Přesně tak. Diví se, že si to lidé raději vyzvedávají v boxech – jenže když při doručování na adresu nejsou schopni trefit ani správný den a adresu… Přitom o doručování v časových slotech zjevně zájem je, jak ukazují služby, které to nabízí (třeba Košík nebo Rohlík). Že budu na dané adrese 3 hodiny, které si vyberu, to zařídit dokážu. Ale tři dny tam na balík fakt čekat nebudu.
Popravdě, tohle všechno je jen o lidech a nastavených kritérii daného dopravce. Někde může stejný dopravce fungovat perfektně, jinde zase otřesně. A je jedno o jakého dopravce se jedná.
V mé lokalitě funguji perfektně Česká Pošta a PPL. Vždy doručuji ve stejný čas, vždy do domu a vždy stejní sympatičtí kurýři. DPD dodržuje domluvené časové hodinové okno. U ostatních už je to horší. Sice doručí, ale jejich časové okno je vždy chaotické.
Ale jako jo. Menší zásilky, které vezmu do ruky, si nechám doručit na výdejní místo, kde si jej pak nechám kdykoli vyzvednout. Do domu objednávám jen, když jde o velký balík nebo je rychlejší doručit na adresu než do prodejny.
U balíkových dopravců je podle mě hodně složitý zavést časové sloty. U Rohlíku to zřejmě funguje proto, že zase tolik objednávek nemají. Navíc to nejsou rozměrné zboží, tak 5-10 menších dodávek a řidičů to pojme snáze. U balíku je to složitý. To můžete mít desítky balíků různých velikostí a v různých lokalitách. Tak je snazší a levnější to narvat do "jedné" velké dodávky jezdící celý den po jedné trase, než si objednat několik velkých dodávek a řidičů, kterých je navíc nedostatek.
ale to je přeci jeden z hlavních cílí společnosti, kontrolovat kvalitu a udržet jí. Ono to totiž spíše vypadá, že si záměrně udržují svoji nekvalitu.
ČP jsou experti ve výmluvách proč vlastně to nedoručili, nejhorší je, že jim už i jejich interní systém tohle eviduje, lze to částečně vyčíst ze sledování zásilky a stejně mi budou tvrdit, že zvonili, volali a nikdo doma nebyl.
PPL to vyloženě nechává na odpovědnost kurýrů, dostane ráno box a auto a je jeho starost, jak se s tím vypořádá. Když je kurýr šikovný a není na nějak extra exponované trase, tak to funguje dobře, ale jakmile se potřebuje do depa otočit 3x, 4x, je to velký problém, pak to prostě strčí kamkoliv, jen aby to měl z krku.
Tohle je chyba společností a my můžeme být jen rádi, že někteří kurýři to přetrpí a zvládnou.
To je dobrá poznámka.
K tomu bych doplnil, že u Rohlíku to funguje proto, že do toho investovali obrovské množství peněz (dnes se to může blížit k jedné mld) a investovali je velmi efektivně, plně automatizovali procesy a sklad (téměř), udělali si vlastní systém na plánování tras, vše ladil s provozem a postupně si to šperkují, velmi dbají na to, jak to vypadá z pohledu zákazníka a ne jak vypadají dashboardy (bez ohledu na to, že jim to řidiči falšují). Dnes přemýšlí, že svůj systém začnou nabízet a prodávat dál. Za mě je to nejvyspělejší spediční systém, který jsem v ČR kdy viděl (to jsem byl u firem jako DHL).
Za nimi je velmi vzdáleně Alza (a přitom všichni vidíme jak Alza je nepřesná v odhadech, kdy co doručí) a pak zase dlouho nic. Tak obrovský rozdíl to je. U Rohlíku je neuvěřitelné jak jsou schopní dodržovat celý harmonogram dodávek a jak jim to celý systém sám umí dynamicky přeuspořádávat i podle dopravní situace, kurýři běžně pracují v minutách a ne ve dnech a dopravní špička je jen něco, co sníží průchodnost objednávek a nikoliv co vytvoří haldy naštvaných zákazníků.
U Rohlíku to funguje perfektně. O tom žádná. Ale hoši zapomínáte na jeden zásadní fakt. Rohlík to má kompletně pod sebou. Nejen rozvážku, ale i objednávku. Proto si může dovolit časové sloty a vše kolem, protože je má plně pod kontrolou. Při objednávce má plný přehled o místě a volných slotech, tak je nabídne a po potvrzení se slot zarezervuje. Pokud by byl slot plný, tak se nenabídne. A to ani po potvrzení. Takto to má pod kontrolou a kurýři pevně danou trasu a počet objednávek.
U balíkových firem toto není možné, respektive hodně složité. Zásadní problém je právě samotná objednávka, kterou oni nemají pod kontrolou. A to ani sám zákazník. U mnoha eshopu není jasná expedice. Tak nelze mít přesný přehled, kdy se objednávka dostane k dopravci. Tudíž ani možnost si sám zvolit odpovídající časový slot, když nevím, zda se bude doručovat zítra nebo pozítří nebo za týden.
