Hlavní navigace

BBC vypnula své vysílání odpůrcům poplatků. Většina ho chtěla zpátky

27. 4. 2022

Sdílet

BBC Autor: BBC

Britská výzkumná agentura MTM uspořádala experiment, při kterém zhruba 200 lidí úplně odřízla od veškerého obsahu veřejnoprávní stanice BBC. Účastníci experimentu byli různého věku, z různých oblastí napříč Velkou Británií, s dětmi i bezdětní. Celkem tvořili osmdesát domácností s různorodými postoji vůči BBC, včetně bytostných odpůrců televizních poplatků.

Po dobu devíti dnů jim nefungovaly televizní stanice, rozhlasové vysílání, internetové stránky ani mobilní aplikace BBC. Nesměli sledovat ani žádný pořad na Netflixu nebo YouTube, který vyrobila BBC. Na oplátku dostali zpátky adekvátní část televizního poplatku, necelé čtyři libry. Britské domácnosti standardně platí za BBC 159 liber ročně.

60 z 80 domácností do experimentu vstupovalo s postojem, že nechtějí vůbec platit poplatky anebo chtějí platit méně. Po skončení experimentu většina z nich svůj postoj změnila: 42 jich řeklo, že chtějí platit poplatky v plné výši anebo by si dokonce ještě připlatili.

Kompletní studie ke stažení (70 stran, PDF)

Změnu postoje účastníci vysvětlili tím, že podcenili rozsah pořadů a služeb BBC, které denně využívají. Postrádali dramatickou tvorbu, zábavu, sportovní přenosy, vysílání pro děti, ale i webový přehrávač iPlayer nebo internetové zpravodajství.

Připustili také, že lépe pochopili rozmanitost služeb hrazených z televizního poplatku. Vyhovovalo jim sledování pořadů bez reklam a uvědomili si společenský a kulturní přesah BBC v britské společnosti.

Výsledky studie, která se opakovala po několika letech, BBC zveřejnila v době, kdy musí významně šetřit. Televizní poplatky se totiž v následujících dvou letech nebudou zvyšovat. Veřejnoprávní instituce proto postupně seškrtá svůj rozpočet asi o 1,5 miliardy liber. Podrobnosti o úsporách zveřejní v květnu.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).