i v případě, kdy si to nechávám uložit na úložné místo, kde telefonní kontakt nepotřebují...
Problem se pevnou je na vice mistech. Lide a ruzni "nastavovaci ustreden" (neplest s profesionalnimi pracovniky v telekomunikacich) si zvykli ze na pevnou nelze sms dorucit (a to tu uz mame dlouhou dobu standardizovane dorucovani i na PSTN coz nebylo jednoduche). Casto se setkate i s fixnimi pravidly na num scopy. A pytlikuje se to ruznymi prehovoricimi branami nebo rovnou odmitnutim. Paradoxne nejvetsi problem je u VoIPu (koukam zejmena na tebe O2) kde ruzni poskytovatele toto treba nepodporuji a nebo jim to funguje jen nekde.
Situace se meni postupne k lepsimu diky tlaku klientu nicmene i tak je lepsi se prozatim pouzivani pevneho cisla jako kontakt na sms vyhnout.
Hloupé je, když musíte zadat mobilní číslo (přísně kontrolované...) i v případě, že vám nikdy žádná SMS nemá přijít nebo ji nepotřebujete (protože to beztak dorazí i e-mailem).
Smysl to má ale takový turecký točvolant s vysokou života je prostě levná pracovní síla a pokud nemá za zádama bič tak doručuje, jak doručuje. Pak samo jde to udělat kvalitnější službu , jen že už to nebude tak levné.
Proč myslíte že když se argumentuje přeci tam je ...existuje i dovážka potravin... tak to stejně lidi tak nepoužívají? Protože je to dražší , to samé téma dovozu jídla. Ano nekde to používají hodně jinde to třeba větší množinu obyvatel naprosto míjí.
Asi bych rozlišoval komfort \ nadstavdu nad běžným fungováním trhu.
Nečekám že tyhle firmy si to nenechají zaplatit. A není překvapením, že i dnes trh křivý to že doprava může stat i 110% té koupené věci.
Zajímavý. Když jsem byl kvůli nemoci nucen objednat obvyklý víkendový nákup přes Rohlík, tak mi to vyšlo o dost dráže, než přímo v Coopu, kam pravidelně chodím nakupovat.
Prostě mi Rohlík přijde drahý. Tedy spíše vše nabízí za obvyklou cenu.
Proč by to balíkové firmy neměly pod kontrolou? Vždyť to sám píšete – balíková firma je mi schopná nabídnout doručení do boxů, včetně toho, že mi do nějakého boxu vůbec nedovolí doručení, protože je plný, a u jiného mne varují, že se blíží zaplnění. A to je podle mne doručení balíků na adresu flexibilnější, protože když jsou všechny dostatečně velké přihrádky v boxu plné, tak tam zkrátka další balík nenarvete, naproti tomu přidat jeden balík nad kapacitu do rozvozu by neměl být problém, protože tam vždycky budete mít nějakou rezervu. Navíc uvolnění boxu se může zpozdit (zákazník si z něj zásilku vyzvedne později, než se čekalo), zatímco do rozvozu se vám nečekaně další zásilka nepřidá. Pokud se nějakou zásilku nepodařilo doručit a bude se muset doručovat opakovaně, a vyšlo by to na plný rozvoz, tak se to do něj nedá a zákazník si holt počká dýl – měl být na adrese v době, na kterou si dovoz objednal.
Mimochodem, Mall nabízel, že jste si mohli vybrat konkrétní den doručení. Fungovalo to jednoduše tak, že Mall počítal s tím, že dopravce doručuje druhý den od expedice, takže když jsem si objednal doručení na středu, jednoduše balík předali dopravci v úterý. Mělo to dvě vady – Mall nepsal nic o garanci doručení v daném termínu, takže to vypadalo, že to garantují. Což nebyla pravda. Kdyby tam napsali pravdu, že třeba 80 % zásilek je doručeno ve zvolený den, 15 % další den a 5 % později, využil bych tu službu stejně – ale neměl bych pocit, že ze mě dělají vola. Druhý problém byl, že tuhle službu nedokázali vypnout před Vánocemi, a pak to nedokázali dodržet ani sami – chápu, že když dopravci předají zásilku ve 23:20, nebude doručená druhý den ani v průběhu roku, natož začátkem prosince.
Jinak i různí dopravci nabízeli možnost volby dopoledního nebo odpoledního doručení a podobně. I dnes nabízejí možnost změny termínu doručení na konkrétní den. Problém je, že se tyhle informace zjevně nedostávají ke kurýrům, kteří to pak fyzicky rozváží. Nebo se to k nim dostává, ale ti na to kašlou – prostě naberou balíky na svou trasu, kolik se jim vejde do auta, a nějaké termíny neřeší. Takže ano, dopravci budou muset upravit svoje procesy, ale nemuselo by to být nic převratného – třeba alespoň z počátku, kdy se to třeba bude jen testovat a nebude po tom taková poptávka.
Balíkovna už to dnes předá do kamenné Balíkovny, která je nejblíž otevřená. Což se mi zrovna stalo v sobotu, kdy jsem byl celý den doma a najednou 3x SMS, že se mi nedovolali. Jenže potíž byla v tom, že nikdo nevolal. Prostě klasika. Takže i když to vezli i v sobotu, což příjemně překvapilo, tak stejně nedokázali doručit balík na adresu.
Není pravda vždy je to dražší pokud tedy zrovna nemají happyhour hlavně vesnice by potraviny potřebovala častěji než občasné nákupy v centru měst.
ne, žádný happy hour, jen drahá večerka a drahý coop.. o kvalitě nemluvě, třeba "uzenin", který jsou v coopu po smrti už i ráno
Do boxu je to nejlevnější, co jde tak beru do boxu, mám ho asi 50-100 metrů od vchodu, neměřil jsem to přesně, ale balík tam vyjde i na 50 Kč a balík o kousek dál na adresu klidně 150 Kč, to si raději těch zhruba max 100 metrů dojdu. Kromě ceny si balík můžu vyzvednout kdykoliv, třeba o půlnoci. Bez ohledu na pracovní dobu výdejních míst i bez ohledu na to, jakou mám směnu v práci, takže klidně v sobotu o půlnoci můžu vybrat balík.