Samozřejmě by to šlo zařídit. Když lze vybrat box/výdejnu i s jeho stavem, tak by šlo vybrat i datum a slot pro doručení. Jenže toto není dokonalé. Jak už jsou trable s doručováním do boxu (plný box), tak i zde budou trable (plný slot). Zákazník si vybere datum a čas ještě před potvrzením. Takže není jistota, že slot bude pak skutečně zamluvený. Někdo jiný z jiného eshopu udělá to samé a na potvoru bude slot jen pro jednoho. Tak teď co? A co pak, když eshop se zpozdí a nelze tak sjednaný slot splnit? Dané sloty nejsou nafukovací, tak je nelze jen tak zvolit. Je tu i varianta, že si slot zvolí zákazník před samotným doručením. Jenže i to nebude moc dobře fungovat. Jednak zákazník nemusí vědět, kdy se bude doručovat. Notifikace od dopravců chodí klidně i pozdě večer. A jednak by musel zákazník rychle jednat. Dopravce nebude čekat, až se zákazník ozve o dvě hodiny později s tím, že to chce mít u sebe za hodinu.
A jak jsem psal výše. U balíků je počet mnohonásobně větší než u Rohlíků. K tomu by museli i přizpůsobit procesy i náklady. Nevím, zda by Rohlík aktuálně zvládl desetinásobek toho, co dnes. Tím spíše, kolik objednávek se nedokončí, protože nejsou žádné odpovídající sloty.
Ale třeba Košík, Globus nebo třeba i Alza mají stejné možnosti (většina objednávek na Alze jde přes jejich vlastní spedici).
U eshopů to lze řešit tak, že si při objednávce vyberu možné dny, kdy se to má doručit a jakmile eshop předá zboží dopravci, tak mi dopravce může říct konkrétní slot, kdy se balík doručí nebo mi dokonce dát i na výběr, který z možných slotů si zvolím. Dnes do dopravci ale dělají stylem, přijedeme mezi 8 - 18, ale ani tenhle rozptyl občas netrefí.
Píšeš stejné výmluvy jak tvrdí manageři u jednotlivých dopravců :). Správný argument může být, že třeba rohlík si vybírá lokality, kde tu službu může takhle zajistit a nevozí všude.
Většina zásilek u pošty, zásilkovny, ppl končí v boxu/výdejním místě naproti tomu rohlík doručuje drtivou většinu do domů ke dveřím. Naopak třeba zásilkovna má doručených zásilek na adresu méně než rohlík.
Prostě ty dopravci na to tak trochu kašlou, hlavně, že se doručuje a lidé si chodí do náhodných míst, kam se jim to podaří doručit a na infolince jsou pro jistotu arogantní (zasilkovna), odpovídají za dny až týdny (pošta), arogantní a odpovídají pozdě (ppl).
Proč by to balíkové firmy neměly pod kontrolou? Vždyť to sám píšete – balíková firma je mi schopná nabídnout doručení do boxů, včetně toho, že mi do nějakého boxu vůbec nedovolí doručení, protože je plný, a u jiného mne varují, že se blíží zaplnění. A to je podle mne doručení balíků na adresu flexibilnější, protože když jsou všechny dostatečně velké přihrádky v boxu plné, tak tam zkrátka další balík nenarvete, naproti tomu přidat jeden balík nad kapacitu do rozvozu by neměl být problém, protože tam vždycky budete mít nějakou rezervu. Navíc uvolnění boxu se může zpozdit (zákazník si z něj zásilku vyzvedne později, než se čekalo), zatímco do rozvozu se vám nečekaně další zásilka nepřidá. Pokud se nějakou zásilku nepodařilo doručit a bude se muset doručovat opakovaně, a vyšlo by to na plný rozvoz, tak se to do něj nedá a zákazník si holt počká dýl – měl být na adrese v době, na kterou si dovoz objednal.
Mimochodem, Mall nabízel, že jste si mohli vybrat konkrétní den doručení. Fungovalo to jednoduše tak, že Mall počítal s tím, že dopravce doručuje druhý den od expedice, takže když jsem si objednal doručení na středu, jednoduše balík předali dopravci v úterý. Mělo to dvě vady – Mall nepsal nic o garanci doručení v daném termínu, takže to vypadalo, že to garantují. Což nebyla pravda. Kdyby tam napsali pravdu, že třeba 80 % zásilek je doručeno ve zvolený den, 15 % další den a 5 % později, využil bych tu službu stejně – ale neměl bych pocit, že ze mě dělají vola. Druhý problém byl, že tuhle službu nedokázali vypnout před Vánocemi, a pak to nedokázali dodržet ani sami – chápu, že když dopravci předají zásilku ve 23:20, nebude doručená druhý den ani v průběhu roku, natož začátkem prosince.
Jinak i různí dopravci nabízeli možnost volby dopoledního nebo odpoledního doručení a podobně. I dnes nabízejí možnost změny termínu doručení na konkrétní den. Problém je, že se tyhle informace zjevně nedostávají ke kurýrům, kteří to pak fyzicky rozváží. Nebo se to k nim dostává, ale ti na to kašlou – prostě naberou balíky na svou trasu, kolik se jim vejde do auta, a nějaké termíny neřeší. Takže ano, dopravci budou muset upravit svoje procesy, ale nemuselo by to být nic převratného – třeba alespoň z počátku, kdy se to třeba bude jen testovat a nebude po tom taková poptávka.